تزار نیکلای دوم غرق در دشواری های جنگ بزرگ (جنگ جهانی اول) بود که از سال 1914 آغاز شده بود.در پایتخت روسیه ، تظاهرات به صورت روزمره درآمده و با گذشت روزها بر دامنه آنها افزوده می شد.
کد خبر: ۱۰۰۹۷۱۶
روایت تظاهراتی که به مرگ یک سلسله سلطنتی منجر شد+عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، 100 سال پیش در روز هشتم مارس 1917 میلادی به مناسبت روز زن ، کارگران به طور مسالمت آمیز در شهر پتروگراد (سنت پترزبورگ ) ، پایتخت روسیه تزاری راهپیمایی کردند.

این جرقه پایانی تزار نیکلای دوم ، امپراتوری و سلسله رومانف ها در روسیه بود.براساس تقویم ژولین که تا سال 1918 مبنای تاریخ روسیه بود این تظاهرات در 28 ماه فوریه رخ داد و به همین مناسبت به انقلاب فوریه مشهور شد.

مشکلات تامین مواد اولیه به دلیل جنگ و نیز سرما موجب شد تا بخش اعظم کارگران کارخانه های پوتیلف ، بزرگترین مجتمع صنعتی شهر دست به اعتصاب زده و به صف راهپیمایان بپیوندند ،آنها درخواست نان ، صلح و جمهوری داشتند.

فریادهای اعتراض بلند شدند و شعار «مرگ بر استبداد سلطنتی» در خیابانهای پتروگراد طنین افکند.این تظاهرات مسالمت آمیز نشانه سر آغاز پایان برای تزار نیکلای دوم بود.

در روز 11 مارس سال 1917 میلادی ، نیروهای ارتش در مقابل 200 هزار تظاهرکننده در شهر پتروگراد صف کشیدند.افسران به سربازان دستور دادند «قلب را هدف بگیرید» ، و آن روز 40 نفر از تظاهرکنندگان به قتل رسیدند.

اما در فردای آن روز ، سربازان از اجرای دستور افسران سرپیچی کرده و به کارگران پیوستند و سوویت کارگران و سربازان پتروگراد (سنت پترزبورگ) را تشکیل دادند.نمایندگان سوسیالیست مجلس دوما به پیروی از الکساندر کرنسکی وکیل محبوب به سوویت پتروگراد پیوستند.

در روز 15 مارس ، آنها دولت را به دست یک اشراف زاده آزادی خواه به نام پرنس لووف سپردند.

در شب آن روز ، تزار نیکلای دوم از مقام خود استعفا داد.برادرش گراندوک میخاییل علاقه ای نداشت جانشین او شود.این نقطه پایان امپراتوری تزاری روسیه و سلسله رومانف ها بود.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
و اعدام خانواده بی گناه تزار...
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
كاربر محترم ماجرای كشتار خانواده تزار نیكلای دوم توسط جلادان بلشویك روایت جداگانه ای دارد كه به موقع خود به آن می پردازیم. با تشكر از شما

نیازمندی ها