http://10.0.9.26/styles/images/AddNewspaperNewنوروز 96 همزمان با روز جهانی تئاتر، برخی سالن‌های نمایشی کشور فعالیت خود را از سر می‌گیرند و با اجرای نمایش در کنار مخاطبان نخستین روز ملی هنرهای نمایشی را جشن می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۸۴
تدارک گروه‌های نمایشی برای نوروز

به گزارش جام‌جم، دوشنبه 7 فروردین با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی مصادف شده است. سال 96 نخستین بار است که روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. اگر چه بیشتر هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر، در هفته جاری یکی‌یکی برای استراحت و آماده شدن برای جشن گرفتن نوروز باستانی، برای مدت کوتاهی از صحنه نمایش خداحافظی می‌کنند، اما برخی از این گروه‌ها خود را برای اجراهای نوروزی آماده می‌کنند.

برخی سالن‌های نمایشی فعالیت خود را در این روزها به حالت تعلیق درآورده‌اند و به استقبال تعطیلات نوروزی رفته‌اند. برای مثال، تماشاخانه ایرانشهر، یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تئاتر پایتخت از دوشنبه پرده سالن‌های نمایشی خود را پایین کشید و تا 17 فروردین نمایشی روی صحنه سالن‌های آن اجرا نخواهد شد. با وجود این، برخی سالن‌ها کار خود را از همان هفته اول فروردین آغاز می‌کنند.

بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی

آن طور که مدیرکل اداره هنرهای نمایشی می‌گوید تالارهای نمایشی مرکز هنرهای نمایشی درنوروز 96 فعال‌اند. مهدی شفیعی با بیان این‌که سال 1396 اولین سال تئاتر خواهد بود که 7 فروردین در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی تئاتر ثبت شده است، عنوان می‌کند: خانواده تئاتر این روز را همزمان با روز جهانی تئاتر گرامی داشته و به این مناسبت اجراهای نمایشی در تالار‌های حرفه‌ای تهران آغاز خواهند شد.

به گفته او، تالارهای مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر از هفته اول فروردین 96 با اجرای برنامه‌های نمایشی و اجراهای صحنه‌ای کار خود را آغاز خواهند کرد: تماشاخانه سنگلج از 3 فروردین‌ماه و مجموعه تئاترشهر و تالار هنر از 6 فروردین میزبان شهروندان و میهمانان نوروزی می‌شوند. شفیعی درخصوص برنامه‌های ویژه نوروز نیز گفت: مجموعه تئاتر شهر از 6 فروردین ماه 1396 با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و برپایی برنامه‌های ویژه نوروز و آیین‌های نمایشی در محوطه مجموعه و پارک دانشجو میزبان عموم شهروندان و مخاطبان تئاتر خواهد بود. برنامه‌های متنوعی شامل نمایش‌های آیینی سنتی، نقالی، نوروز ‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی و تئاتر‌های خیابانی با موضوع بهار ویژه‌برنامه‌های فضای باز را در این مجموعه خواهیم داشت.

سامان خلیلیان، مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به این‌که تهران هر ساله در ایام نوروز میزبان مهمانان نوروزی زیادی از سراسر کشور است و همچنین بخشی از مردم ساکن پایتخت که در این ایام در تهران حضور دارند، گفت: برنامه‌های نوروزخوانی و آیینی ویژه نوروز از 6 فروردین آغاز خواهد شد و با یک ویژه برنامه در روز 7 فروردین همزمان با اولین روز تئاتر ملی ایران و ثبت آن در تقویم رسمی کشور است همراه خواهد بود.

قرار بود جزئیات برنامه‌های روز ملی تئاتر در روزهای آخر اسفند اعلام شود. با وجود این، کیوان نخعی، مدیر روابط‌عمومی مرکز هنرهای نمایشی در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: مرکز هنرهای نمایشی برای گرامیداشت این روز برنامه‌های متعددی در دستور کار دارد، اما تا این لحظه جزئیات دقیق این برنامه‌ها اعلام نشده است.

کمدی‌باران نوروز

مسئول کارگروه تئاتر کمدی تهران از صدور پروانه برای اجرای 35 نمایش کمدی در فروردین 96 خبر می‌دهد.

به گفته محسن امیری، تا کنون نزدیک به 35 پروانه اجرای تئاتر کمدی برای اجرا در نوروز 96 تمدید و یا صادر شده است که از روز اول سال جدید به روی صحنه می‌روند. امیری با بیان این جمله که ایام تعطیلات نوروز فرصت خوبی است که خانواده‌ها به تماشای نمایش‌های کمدی نشسته و اوقات با نشاطی داشته باشند گفت: هر نمایش کمدی بسته به استقبال مخاطب بین دو تا سه نوبت در هر شب اجرا خواهد شد. به گفته او، نمایش‌های کمدی به آمپاس به کارگردانی علی یدالهی، عاشقانه‌های مخصوص کار رضا پاپی، من فقط عاشق اینم کار علیرضا غنچی، دزدی به صرف عشق کار عبداله حسینی، حراجی‌ها کار سعید بصیری، عروسی فیروزخان کار حسن عظیمی، عشق جنجالی کار حمیدرضا جهانگیری، بامبول‌آباد کار مهرداد صادقی و طبیب اجباری کار جعفر رازپوش از جمله این نمایش‌هاست.

نوروزانه تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر از روز ششم فروردین میزبان دوستداران تئاتر خواهد بود. ضمن این‌که در روزهای ششم و هفتم فروردین ماه مصادف با روز جهانی تئاتر هم برنامه‌های ویژه‌ای در محوطه مجموعه تئاتر شهر با حضور گروه‌ها و هنرمندان مختلف عرصه تئاتر برگزار می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از فروردین ماه سال 96 نمایش‌های «هملت» به کارگردانی آرش دادگر در تالار اصلی، «بوف کور» به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر در تالار چهارسو، «مرگ آسید کاظم» به کارگردانی محمد محقق منتظری در تالار سایه، «شلتر» به کارگردانی امین میری در تالار قشقایی، «برلین» به کارگردانی آریان رضایی در پلاتو اجرا، «وارونه» به کارگردانی همایون حجازی در تالار سایه، «بی‌پدر» به کارگردانی سید محمد مساوات در تالار قشقایی، «فصل بی‌عاری» به کارگردانی سیاوش بهادری راد در تالار قشقایی و «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوه‌نژاد در کافه تریای اصلی مجموعه تئاتر شهر به تناوب تاریخ‌هایی که متعاقبا اعلام می‌شود، روی صحنه می‌روند.

«خواستگاری» در سنگلج

کمدی موزیکال «خواستگاری» به نویسندگی و کارگردانی «عظیم موسوی» از سوم فروردین همزمان با آغاز سال جدید هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود. این نمایش برگرفته از نمایشنامه خواستگاری چخوف است که با استفاده از نمایش‌های آیینی - سنتی همچون تخت حوضی، نقالی و شبیه‌خوانی در حال و هوای فرهنگ شمال ایران آداپته شده و به صورت کمدی- موزیکال اجرا می‌شود. کمدی موزیکال «خواستگاری» با لهجه گیلکی داستان دو همسایه ثروتمند به نام‌های گل‌آقا و پیل‌آقاست که هنگام خواستگاری گل‌آقا از دختر پیل‌آقا اتفاقاتی می‌افتد که اصل ماجرا کاملا فراموش می‌شود. در این نمایش بازیگرانی چون محمود راسخ‌فر، علی فتحعلی، ثمیلا کریمی، رضا گیلانپور و حمیدرضا مرادی ایفای نقش می‌کنند.

تماشاخانه باران

تماشاخانه باران از معدود تماشاخانه‌های خصوصی پایتخت است که در ایام نوروز فعالیت خود را ادامه می‌دهد و از 6 فروردین با دو نمایش میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است. نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» به کارگردانی علی ضیائی، مسعود روستا و با بازی محمدرضا مالکی، فرامرز قلیچ‌خانی، شیما لطیفی، محمدعلی حسینعلی‌پور و مسعود روستا به مدت 70 دقیقه از ساعت 18 و 30 دقیقه در این تماشاخانه به روی صحنه می‌رود. همچنین نمایش مافیا به نویسندگی و کارگردانی افروز فروزند که کار خود را از نیمه بهمن 95 در تماشاخانه باران آغاز کرده بود، پس یک هفته تعطیلی از 6 فروردین کارش را دامه می‌دهد و از ساعت 21 به روی صحنه می‌رود.‌ نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان و تنی آواکیان و با صدای گلچهر دامغانی از بازیگران این نمایش هستند.

بنیاد رودکی

بنیاد رودکی که تالارهای وحدت، حافظ، فردوسی و برج آزادی را در اختیار دارد، با وجود این‌که پیش‌تر اعلام شده بود، در نوروز میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است، اما تعطیلات نوروز 96 در خود را مگر در یکی دو مورد به روی این علاقه‌مندان خواهد بست. قرار بود از هفتم فروردین تالار حافظ این مجموعه میزبان نمایش «آرتور اونیک» به کارگردانی امیر دژاکام و نمایش «نویسنده مرده است» به کارگردانی آرش عباسی باشد، اما به گفته هومن شیخ بشارتی، مدیر تالار حافظ، از آنجا که گروه‌های نمایشی معتقد بودند تا قبل از 13 فروردین سه روز تعطیلی وجود دارد، درخواست کردند که اجرای نمایش‌ها به 14 فروردین موکول شود. اما تالار فردوسی هفتم فروردین همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی میزبان مراسم افتتاحیه موزه عروسک است.

«نوروزخوانی» در پردیس تئاتر تهران

پردیس تئاتر تهران که فعالیت خود را در دو سه ماه اخیر آغاز کرده است، نوروز 96 نیز میزبان مخاطبان است. این پردیس، همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی، میزبان نمایش «سایه به سایه» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی است. این نمایش که ساعت 19 و 30 دقیقه در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود، همانند دیگر آثار داوود فتحعلی‌بیگی در فضای نمایش‌های ایرانی داستان پدری را روایت می‌کند که برای دختر و همسرش محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. در این نمایش بازیگرانی چون داوود داداشی، غلام بابوته، منیژه داوری، ساسان مهرپویان، مهدی صفاری‌نژاد، سپیده معصومی، محسن عسگری‌زاده و محمد رخشنده‌پی ایفای نقش می‌کنند. از سوی دیگر، نمایش «نوروزخوانی» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی از تاریخ 8 فروردین همزمان با آغاز سالن نو در تماشاخانه مشایخی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود. این نمایش هر شب راس ساعت 20 در تماشاخانه مشایخی پردیس تئاتر تهران اجرا خواهد شد. این نمایش حاصل پژوهش پنج ساله کارگردان در ارتباط با نوروز است .در این نمایش بازیگرانی چون جواد انصافی، امیرمحمد انصافی، امیرحسین انصافی، فروغ یزدان، محمدرضا لوانی، تینا نوروزی، فرشته اعظمی، نیلوفر سیاری و احمد آهسته ایفای نقش می‌کنند. همچنین، نمایش «جادوگر کوچولو» به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی فریبا دلیری از 10 فروردین همزمان با آغاز سال نو در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه خواهد رفت.این نمایش در سالن استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران و در ساعت 19 اجرای خود را آغاز خواهد کرد. این نمایش براساس برداشتی آزاد از قصه «جادوگر کوچولو» اثر اوتفرید پرویسلر ترجمه سپیده خلیلی نوشته شده است و داستان از جایی شروع می‌شود که بچه‌جادوگری تصمیمی می‌گیرد وارد جشن جادوگری بشود ولی به علت این‌که هنوز بچه است و نمی‌تواند خوب جادو کند اجازه ورود به جشن را ندارد.

«موش تا موش» برای کودکان

نمایش «موش تا موش» اجرای نمایش کودک و نوجوان را در سال جدید آغاز می‌کند. کودکان و نوجوانان نیز از 6 فروردین می‌توانند در تالار هنر به تماشای این نمایش به کارگردانی رامین کهن بنشینند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها