رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای شفاف‌سازی، اطلاعات مربوط به حقوق دیوانی طبق برنامه ششم توسعه در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۵۶
مصلحت نمی‌دانم وارد کارهای انتخاباتی شوم/ ارزیابی حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در تشریح برنامه ششم توسعه گفت: فراز و فرودهایی بین دولت و مجلس برای نحوه برنامه‌نویسی وجود داشت، به همین دلیل یک مقدار طولانی شد.

وی با تأکید بر اینکه باید در برنامه ششم توسعه اهداف کمی و کیفی کشور روشن می‌شد تا قابل نظارت باشد، گفت: در صورت تحقق این امر، از اجرای سلیقه برنامه خودداری می‌شد؛ به همین دلیل مجلس با تعیین اهداف کمی و کیفی کشور، لایحه برنامه ششم را تدوین کرد و در هر بخش برنامه جداولی را قرار داد تا در طول پنج سال طبق آن جداول عمل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه مقرر شد ۲.۸ درصد از رشد ۸ درصدی از طریق رشد بهره‌وری محقق شود. علاوه بر این سرمایه‌گذاری به میزان ۲۱.۴ درصد از طرق داخلی و خارجی افزایش یافت.

لاریجانی با بیان اینکه برنامه ششم بر لزوم کاهش فاصله بین سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی تأکید کرد، گفت: فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی به ضرر تولیدکنندگان است؛ بنابراین مقرر شد هر سال، ۱۰ درصد این فاصله کاهش یابد.

وی با اشاره به تأکید برنامه ششم بر لزوم کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: طبق برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ این وابستگی نباید بیش از ۲۰ درصد باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۳۰ درصد از بودجه استان‌ها از طریق استان‌ها اختصاص می‌یابد.

لاریجانی افزود: همچنین مقرر شد سه درصد از درآمدهای نفتی به مناطق نفت‌خیز اختصاص یابد. علاوه بر این شرکت‌هایی که در این مناطق کار می‌کنند، باید درصدی از درآمدهایشان را به رفع محرومیت در این مناطق اختصاص دهند.

وی اظهار داشت: همچنین سهم ۳۰ درصدی از صندوق توسعه ملی برای بخش نفت و گاز گذاشته شد و اجازه داده شد از صندوق توسعه ملی به مناطق کمتر توسعه یافته، تسهیلات ارزی داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکید برنامه ششم بر لزوم ساماندهی بدهی‌های دولت گفت: یکی از مسائل کلان دولت، بدهی‌هاست که در قانون برنامه برای بدهی دولت سقف گذاشته شد که دولت از آن تخطی نکرده و در دولت‌های بعدی مشکل پیدا نکند.

لاریجانی با اشاره به تلاش مجلس برای شفاف‌سازی حقوق و دریافتی‌های مدیران گفت: طبق برنامه ششم، اطلاعات مربوط به حقوق دیوانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: برنامه ششم اختیاراتی به بانک مرکزی برای برخورد با تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری داد تا آشفتگی در کشور ایجاد نشود و مردم دچار استرس نشوند.

شفاف‌سازی حقوق مدیران

لاریجانی با اشاره به تلاش مجلس برای شفاف‌سازی حقوق و دریافتی‌های مدیران گفت: طبق برنامه ششم، اطلاعات مربوط به حقوق دیوانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه ششم اختیاراتی به بانک مرکزی برای برخورد با تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری داد تا آشفتگی در کشور ایجاد نشود و مردم دچار استرس نشوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های برنامه ششم برای توجه به روستاها و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی گفت: برای حل این مشکل بر چرخه اقتصادی روستاها تمرکز پیدا کردیم و برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای روستاها تدوین شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی به کشاورزی اختصاص یافت، سود و کارمزد وام‌های کشاورزی نیز با بخشودگی همراه خواهد بود.

هدف مجلس علاج پدیده حقوق های نجومی بود

لاریجانی در ادامه با اشاره به ایجاد بحران آب در کشور گفت: ۹۰ درصد از آب کشور ما صرف کشاورزی می شود. به همین دلیل در حوزه کشاورزی تصمیماتی گرفته شد تا در قالب برنامه ششم توسعه اجرا شود.

وی به توسعه آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۶ از صندوق توسعه ملی برداشت کمتری می کنیم، اما برای این اقدام از صندوق توسعه ملی نیز برداشت خواهیم داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در استان هایی که با کمبود آب مواجهیم بهبود الگوی کشت را اجرا خواهیم کرد و کشاورزانی که از این الگو استفاده کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

لاریجانی گفت: شیرین کردن آب یکی دیگر از برنامه هایی است که بر اساس آن ۳۰ درصد از آب استان های ساحلی باید از آب دریا تامین شود.

وی گفت: احیای ۲۰ درصد تالاب های بحرانی بازیافت ۲۰ درصد از حجم پس ماندها و احیای جنگل ها از دیگر برنامه هایی است که در این زمینه در برنامه ششم به تصویب رسانده ایم.

رئیس مجلس به تشریح برنامه های احیای جنگل ها تصریح کرد: درباره احیای جنگل ها مقرر شده که ۸۱۵ هزار هکتار از جنگل ها احیا شود، برای آبخیزداری هم حق قائل شدیم به طوری که ۱۰۰ میلیون هکتار باید آبخیزداری شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی موتورسیکلت ها ۶ برابر اتومبیل ها آلودگی ایجاد می کنند، گفت: در برنامه ششم اعلام شده که هر سال ۱۰ درصد از این موتورها به موتور برقی تبدیل شوند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در حوزه صنعت ۱۰ درصد ورودی صنایع را به صنایع کوچک اختصاص دادیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور منابع بسیار خوبی داریم که از آنها استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: مقرر کردیم که شورای معادن استان ها درباره احیا و بهره برداری معادن تصمیم گیری کنند.

رئیس مجلس گفت: امکان هایی برای بخش خصوصی برای حضور در حوزه نفت و گاز فراهم کردیم به طوری که دولت الزام شده کلیه طرح های جمع آوری و بهره برداری از گازها همراه با تولید را به بخش خصوصی واگذار کند.

لاریجانی درباره حمل و نقل ریلی عنوان کرد: یک درصد از فروش نفت و گاز را به حمل و نقل اختصاص داده ایم.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به حمایت مجلس از مسکن اجتماعی تصریح کرد: مقرر شد سالانه ۲۷۰ محله احیا شود تا شهرها از ساختار مطلوب برخوردار شوند.

وی با اشاره به اقدامات حوزه آموزش و مراکز عالی گفت: ۳ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی در اختیار مدارس قرار گرفته و ۳ درصد از سود شرکت های دولتی را به تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی اختصاص دادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تا سال سوم برنامه کلیه فرآیند دستگاه های دولتی باید الکترونیکی شود.

لاریجانی ادامه داد: مقرر کردیم اگر صنعت گران، دانشگاهیان را جذب کنند سهم بیمه آنها را دولت تقبل کند تا از این طریق جاذبه‌ای برای جذب فارغ التحصیلان به وجود آید.

رئیس قوه مقننه گفت: در حوزه ورزش حمایت های خوبی را از طریق برنامه ششم انجام دادیم به طوری که ۰.۲۷ درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به ورزش اختصاص دادیم.

وی با اشاره به تمهیدات برنامه ششم برای قوه قضائیه گفت: برای قوه قضائیه شاخص های نظارتی روشن تعریف کردیم همچنین قوه قضائیه را به بررسی سالانه وضع درآمدی مقامات و ارائه گزارش آن به مجلس ملزم کردیم، سقفی هم برای حقوق مدیران در نظر گرفته شد که جار و جنجال هایی به پا کرد.

۳۹۷ مدیر حقوق نجومی

رئیس مجلس درباره حقوق های نجومی گفت: بعد از طرح این مسئله مجلس کار را جدی گرفت و دیوان محاسبات را مامور کرد که مسئله را پیگیری کند؛ ۱۰۰ هزار مدیر در کشور دریافتی هایشان بررسی شدکه از این تعداد ۳۹۷ نفر اضافه دریافتی داشتند.

لاریجانی تصریح کرد: دیوان محاسبات را مامور کردیم که اضافه برداشت ها را ملزم به برگرداندن این مبالغ کند. همه برگرداندند فقط ۱۰- ۱۲ نفر مقاومت کردند، اما وقتی دیدند سرکارشان با دادگاه است آنها هم برگرداندند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه اقدام بعدی ریشه یابی این مسئله بود، تصریح کرد: باید بررسی می شد که چرا این مسئله رخ داده، ما در کشور سه بخش داریم حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیرمستمر که از این بین حقوق و مزایای مستمر سقف دارد، اما جایی که رخنه پیدا شده بود مزایای غیرمستمر بود.

وی تصریح کرد: نیت قانون گذار این بود که این پدیده را علاج کند قصد مجلس این بود که برای مزایای غیرمستمر همراه با مزایای مستمر سقف تعیین کند.

مصلحت نمی‌دانم به کارهای انتخاباتی ورود کنم

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی‌اش گفت: جلساتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری نداریم چون برداشت من این است که مسائل کشور بخصوص در حوزه اقتصاد پیچیده شده است. بنده از بعد از نماز صبح که به مجلس می‌آیم تا آخر شب مشغول کارهای مجلس هستم؛ فرصت نمی‌کنم و اولویت خود هم نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: به عنوان رئیس مجلس، مصلحت نمی‌دانم به کارهای انتخاباتی ورود کنم؛ البته به من خبری هم ندادند؛ باید تشکر کنم که به من خبری ندادند.

استقبال از عادی شدن روابط ایران و مصر

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص روابط بین ایران و مصر مبنی بر اینکه آیا نشانه‌هایی از سوی مصر مبنی بر ازسرگیری روابط دو کشور دریافت کرده‌اید؟ گفت: مصر و ایران دو کشور باسابقه تمدنی قوی هستند، از یک رشدیافتگی خوبی برخوردارند و همیشه توجه این بوده که روابط دو کشور منطقی باشد.

وی افزود: البته بعد از کمپ دیوید دچار نقصی در روابط شدیم، اما امروز شرایط تغییر کرده؛ ما از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه دو کشور شود، استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصر یک کشور مهم است، اما گام‌هایی که در این خصوص برداشته شده هنوز منتج به روابط عمیق نشده است.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر اقتصاد مقاومتی بر معیشت مردم گفت: خبرهای قانونی زیادی در این زمینه نداریم؛ چند قانون تصویب شده که البته کافی نیست.

هنوز مشکل رکود داریم

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت گام‌های خوبی برداشته است که باید چند سالی به طور مستمر کار کنیم، هنوز مشکل رکود داریم، البته اگر نیازی به قانون باشد، ما اقدام خواهیم کرد؛ باید تمرکز ما مسئله اقتصادی باشد.

ارزیابی حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزیابی خود از حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات پیش‌رو و استعفای وی از آستان قدس گفت: من در این باره بی‌تقصیرم! مشکلی از نظر استعفا ندارند، من هم تحلیل خاصی در این باره ندارم؛ به هر حال بیایند، نشاط در انتخابات به وجود می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد درباره عملکرد هیأت مقررات‌زدایی عنوان کرد: این مسئله بسیار مهم است و باید در دستور کار قرار گیرد، گاهی وقتی کسی می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، آنقدر قوانین دست و پا گیر برایش به وجود می‌آید که منصرف می‌شود؛ به هر حال باید این مسئله به طور جدی پیگیری شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی کشورهای منطقه نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کردند، آیا هدف آنها ایجاد ائتلاف علیه جبهه مقاومت است؟ گفت: شاید این مسئله مد نظر برخی کشورها باشد، اما بعید می‌دانم موفق شوند.

لاریجانی ادامه داد: اگر به حرف‌های نتانیاهو در ملاقات با پوتین توجه کنید، متوجه خواهید شد، چون حرف‌های مهمی مطرح شد؛ اینکه گفت نمی‌گذارند صلح در منطقه ایجاد شود، اگر قرار باشد صلح ایجاد شود، باید با شروطی همراه باشد، نشان می‌دهد که ماجراجویی‌ها در منطقه اهدافی داشت؛ به هر حال بعید می‌دانم به این هدف برسند.

پاسخ ایران به تهدیدات آمریکا

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخ ایران به تهدیدات آمریکا گفت: بین اینکه افرادی نظراتی در ذهن داشته باشند یا مجال عمل پیدا کنند، تفاوت است. در منطقه صحنه سختی وجود دارد کسانی که می خواهند وارد این صحنه شوند باید مراقب باشند پابرهنه وارد این صحنه نشوند.

وی افزود: یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا اعلام کرده است که ما برای ایجاد داعش هزینه دادیم، خودشان هم باید هزینه از بین رفتن داعش را بدهند. امیدواریم روش عقلایی به کار ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نتایج تفاهم نامه های اقتصادی با شرکت های خارجی گفت: رفتارهایشان شیطنت آمیز است. یکسری از بانک هایشان همکاری ها را آغاز کردند، اما آنطور که انتظار می رفت سرمایه گذاری ها به آن شدت نیست.

نماینده مردم قم با بیان اینکه ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری عملی از سوی کشورهای خارجی صورت گرفته است، اظهار داشت: زمینه های داخلی و دیپلماسی باید برای سرمایه گذاری فراهم شود، صحنه، صحنه رقابت است و گاهی شیطنت هایی وجود دارد.

رفیق آقای روحانی هستم

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایتش از دولت در انتخابات ۹۶ گفت: من رفیق آقای روحانی هستم، اما در انتخابات بنای دخالت ندارم مصلحت نمی دانم برای انتخابات همه بخش های کشور دخالت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نامه های اخیر احمدی نژاد به رئیس جمهور نیز گفت: سوال بهتر از این نداشتید بپرسید؟ خیلی علاقه ای ندارم در این خصوص صحبت کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جانباز و بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
آقای لاریجانی سعی كردطرفداری از آقای روحانی را پنهان كند ولی نمی توانست و فقط می گفت كارهای خوبی انجام گرفته توسط دولت ولی عموم مردم بر این باورند كه این دولت در تامین معیشت مردم كار آنچانی انجام نداده و مصاحبه با مردم هم گویای كار نكردن دولت در باب عدم تامین معیشت بود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها