سیتروئن DS؛ عصاره هنر فرانسوی-ایتالیایی روی جاده

خودرویی که ژنرال دوگل سوار می‌شد +تصاویر ناب تاریخی

یکی بود، یکی نبود! غیر از خدا هیچکس نبود. در روزگاران قدیم هر کسی که خودرویی جان سخت و نسبتا ارزان می‌خواست، پژو 504 می‌خرید!
کد خبر: ۱۰۱۱۶۰۹
پژو 504؛ شیر پیر جاده‌ها +عکس

آن زمان در ایران نام پژو با مفهوم دوام و کیفیت عجین شده بود. اما دیر زمانی نپایید که آن خاطره خوش با مونتاژ بی کیفیت خودروهای جدید این شرکت در ایران تبدیل به کابوسی بی انتها شد!

به گزارش جام جم آنلاین، اگر به تاریخ جهانی صنعت خودرو نظاره کنیم یکی از موفق ترین خودروها که در زمان عرضه کارنامه‌ای قابل قبول را از خود به جای گذاشته پژو 504 این شیر پیر جاده هاست.

پژو 504 همچنین به عنوان یکی از موفق ترین طرح‌های استودیو پینین فارینای ایتالیا شناخته می‌شود و توسط شخص آلدو برووارونی (Aldo Brovarone: زاده 1926)، مهندس مشهور ایتالیایی و سرپرست وقت بخش طراحی این استودیو ، طراحی شده است.

وی طراحی مدل های مشهور فراری ، مازاراتی، آلفارومئو، لانچیا و پژو را در کارنامه خود دارد.

* آلدو برووارونی طراح پژو 504

شرکت فرانسوی پژو ، مدل 504 را با 6 پیشرانه عرضه کرده بود که نیمی از آن ها با سوخت بنزین و نیمی دیگر با سوخت دیزل کار می کردند.

پژو برای نسخه های بنزینی از سه پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری ، 4 سیلندر 2 لیتری و 6 سیلندر 2.7 لیتری استفاده کرده بود. همچنین طیف وسیعی از جعبه دنده ها شامل 4 و 5 سرعته دستی و 3 مدل سه سرعته خودکار برای این خودرو در نظر گرفته شده بود.

این خودروی کلاس D در پنج قالب، 4 در سالن (سدان)، 5 در استیت (استیشن)، 2 در کوپه، 2 در کانورتیبل (سقف جمع شونده) راهی بازارهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و امریکای لاتین شد.

بدلیل شهرت این خودرو در قاره آفریقا به سادگی و جان سختی ، مشهور است که پس از سپری شدن دوران شترها نوبت به دوران پژو 504 رسید! در واقع پژو 504 در بسیاری از مستعمره‌های سابق فرانسه حکم خودروی ملی را داشت!

تولید این مدل موفق بجز کشور فرانسه در کشور های آرژانتین، آفریقای جنوبی، چین، نیجریه، کنیا، تایوان، استرالیا، شیلی و تونس هم انجام شد و پژو توانست در مجموع بیش از 4 میلیون دستگاه از این خودرو را در سال‌های 1968 تا 1983 بفروش برساند.

شخصیت‌های مشهوری که پژو 504 سوار شدند

حضرت امام خمینی (ره)

این عکس که در تاریخ 12 بهمن 1357 در پاریس برداشته شده است حضرت امام خمینی (ره) را در حال پیاده شدن از اتومبیل پژو 504 و عزیمت به سمت فرودگاه شارل دوگل نشان می‌دهد. ساعاتی پس از گرفتن این عکس، حضرت امام خمینی(ره) پس از 14 سال تبعید به میهن بازگشتند و به حکومت 2500 ساله پادشاهی در ایران پایان دادند.

مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی

در بخشی از خاطرات عفت مرعشی ، همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق و رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از دوران پیش از انقلاب می خوانیم: عازم بلژیک شدیم. با ماشین پژو 504 که در آنجا خریدیم،‌ سفرکاری خود را آغاز کردیم. با پژو به آلمان،‌ فرانسه، هلند، سوئد، انگلستان و ایتالیا رفتیم. ایرانی‌هایی را که باید ببینیم، ملاقات کردیم. با دیدار از جاهای دیدنی، طوری رفتار می‌کردیم که فکر کنند برای گردش به اروپا آمده‌ایم. (تاکنون از این خودرو هیچ تصویری منتشر نشده است.)

دکتر محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران هم از پژو سواران مشهور است. او مالکیت یک دستگاه پژو 504 مدل 1977 را در اختیار داشت که طی مزایده ای در شهر آبادان با حاشیه فراوان و به قیمت 2.5 میلیارد تومان به نفع محرومان بفروش رسید.

پاپ ژان پل دوم

تصویری از خودروی ویژه پاپ موبیل که از سوی شرکت پژو برای پاپ ژان پل دوم ، سفارشی سازی شده را مشاهده می کنید.


نمونه‌های خودروی پژو 504 که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است:

استیشن


سدان


کانورتیبل


کوپه


پیکاپ


نمونه‌ای از داشبورد های 504

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
آبراهام بیدمال از همدان
Germany
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۲
۱
با سلام بسیاری از هموطنانمان میدانند كه همدانی ها مردمان بسیار حسابگر و مقتصد و نسبتا مقروری هستند. من هم همدانی هستم و در مركز منطقه و محله تعمیرات خودرو بنام چاپارخانه همدان در مغازه ای كه متعلق به نیاكان ما بوده است كار می كنم. پدر من آقای آلفرد معروف به چكش طلا از بهترین و با سلیقه ترین صافكاران تخصصی خودروی پژو 504 بودند كه سال گذشته در سن 97 سالگی به دعوت بزرگان دینی ما پاسخ گفتند و زمین را ترك كردند و ما میدانیم كه ایشان نظاره گر و تحسین كننده كارهای من و دیگر فرزندانش هست.
حالا كه بحث و صحبت از پژو به میان آمد علاوه بر اعتقادی كه به سازنده و طراح شریف خودروی پژو 504 دارم همواره و طی 45 سال كه در كنار پدرم نظاره گر هنرمندی ایشان در صافكاری پژو بودم همیشه این سخن پدرم را در خود زمزمه می كنم كه طراح این خودرو می بایستی جایزه جهانی دریافت نماید بدلیل كیفیت ساخت مرغوب و طراحی زیبا و ظریف كاری در این خودرو .
مردمان همدان نیز از ابتدا به این موضوع پی بردند و در مقطعی از تاریخ این خودرو، خودروی دوست داشتنی مردمان این بوم شد و فراوانی ان در همدان از بسیاری از شهرهای دیگر ایران فراتر رفت.
امروزه مردمان قدیمی همدان خاطره پژو 504 و ژیان 602 را خوب بخاطر دارند و با تعریف خاطراتی از این دو خودروی خوب و زمستانی عید امسال خود را نیز مفرح تر خواهند كرد. 23 اسفند 1396 / آبراهام بیدمال از همدان، محله ذوالریاستین
سعید
Netherlands
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
هموطنان عزیز ارامنه همواره از بهترینها در خصوص خودرو و تعمیرات خودرو بودند....
alireza
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
كاملا با نظر جنابعالی موافقم . مخصوصا رنگ سبزش خیلی شكیل بود
محمد از ارومیه
Spain
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
خداوند ابوی گرامی را قرین رحمت شون قرار بده و سپاس از ارسال مطلب بسیار خوب و دلنشین شما هموطن گرامی...
علی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۱
۰
دارم به این فكر میكنم اگه برادران خیامی (مالكین ایران ناسیونال سابق یا ایران خودروی فعلی) بجای هیلمن هانتر انگلیس كه در ایران پیكان نام گرفت 48 سال پیش خط تولید پژو 504 را وارد میكردند احتمالاً بخاطر كیفیت بالاتر این خودرو در مقایسه با پیكان شاهد تولید این خودرو در ایران در حال حاضر بودیم. وقتی مدیرعامل سایپا و ایران خودرو از تولید خودروهای قدیمی مثل پراید و پژو 405 حمایت میكنند و میگویند تا وقتی تقاضا وجود دارد تولید ادامه دارد، صد در صد درمورد 504 هم همین را میگفتند.
عزیزبرادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۱
۰
علی رضا جان رنگ سبز نه! رنگ كاهوئی...
دكتر اكبر رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۱
۰
یادش بخیر دوران دانشجویی سال 84داداشم یك مدل جی ال سال 1973خرید بهترین ماشینی كه در عمرم سوار شدم دیگر هیچ ماشینی ان خاطرات را تداعی نكرد

نیازمندی ها