سنگ تمام سعودی‌ها برای تسلط بر شاهراه اقتصادی یمن

یمنی‌ها چگونه کشتی‌های آمریکا و ناو عربستان را هدف قرار دادند؟ +عکس

حملات شامگاه جمعه بمب‌افکن‌های ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان به بازار شهر خوخه در استان الحدیده در غرب یمن 22 کشته و هشت مجروح بر جای گذاشت، اما از آنجا که حال مجروحان وخیم گزارش شده، امکان افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۵۶
آل سعود و ضیافت خون در یمن

یک منبع مطلع به خبرگزاری سبأ گفت، جنگنده‌های سعودی پس از بمباران خوخه بارها در آسمان محل کشتار به پرواز درآمدند و بیم از حملات مکرر، کار امدادرسانی به مجروحان را به تعویق انداخت و همین مساله نیز سبب کشته شدن مجروحان شد.

همچنین جنگنده‌های سعودی روز جمعه فرودگاه بین‌المللی تعز، کوه حوزان در بخش ذُباب، یک بار غرب مدرسه‌های العمری و سه بار نیز بخش موزع را هدف قرار دادند.

اوضاع در یمن بسیار پیچیده و بغرنج شده است. عربستان در حملات دو ساله خود به یمن تاکنون مراکز غیرنظامی مانند بیمارستان، مدرسه، سالن مراسم‌ها، منازل مسکونی و مراکز مشابه را بارها بمباران کرده است. این تجاوز تاکنون نتیجه‌ای جز تخریب 200 مرکز گردشگری و کشتار بیش از 12 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و همچنین آوارگی میلیون‌ها نفر و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.

براساس آخرین آمار رسمی، از ابتدای تجاوز رژیم سعودی و به اصطلاح ائتلاف غربی ـ‌ عربی به یمن، 12 هزار و 41 یمنی شهید شده‌اند که 2568 نفر آنها کودک و 1870 نفر نیز زن بوده‌اند.

براساس اعلام معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی، 19 میلیون یمنی نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و هفت میلیون شهروند این کشور نمی‌دانند وعده بعدی غذای خود را از کجا و چگونه فراهم کنند. نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های انساندوستانه نسبت به جنایات صورت گرفته در یمن هشدار می‌دهند.

انهدام قایق نظامی پاسخ به بخشی از جنایت

در تحولات میدانی و در پاسخ به این تجاوزات یک قایق نظامی متعلق به نیروهای وابسته به عربستان در سواحل غربی منطقه المخا در استان تعز به یک مین دریایی برخورد کرد و سرنشینان آن کشته شدند. همچنین در ادامه تحولات در جبهه‌های نبرد منابع محلی در استان‌های شمالی یمن اعلام کرده‌اند که شب جمعه نیروهای زمینی قطری و کویتی برای نخستین بار در منطقه مرزی سقام از توابع استان جازان عربستان با نیروهای انصارالله و ارتش یمن درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه خبری الیمن السعید، در این درگیری که در نوع خود برای اولین بار از زمان آغاز حمله ائتلاف سعودی علیه یمن در 6 فروردین 1394 رخ می‌دهد، جنگنده‌های سعودی نیز به کمک نیروهای کویتی و قطری آمدند.

قامت خمیده اقتصاد نفتی عربستان در برابر جنگ یمن

جنگ عربستان در یمن تاکنون خسارات فراوانی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. این کشور که بر آن بود تا با پایین نگهداشتن قیمت نفت، اقتصاد ایران را به زانو درآورد، درنهایت خود آسیب‌های جدی دید. مجله فارین پالیسی در گزارشی نوشت، هزینه جنگ یمن برای ریاض از 725 میلیارد دلار تجاوز کرده و عربستان بیش از 8/2 میلیارد پوند استرلینگ برای خرید سلاح از انگلیس خرج کرده است. روزنامه مستقل رأی الیوم نیز در گزارشی در این ارتباط نوشت: اقتصاد عربستان در آستانه فروپاشی است و یکی از دلایل این مساله سفر اخیر ملک سلمان به کویت برای دریافت حمایت این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی نوشت: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سفر اخیرش به کویت تأکید کرد که اگر شرایط سخت عربستان نبود، هیچ‌گاه درخواست کمک‌های مالی از کویت نمی‌کرد.احمد الوشلی، نویسنده و کارشناس می‌گوید: هزینه زیاد جنگ علیه یمن برابر با هزینه عربستان برای مخالفان سوری است که ده‌ها میلیارد دلار هزینه داشته‌اند.

زاک شرایبر، کارشناس اقتصادی و رئیس اجرایی صندوق‌های پوشش ریسک نسبت به بحران مالی قریب‌الوقوع در عربستان هشدار داده بود. وی پیش‌بینی کرد که عربستان دو یا سه سال با ورشکستگی قریب‌الوقوع فاصله دارد. کارشناسان اقتصادی عربستانی نیز فروپاشی حتمی اقتصاد عربستان طی چند سال آینده را پیش‌بینی کرده بودند. روزنامه رأی الیوم نوشت: دعوت عبدالعزیز آل شیخ، مفتی عربستان از شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها و نهادهای بازرگانی برای پرداخت کمک مالی جهت حمایت از خانواده‌های سربازان عربستانی میزان فاجعه اقتصادی را که این کشور به دلیل غرق شدن در باتلاق یمن و سوریه با آن مواجه شده، نشان داد.

این هزینه‌ها سبب شده تا عربستان در داخل نیز با بحران پیچیده اقتصادی روبه‌رو باشد و اخراج کارگران خارجی یکی از نمودهای بارز و عینی آن است. شهرداری ریاض نیز روز جمعه از اخراج ده کارگر خارجی خبر داد.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها