لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در ایران و مسلط به زبان فارسی است و این تسلط را با گفتن ضرب‌المثل‌هایی نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۹۴
سفیر روسیه: به تعطیلات طولانی عید نوروز غبطه می‌خورم

وی همچنین هنگام مصاحبه از کلمه ان‌شاءالله در جملات خود استفاده می‌کرد و امیدوار بود که نوروز امسال تعداد گردشگران ایرانی به روسیه افزایش یابد.

جاگاریان در دهه 80 میلادی و در زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دیپلمات در مزارشریف مشغول به خدمت بوده و پس از آن در سفارت روسیه در کابل حضور پیدا کرده و قبل از آن‌که به تهران بیاید، معاون سفیر روسیه در تاجیکستان بوده است.

سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ابعاد مختلف همکاری‌های ایران و روسیه صحبت کرده است.

ارزیابی شما از سطح روابط فعلی روسیه و ایران در ابعاد مختلف چیست؟

همان‌طور که آقای ظریف در دیدار اخیرشان با سفرای عضو کشورهای مشترک‌المنافع در تهران تاکید کردند، روابط ایران و روسیه در حال حاضر بهترین دوران خود را سپری می‌کند. در اوایل فروردین نیز آقای روحانی سفری به روسیه خواهند داشت و امیدوارم به واسطه این سفر، صفحه جدیدی در روابط دوجانبه ایران و روسیه گشوده شود.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در چه سطحی است؟ خیلی‌ها همکاری تهران و مسکو را در پایگاه نوژه همدان، نشانه بالا بودن سطح همکاری‌های نظامی می‌دانند. نظر شما چیست؟

بنا به توافق مقامات عالی‌رتبه ایران، روسیه از پایگاه نوژه استفاده کرد. البته شایعات بسیاری در این مورد مطرح شد، اما تاکید می‌کنم نوژه پایگاه نظامی روسیه نیست و نمی‌تواند باشد، زیرا روسیه صرفا به طور موقت مستقر شده بود. در صورتی که در آینده رهبران دو کشور به این نتیجه برسند که باز هم لازم به استفاده روسیه از حریم هوایی ایران باشد، مشکلی وجود ندارد اما این تصمیم مشترک است.

در مورد فروش سوخو30 و تانک تی90 از سوی روسیه به ایران خبر جدیدی دارید؟

در حال حاضر چنین موضوعی در دستور کار نیست. موضوع فروش اس300 به ایران حل شد و در صورتی که لازم باشد طرح‌های دیگر هم انجام خواهد شد، اما بنده ترجیح می‌دهم وارد چنین موضوعاتی نشوم. موضوع حساسی است.

روی کار آمدن ترامپ در آمریکا همراه با ایجاد چالش‌های جدید در عرصه بین‌الملل بوده است. در صورت تشدید این‌گونه چالش‌ها همراهی‌های ایران و روسیه تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا روسیه تلاشی برای مهار تنش‌های ایجاد شده از سوی ترامپ علیه ایران خواهد داشت؟

این اواخر صحبت‌های بسیاری شنیده‌ایم، اعتقاد راسخ دارم که با شرکت فعال ایران و روسیه توانستیم به تررویست‌ها در داخل سوریه ضربه سنگینی وارد کنیم و تا به حال دولت قانونی اسد بر سر کار است؛ تاکید می‌کنم دولت جمهوری عربی سوریه، دولتی که در راس آن اسد است. برخلاف اظهارات برخی کشورها باید تاکید کنم که فقط مردم سوریه باید تصمیم‌گیر باشند و اجازه نمی‌دهیم با توسل به زور، دولت قانونی سوریه را برکنار کنند. همکاری‌های ایران و روسیه تنگاتنگ است و مذاکرات خوبی برای هماهنگ‌سازی در سوریه داریم. روابط ما با ایران ارزش خود را دارد و با آمریکا هم همین‌طور؛ بنابراین در صورت متشنج شدن روابط دو کشور نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و قطعا نگران خواهیم شد و برای کاهش تنش‌ها تلاش خواهیم کرد، زیرا به نفع همه ماست. ایران در عمل ثابت کرده است که بر ضد تروریسم مبارزه می‌کند، بنابراین در این زمینه با ایران همکاری کرده و ادامه خواهیم داد.

چشم‌انداز شما در مورد سیاست‌های ترامپ چیست؟

هنوز صحبت در این مورد زود است، آنچه در حال حاضر برای ما مهم است، این است که هرچه سریع‌تر ملاقات اول میان روسای‌جمهور روسیه و آمریکا انجام شود. احتمال دارد در ماه جولای در جلسه جی 20 یا شاید هم زودتر ملاقاتی صورت گیرد.

پیش‌بینی شما از موضوعات مهمی که میان روسای‌ جمهور دو کشور مطرح خواهد شد، چیست؟

موضوعات مرتبط با منطقه اوکراین در دستور کار خواهد بود، همچنین سوریه و افغانستان. البته همه در مورد سوریه صحبت می‌کنند، اما مساله فلسطین به حاشیه رانده شده است، همچنین در مورد آینده افغانستان بدبین هستم، شش سال در این کشور کار کرده‌ام. دولت و نیروهای مخالف در این کشور باید راه‌حلی را بیابند و در این زمینه همسایگان این کشور باید کمک کنند، متاسفانه برخی ایران و روسیه را متهم به حمایت از طالبان می‌کنند در حالی که چنین نیست.

یکی از زمینه‌های همکاری‌های دو کشور در جهت حل بحران سوریه، برگزاری نشست آستانه است؛ چشم‌انداز این نشست‌ها را چگونه می‌بینید؟

نشست آستانه برای برگزاری موفقیت‌آمیز نشست ژنو که در 23 مارس برگزار می‌شود، مفید خواهد بود. روند نشست‌های آستانه از ژنو جدا نیست و پلی از آستانه به ژنو است. در آستانه بر مسائل نظامی متمرکزیم و در ژنو بر مسائل سیاسی. هر دو نشست بسیار مهم هستند. من دیپلمات هستم و دیپلمات باید همیشه چشم‌انداز مثبتی داشته باشد. بنابراین در مورد نشست‌های آستانه نیز خوشبین‌ هستم.

در گذشته در مورد عضویت ایران در شانگهای، روسیه و چین مخالف بودند و این ادعا مطرح می‌شد که کشورهای تحت تحریم نمی‌توانند عضو این سازمان شوند. در حال حاضر با توجه به رفع تحریم‌ها چه مانعی برای عضویت ایران وجود دارد؟

در حال حاضر روسیه چند بار رسما در جلسات مختلف همچنین به طرف ایرانی اعلام کرده است که مشکلی برای عضویت ایران نیست، اما ایرانی‌ها خوب می‌دانند که کدام کشور در منطقه با ورود ایران به شانگهای مخالفت می‌کند.

کدام کشور؟

مسئولان مربوط ایرانی خوب می‌دانند. تصمیم‌گیری برای عضویت کشوری به صورت اجماعی است و باید همه طرف‌ها موافقت کنند.

بنا به گفته مقامات برخی کشورها، پوتین طی سال‌های اخیر به دنبال تغییر در سیاست خارجی و بازگشت به اقتدار گذشته است. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

اگر کشوری به دنبال اقتدار باشد مگر بد است. کشورهای غربی، روسیه را متهم می‌کنند، در حالی که قبل از متهم کردن روسیه باید به سیاست خود نگاه کنند. ما چنین برخورد دوگانه‌ای را رد می‌کنیم. آنها روسیه را متهم می‌کنند که در امور داخلی آمریکا از جمله انتخابات این کشور دخالت می‌کند، اما کنسولگری آمریکا در فرانکفورت به لانه جاسوسی تبدیل شد و تمام رسانه‌های غربی سکوت کردند. روسیه را متهم به تصرف کریمه می‌کنند در حالی که ما به آنها می‌گوییم کالیفرنیا و تگزاس را به مکزیک برگردانید، زیرا در نتیجه جنگ آنجا را به تصرف خود درآوردید.

با توجه به در پیش بودن ایام نوروز در ایران، آیا شما نیز به تعطیلات خواهید رفت یا در سفارت خواهید ماند؟

عید شما ایرانیان است و ما همچنان در سفارت مشغول کار خواهیم بود، البته یک هفته قبل از سفر آقای روحانی باید سفری به روسیه داشته باشم. عید شما طولانی است و غبطه می‌خورم.

با توجه به این‌که چند سالی در ایران مشغول فعالیت هستید، نظر شما در مورد کشورمان چیست؟

یکی از فرزندانم در تهران متولد شده و در مسکو در دانشگاه روابط بین‌الملل، زبان فارسی می‌خواند. ایران را بدون تعارف شاه‌عبدالعظیمی، دوست دارم. به شهرهای مختلف از جمله کیش و اصفهان و همچنین شهرهای شمالی سفر کرده‌ام و البته اصفهان را بیشتر دوست دارم.

در مورد سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو و مسائلی که در این سفر میان مقامات دو کشور مطرح خواهد شد، توضیح می‌دهید؟

در سفر آقای روحانی احتمال بالایی دارد که برای گروه‌های گردشگری پنج تا 50 نفر لغو روادید شود، یعنی دیگر نیازی به روادید نباشد. سال گذشته 63 هزار گردشگر ایرانی از شهرهای مختلف روسیه بازدید کردند که امیدواریم امسال تعداد آنها زیاد شود.

مریم شریف‌زاده - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
اهل اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
جناب آقای لوان جاگاریان سلام و عرض ادب ، امیدواریم در تمامی مراحل زندگیتان موفق باشید . با اینكه روسیه را تا بحال ندیدم ، فقط یك تقاضا از شما دارم و آن اینكه بعنوان یك شهروند سلام مخصوص بنده را به آقای پوتین رسانده و به ایشان بگوئید كه بخاطر حمایتهایشان از مردم و دولت مظلوم سوریه خیلی خیلی خیلی ممنونیم و همیشه دعایشان میكنیم كه آقای پوتین و كشور عزیزشان روسیه روز بروز قویتر و مقتدرتر باشد انشاءالله و دوستیشان با كشور عزیزتر از جانم روز به روز بیشتر و بیشتر و بیشتر باشد . از اردبیل
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
(سفیر روسیه: به تعطیلات طولانی عید نوروز غبطه می‌خورم ) والله یكی با همین زبان شیرین فارسی بهش بفهمونه بابا جان فقط مدارس و دانشگاهها تعطیلا والله از وقتی وارد بازار كار شدیم حتی روزای تعطیل هم مجبوریم بریم سركار این تعطیلی 13 روز مال سالها قبل بود خدا بیامرزتش .
میگ میگ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
ما هم به سواحل دریای سیاه در روسیه غطبه می خوریم آقای سفیر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها