قلب‌های مهربان جوانان کوهنورد زنجانی همه‌ساله و در آخرین روزهای فصل سرما با هم یکی شده و با گذر از راه‌های پرپیچ و خم قبل از پیک بهار خود را به کودکانی می‌رسانند که در دورترین نقاط این استان به‌رغم محرومیت به تحصیل مشغول هستند .
کد خبر: ۱۰۱۲۶۳۲
عبور پیک بهار از مسیر سرد زنجان

به گزارش جام‌جم از زنجان؛ کوهنوردان زنجانی هرسال عهد و پیمانی دارند تا رنج سفر کشیده و برای کودکان روستاهای دورافتاده که راه دسترسی به آنها مشکل است، قبل از نوروز پیام بهار را به ارمغان ببرند. کوهنوردان البته برنامه‌های فرهنگی هم دارند که یکی از آنها برنامه «با کودکان روستا» است که طی آن با حضور در میان کودکان روستاهایی که راه دسترسی به آنها مشکل بوده و دانش‌آموزان از حداقل امکانات تحصیلی و معیشتی محروم هستند، برای لحظاتی هرچند کوتاه آنها را شاد کرده و به استقبال بهار برده باشند. در آخرین برنامه این انجمن که خبرنگار روزنامه جام‌جم نیز با آنها همراه شد و با حضور حدود 40 کوهنورد زنجانی به اجرا درآمد، روستای «ولیس» از توابع شهرستان طارم به عنوان روستای هدف برای اجرای برنامه فرهنگی «با کودکان روستا» انتخاب شد. روستایی زیبا و دورافتاده در دل طبیعت و قطعه‌ای از بهشت که تنها درد آن، رنج و محرومیتی است که از در و دیوارهای گلی خانه‌ها می‌بارد و در نگاه اول ماسوله را به یادمان می‌آورد، اما همه این غم و اندوه در چشمان آبی و موهای طلایی‌رنگ کودکان روستا که بر بام‌های گلی خانه منتظر آمدن ما هستند، رنگ می‌بازد.

کودکان چشم به‌راه بر پشت‌بام‌های گلی

کیلومترها راه را باید بپیماییم تا به روستاهایی برسیم که کودکان چشم به‌راه آن روی پشت‌بام خانه‌های گلی چشم انتظار آمدن ما هستند. ولیس که بیش از دو ساعت و نیم با شهر زنجان فاصله دارد، با نزدیک به 70 دانش‌آموز که گاهی برای تحصیل در پایه‌های بالاتر با مشکل برخورد می‌کنند، از کمترین امکانات رفاهی محروم است. این روستای 350 نفری با مردمانی رنج‌کشیده و سرسخت و کودکانی مهربان و زیبا دور از هرگونه امکانات رفاهی مراکز تمدن تنها به جرم قرار گرفتن در مسیری جز مسیرهای اصلی ارتباطی، رها شده است. خط تلفن رومینگ‌دار و داخلی روستا سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته، اما هنوز خبری از خطوط موبایل آزاد یا آنتن دیجیتال تلویزیون و جاده آسفالته نیست.

نقاشی و نوسازی مدرسه روستا و تعمیرات جزئی آن قرار است با برپایی جشن در مرکز روستا که با اجرای موسیقی و بازی‌های محلی همراه است، شروع و بعد هدایای جمع‌آوری شده بین کودکان توزیع شود.

دقیق‌تر که شوی، بچه‌های روستاهای زیادی در نقاط دوردست کشور و استان زنجان چشم به‌راه گروه‌های مردمی چون کوهنوردان زنجانی هستند؛ روستاهایی چون ولیس، ترازوج، بهرام بیک، ایلجاق، لگاهی، میرسته، دوسران و... که فاصله‌شان با مرکز شهر و دورافتادگی، آنها را از کمترین امکانات رفاهی محروم کرده است، اما راه دور ودرازی در پیش است تا جوانان نیکوکار پیش از بهار خود را به آنان رسانده و شادی را برای آنان به ارمغان ببرند، هرچند که هیچ حمایتی از آنان نمی‌شود.

صحرا رضایی

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها