ایران درحالی به استقبال سال 96 می‌رود که در سالی که گذشت، با آغاز به‌کار دولت دهم، صف‌آرایی سیاسی نمایندگان در بهارستان دچار تغییر شد. آیا نمایندگان در قریب به یک سال گذشته توانستند عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه دهند؟ آیا ممکن است تغییر احتمالی دولت در سال آتی بر رفتار برخی نمایندگان تاثیر بگذارد؟
کد خبر: ۱۰۱۱۹۰۲
مثلث فراکسیون‌ها در مجلس

به گزارش جام جم، اینها سوالاتی است که با بهروز نعمتی سخنگو هیات رئیسه مجلس در میان گذاشته‌ایم. او با بیان این‌که مجلس دهم تمام تلاش خود را بر همکاری با دولت و حل مشکلات مردم گذاشته عقیده داردکه نمایندگان چک سفید امضا به هیچ یک از وزرای کابینه نداده و نخواهند داد.

عملکرد هیات‌ رئیسه و رئیس مجلس بعد از تشکیل مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به عنوان سخنگو هیات رئیسه تاکید دارم که تمام تلاش نمایندگان بر این بوده که بتوانند مجلسی شاداب و باطراوت داشته که اثربخشی خودش را داشته باشد. ابتدای مجلس دهم مصادف با برنامه پنج‌ساله ششم شد که کار بزرگی بود و انصافا به رغم همه کاستی‌هایی که وجود داشت مجلس همه کار‌ها را انجام داد و فکر می‌کنم برنامه منسجم و قابل اتکایی را به شورای نگهبان ارائه داد. بحث بعدی موضوع بودجه بود که فکر می‌کنم همکاری خوب نمایندگان و برنامه‌ریزی هیات‌رئیسه باعث شد که ما از این دو آزمون بزرگ بیرون بیاییم. در کنار این موضوعات بحث ترمیم دولت نیز مطرح بود که سه وزیر کابینه یازدهم در طول عمر مجلس دهم توسط دولت حذف و وزرای جدیدی به مجلس معرفی شدند، که در زمینه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، با همکاری خوب و تعامل بیشتربا دولت انجام شد و مجلس به وزرا رای اعتماد داد، در بحث برنامه‌ریزی‌های مختلف برای کشور، هم و غم ما این بوده که بتوانیم با توجه به همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد مجلس پرتوان و مدافع کشور داشته باشیم که بتواند برای رفع مشکلات کشور ریل‌گذاری مناسبی نماید که به اعتقاد من این کار با اثربخشی آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس بسیار پر رنگ انجام شده است. آقای لاریجانی اداره جلسات در سه شیفت بررسی برنامه پنج ساله یا بودجه سالانه شخصا حضور داشتند و کمتر رئیس مجلسی دیدیم که در دوران مختلف این‌طوری برای اداره جلسات وقت بگذارند و مسلط بر مواضع و موضوعات مختلف باشند و به عنوان کارشناس خبره در همه مسائل اظهارنظر کردند که انصافا باید دستمریزاد گفت.

اشاره‌ای داشتید به مدیریت آقای لاریجانی، ایشان در این مدت ریاست مجلس، چقدر توانسته مجلس را به جایگاه بالایی که از آن نام برده شده سوق بدهد و مدیریت مطلوبی برای گروه‌های سیاسی داخل مجلس داشته باشد؟

فکر می‌کنم مجلس به غیر از یکی دو هفته اولی که بحث انتخاب هیات‌رئیسه و رئیس بود، بسیار شاداب است و همه گروه‌ها در نقش‌آفرینی خانه ملت حضور فعال دارند و به فراکسیون‌های سه‌گانه که در مجلس وجود دارد به اندازه کافی فرصت داده می‌شود که در همه موارد اظهارنظر کنند و گروه‌های مختلف در کمیسیون‌ها، مجامع یا در بین‌المجالس‌ حضور دارند و به همه نیروهای متخصص و زحمتکش در هر فراکسیون (ولایت،امید ومستقلین) فرصت خدمت داده می‌شود و این همدلی واقعا وجود دارد و جا دارد که از برادرمان جناب آقای عارف به عنوان ریاست فراکسیون امید در مجلس تشکر کنیم که بعد از موضوع انتخاب ریاست مجلس، به استقبال رئیس منتخب رفت و به ایشان تبریک گفت و همه اینها باعث شده که امروز مجلس دهم مجلسی متفاوت‌تر از گذشته باشد. لذا با وجود همه اختلاف سلیقه‌ها، تمامی هم و غم این است که مشکلات کشور به دور از حاشیه‌پردازی‌ها و برخی تندروی‌ها در ریل خدمت قرار گیرد واین اعتدال و مشی‌ای که نیاز امروز در مجلس با مدیریت دکتر لاریجانی انجام می‌شود وجای قدردانی و سپاسگزاری دارد.

یعنی ترکیب مجلس دهم به‌گونه‌ای است که هیچ فراکسیونی دست برتر بر فراکسیون دیگری را ندارد و همه در تساوی و تعادل قرار دارند؟

بحث تساوی را خیلی قائل نیستم اما فضایی وجود دارد که بالاخره سه فراکسیون موجود در مجلس هرکدام به سهم خود واقعا کار را پیش می‌برند. فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی و فراکسیون امید کار خود را پیش می‌برند و البته در جاهایی ممکن است مشترکات بیشتر باشد و طبیعتا هر سه فراکسیون در موضوع اعمال نظر می‌کنند و یک جا ممکن است دو تا فراکسیون با همدیگر تعامل کنند و در مجموع برخی جاهایی ممکن است تعامل نانوشته باشد مخصوصا در مورد بحث استیضاح وزرا یا تائید وزرا، لذا فکر می‌کنم یک سری اتفاقات نانوشته بین دو فراکسیون فعلی وجود دارد که ممکن است تفاهمی نباشد اما این تفاهمات نانوشته است.

اشاره به بحث ترمیم کابینه و استیضاح‌ها داشتید، آیا ترمیم کابینه در سال آخر دولت یازدهم رخ خواهد داد و می‌تواند در عملکرد بهتر دولت موثر باشد یا استیضاحی که نمایندگان انجام دادند تاثیری در عملکرد بهتر دولت در سال آخر کاری داشت؟

فکر می‌کنم مجلس حق دارد سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص کند. بالاخره این حق نمایندگان است و این‌که یک عده موافق و یک عده مخالف باشند هم طبیعی است. اما فکر می‌کنم باید به دولت و به دکتر روحانی و تیمش فرصت بدهیم که بتوانند با توجه به اصلاحی که در دولت انجام شده کار را پیش ببرند. تغییر در سال آخر کاری دولت در بحث فرهنگی، ورزش وآموزشی، نیازی بود که دولت آن را تشخیص داد و مجلس هم به تشخیص دولت اعتماد کرد و به آن رای اعتماد داد. در بحث استیضاح هم فکر می‌کنم دکتر آخوندی یکی از نیروهای زحمتکش دولت است که درست است یک‌سری نقص‌ها در کارشان وجود داشته اما عملکرد مناسبی داشته و کارهای بزرگی انجام داده است. بالاخره ایشان در بخش‌های مختلفی مثل فاینانس‌ها و ارتباط خوب با سرمایه‌گذارها چه داخلی و چه خارجی اقدامات خوبی در کشور انجام دادند و فکر می‌کنم هیچ‌گاه این‌قدر وزارت راه در پروژه‌های مختلف فعال نبوده است. البته از لحاظ بودجه عمرانی و در بودجه‌هایی که باید تخصیص داده می‌شد اتفاقی نیفتاده ولی جذب اعتماد و جلب سرمایه‌گذاری شده که آقای اخوندی و تیمش انجام دادند که مجلس نیز به آن احترام می‌گذارد و فکر می‌کنم به رغم کاستی‌ها، مجلس به ایشان رای اعتماد مجدد داد و ان‌شاءالله ایشان هم موفق باشند.

پس رای به آقای آخوندی عقب‌نشینی مجلس در برابر دولت نبود؟

نه چه عقب‌نشینی؟! فکر می‌کنم مجلس و دولت حق قانونی خود را دارند و کارهای خود را پیش می‌برند اما اعتماد مجلس به آقای آخوندی و دولت معنی‌اش عقب‌نشینی نیست و حتما معنی‌اش همکاری برای حل مشکلات کشور است. به نظر من مجلس به آقای آخوندی اعتماد کرد و عقب‌نشینی نکرد و نظر نمایندگان را نباید به معنی عقب‌نشینی تلقی کنیم بلکه به عنوان تفاهم و همکاری و فرصت مجدد به دولت و آقای آخوندی باید تلقی شود.

آیا استیضاح‌های دیگری هم در سال آخر دولت انجام خواهد شد و نیاز هست که در دولت تغییری صورت بگیرد؟

مجلس این اختیار را دارد که حتی در روز آخر دولت کار خود را انجام دهد و اگر واقعا نقصانی در کار وزرا وجود داشته باشد تغییرات لازم است و وزرا هم به این موضوع معتقدند. اگر قرار باشد در سال آخر کاری مجلس و یا دولت،کار‌ها ول شود این یعنی چهار سال هرکسی هر کاری که می‌خواهد بکند که این را نمی‌شود با هر منطقی سنجید. الان هم بحث استیضاح‌هایی وجود دارد و البته امید این است که وزرایی که در واقع بحث استیضاح برایشان مطرح است بتوانند با همدلی که با نمایندگان خواهند داشت مشکلات را حل کنند و نمایندگان هم مشکلات مردم را به وزرا منتقل کنند. البته برخی وزرا متاسفانه توجه نمی‌کنند و نمایندگان مجبورند از ابزار قانونی که دارد استفاده کنند و بگویند که هیچ چک سفیدی به کسی نمی‌دهند.

در آخر سال کاری دولت هستیم لطفا تعریفی از مناسبات مجلس دهم و دولت یازدهم داشته باشید؟

مجلس تمام تلاش خود را برای حل مشکلات کشور از جمله بحث اقتصاد، رکود و تورم انجام داده اما امروز به عنوان نمایندگان مردم از خودمان راضی نیستیم که این همه جوان بیکار و مشکلات متعدد اقتصادی گریبانگیر مردم شده وتلاشمان این است که بتوانیم گره‌ای از مشکلات مردم کم کنیم و دولت هم حتما همین تفکر را دارد. به شخصه نسبت به عملکرد برخی از تیم اقتصادی دولت بشدت گله‌مند هستم و توقعم این بوده و هست که دولت باید بیشتر به کمک بخش خصوصی برود،چون برخی ارکان دولت متاسفانه هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی را که در اختیارشان هست نمی‌گذارند آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و فکر می‌کنم اگر قرار باشد اتفاقی در حوزه اقتصاد کشور بیفتد باید در مجموعه بخش خصوصی باشد. وزیر محترم اقتصاد در اظهارنظری که خیلی دیر بود،‌گفتند که شرکت‌های دولتی متاسفانه به صورت دیوانسالاری و به صورت خان‌سالاری اداره می‌شوند و باید اصلاح شوند لذا امیدواریم در همین فرصت باقیمانده دکتر روحانی از وزرایشان مخصوصا از وزیر صنعت و معدن بخواهند که واقعا پایشان را از گلیم بخش خصوصی بیرون بکشند و به بخش خصوصی فرصت فعالیت بدهند.

آیا آماری از سوالات، مصوبات مجلس دهم طی 10 ماه فعالیت این مجلس دارید؟

هفتصد سوال به کمیسیون‌ها از وزرای مختلف ارجاع شده که بیست و دو مورد مطرح و بررسی شده است. پنجاه مورد درخواست تحقیق و تفحص در کمیسیون‌ها مطرح شده که هشت مورد آن تصویب شده و کارهای آن در حال انجام است. در مورد استیضاح هم باید گفت، استیضاح آقای آخوندی انجام شد و استیضاح دو وزیر دیگر، کشور و وزیر آموزش و پرورش در مرحله طرح است.

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها