به دنبال افزایش تنش میان ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، نخست‌وزیر دانمارک از بینالی ییلدریم، همتای ترک خود خواست سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به این کشور را در ماه جاری به تاخیر بیندازد.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۶۲
شکاف در اروپا در تقابل با ترکیه

به گزارش خبرگزای فرانسه، لارس لاک راسموسن در این ارتباط گفت: امکان انجام این سفر در شرایط کنونی و در سایه حملات ترکیه به هلند وجود ندارد. نخست‌وزیر دانمارک همچنین تاکید کرد: دانمارک با نگرانی زیاد، تحولات ترکیه را ـ که در آن اصول دموکراتیک تحت فشار شدید قرار دارد ـ زیر نظر دارد و پیگیری می‌کند.

تنش میان اروپا و ترکیه از آنجا ناشی می‌شود که مقام‌های آنکارا برای تبلیغ همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه، برنامه سخنرانی‌ها را در کشورهای اروپایی تدارک دیده بودند که برخی کشورها با این سخنرانی‌های تبلیغاتی، مخالفت و آنها را لغو کردند. برخی کشورهای اروپایی این همه‌پرسی را که قرار است در تاریخ 16 آوریل (27 فروردین ماه) برگزار شود گامی در جهت تثبیت قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور تا نیمه دهه آینده میلادی می‌دانند و آن را اقدامی غیردموکراتیک خوانده‌اند.

روز یکشنبه اردوغان طی سخنانی به لغو سخنان مقام‌های ترکیه در هلند تاخت، اما از فرانسه به خاطر مخالفت نکردن با این سخنرانی‌ها قدردانی کرد. همین مساله سبب بروز اختلاف در فرانسه شد و نامزد جناح راست میانه فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور طی اظهاراتی اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در پذیرش مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در خاک فرانسه را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا فیوندر این خصوص گفت: فرانسوا اولاند با صدور مجوز برگزاری گردهمایی انتخاباتی وزیر خارجه ترکیه در شهر متز، آشکارا به از هم گسیختن انسجام اروپاییان اقدام کرد. وی در ادامه افزود: بدیهی است به منظور مدیریت مطالبات ترک‌ها، اروپا باید موضعی مشترک اتخاذ کند و در این خصوص دولت فرانسه باید از برگزاری این گردهمایی ممانعت به عمل ‌آورد حال آن که وزیر امور خارجه ترکیه مورد استقبال گرم دولت فرانسه قرار گرفت و اولاند با این اقدامش به طور آشکار انسجام اروپاییان را از هم گسیخت؛ چرا که مقامات ترکیه به طور علنی به دو متحد بسیار نزدیک ما یعنی آلمان و هلند توهین کرده‌اند.

گفتنی است وزیر خارجه ترکیه در جریان سخنرانی خود میان شهروندان ترکیه‌ای ساکن فرانسه، هلند را مرکز فاشیسم نامید و گفت: برخی در هلند مبتلا به بیماری هاری شده و به دنبال آن هستند که جلوی بزرگ‌ترین همه‌پرسی تاریخ ترکیه را بگیرند.

در ادامه تنش‌های شدید میان آنکارا و آمستردام، وزارت خارجه ترکیه برای سومین بار طی چند روز گذشته،کاردار هلند را فراخوانده است. در مقابل آلمان و هلند هم از اتباع خود در ترکیه خواستند با توجه به متشنج شدن روابط، تدابیر امنیتی را رعایت کنند.

وولفگانگ شایبله، وزیر دارایی آلمان می‌گوید: ما تنها می‌خواهیم ترکیه سر عقل بیاید. ترکیه خواستار روابط اقتصادی تنگاتنگ با اروپاست، اما تحت این شرایط البته ادامه کار در این خصوص بسیار سخت است.

توماس دمایزیر، وزیر کشور آلمان انتقاد شدیدی به اهانت‌های مقامات ترکیه و مقایسه کشورش با نازیسم از طرف آنکارا وارد کرد و گفت: همه آنچه من آنجا می‌شنوم علامت ضعف دولت ترکیه است. آلمان نباید تحت تاثیر تهدیدات ترکیه قرار گیرد. هر کشوری باید منافع و علایق شخصی خود را در نظر بگیرد. سم ازمیر، رئیس سبزهای آلمان هم درخواست کرد حضورهای انتخاباتی سیاستمداران ترک در اتحادیه اروپا به مساله پایبندی به قواعد دموکراتیک در ترکیه منوط شود. همچنین در سایه تنش‌های اخیر با ترکیه بر سر موضوع نشست‌های تبلیغاتی، اختلافاتی میان سیاستمداران دولت ائتلافی آلمان درباره حضور نیروهای ارتش آلمان در پایگاه اینجرلیک ایجاد شده است. برخی خواهان ادامه و برخی خواهان عقب‌نشینی این نیروها از اینجرلیک و پیدا کردن جایگزین برای این پایگاه شده‌اند. در خصوص مقایسه سیاستمداران آلمان با نازیسم همه سیاستمداران آلمانی متفق‌القول بر محکومیت اظهارات مقام‌های آنکارا تاکید دارند.

محمد انیسی طهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها