نگاهی به وعده‌های سیاسی که روحانی به مردم داد

دولت در فصل خوشه‌چینی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

دولت یازدهم در دو مورد موفقیت نداشته است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:با وجود اقدامات مثبتی که در دولت یازدهم صورت گرفته است اما هنوز بحث خروج از رکود و مشکلات مربوط به تجارت خارجی از جمله مواردی است که هنوز در دوره پسا برجام حل نشده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۰۸
دولت یازدهم در دو مورد موفقیت نداشته است

به گزارش جام جم آنلاین،محمد لاهوتی در یادداشتی در سایت اتاق بازرگانی اظهار داشت: در بررسی عملکرد دولت یازدهم نمی‌توان تنها به عملکرد دولت در سال 95 بسنده کرد. باید دید دولت روحانی چه چیزی را تحویل گرفته است و شرایط اقتصادی چه بوده است و در حال حاضر اقتصاد در چه وضعیت به سر می‌برد. به نظر می‌رسد دولت یازدهم کارش را در شرایط سختی شروع کرده است. تورم بالا، بدهی زیاد دولت به پیمانکاران، قطع روابط با دیگر کشورهای دنیا، تحریم‌ها و مناقشات هسته‌ای که بر اقتصاد کشور سایه انداخته بود، کار را برای دولت یازدهم دشوار می‌کرد. با توجه به این مسائل، برطرف کردن مشکلات اقتصادی در داخل و حل مناقشات هسته‌ای در سیاست خارجی در اولویت قرار گرفت و دولت موفق شد سایه تحریم‌ها را از سر اقتصاد کشور دور کند و تورم نزدیک به 40 درصد را به زیر 10درصد برساند. زمینه اشتغال در این مدت در اقتصاد فراهم‌شده است و هزینه نقل‌وانتقال پول و تجارت خارجی به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها کاهش پیداکرده است. رشد اقتصادی که در ابتدای کار دولت یازدهم منفی بود، مثبت شده است.

دولت توانست از به‌هم‌ ریختگی و بی انضباطی که در دولت قبل اقتصاد را فراگرفته بود فاصله بگیرد. ثبات و کنترل دامنه ارز، تعامل با بخش خصوصی و ایجاد شرایط بهتر جهت حضور بخش خصوصی در دستور کار دولت قرار گرفت، واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشتند و دولت توانست با تسهیلات ارزان‌قیمت به بنگاه های کوچک و متوسط رونق را به شهرک های صنعتی برگرداند. باوجود تمام این دستاوردها اما دولت یازدهم در دو مورد موفقیت چندانی نداشته است.

مورد اول بحث خروج از رکود است. مشکلات رکود واحدهای تولیدی کاملا برطرف نشده است. رکود باعث شده آثار تلاش‌های دولت آن‌طور که باید در اقتصاد و در سفره مردم ظاهر نشود. تورم کاهش‌یافته است اما آثار آن در زندگی مردم ملموس نیست که دلیل اصلی آن رکود خاکم بر اقتصاد است. رکود هزینه کاهش تورم است. یا باید تن به تورم لجام گسیخته داد و یا باید رکود را تحمل کرد.

مورد دوم مربوط به تجارت خارجی است. هرچند در پسابرجام در بیشتر زمینه‌ها تحریم‌ها برداشته‌شده است، حمل و نقل به حالت قبل از تحریم ها برگشته است ولی درزمینهٔ شرایط هنوز به شرایط قبل از تحریم تفاوت دارد. با وجود گشایش هایی در ارتباطات بانکی شرایط آنطور که باید برای تجارت تسهیل نشده است. در بحث جذب سرمایه خارجی اتفاقات خوبی رخ داده ولی بدلیل مشکلات در نقل‌وانتقال، عدم امکان استفاده از ابزارهای نوین بانکی، گشایش‌های اعتباری، فاینانس و ری فاینانس مشکلاتی داریم که باعث شده نتوانیم در تجهیز ماشین‌آلات و تجهیزات جدید گام‌های اساسی برداریم.

صادرات ایران در سال 95 نسبت به سال ٩٤ ازنظر ارزش تفاوت نداشته اما ازنظر وزنی ٣٠ درصد رشد داشته است و واردات ازنظر ارزشی ٣ درصد رشد داشته است. ولی باید در نظر داشت رشد منفی ١٦ درصدی صادرات و ٢٢ درصدی واردات سال قبل متوقف‌شده است و حجم قابل‌توجهی از تجارت ایران با کشورهای صاحب نامی مثل آلمان، کره و ژاپن انجام می‌شود. در سبد صادراتی بیشتر شاهد رشد بخش میعانات گازی و گازهای طبیعی بوده‌ایم و به همین دلیل ازنظر ارزش رشد چندانی نداشتیم. ضمن اینکه با هدف‌گذاری رشد ٢٠ درصدی فاصله‌داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
Canada
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
دولت فقط در یك مورد موفق عمل نكرده و آن همان انجام كارهای دولتی است!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها