گفتگوی جام جم آنلاین با سفیر سابق ایران در الجزایر

بوتفلیقه،مبارزی انقلابی، شخصیتی استکبار ستیز و دوستدار انقلاب ایران

سفیر سابق کشورمان رییس جمهور الجزایر را فردی مبارز و انقلابی خواند و گفت: وی از برجسته‌ترین چهره‌هایی بود که در استقلال الجزایر نقش بسزایی ایفا کرد و در تعامل با کشورهای انقلابی همچو ایران مسیر رشد و توسعه الجزایر را پیمود. این رییس جمهور استکبارستیز همواره در مجامع جهانی از مواضع جمهوری اسلامی دفاع نموده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۲۳۷
بوتفلیقه،مبارزی انقلابی، شخصیتی استکبار ستیز و دوستدار انقلاب ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین؛ عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر درگذشت. وی متولد دوم مارس 1937، بیش از 10 سال بود که با مشکلات جسمانی رنج می‌برد به طوری که مدت‌‌های زیادی در بیمارستان بستری بود.

این خبری بود در ساعات اولیه امروز روی تارنمای خبرگزاری‌ها رفت، اما دقایقی بعد توسط سفیر الجزایر در تهران اخبار منتشر شده برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فوت «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور تکذیب شد.

به همین بهانه خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفتگویی با سفیر پیشین تهران در الجزایر ترتیب داده که در ادامه می‌خوانیم.

«محمود محمدی» در تشریح ابعاد شخصیتی رییس جمهور الجزایر از نقش بارز وی در پیشرفت سیاسی اقتصادی کشورش سخن گفت و تصریح کرد: بوتفلیقه با توجه به روحیات استکبارستیزی که در پیش و پس از انقلاب الجزایر داشت مناسبات خوبی در دو دهه گذشته با جمهوری اسلامی برقرار کرد.

وی با بیان اینکه رییس جمهور الجزایر در چند سال اخیر همراهی‌های شایانی در حوزه سیاست خارجی با ایران داشته خاطر نشان کرد: الجزایر همواره در تقابل با مواضع خصمانه غرب از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دفاع کرده ، از طرفی بدلیل شناختی که از مصادیق نقض حقوق بشر در اروپا و امریکا داشتند، هیچگاه ادعاهای حقوق بشری ضد جمهوری اسلامی را تأیید نکرده است.

محمدی با اشاره به دیگر ابعاد حمایتی بوتفلیقه در مناسبات با تهران مواضع الجزیره را متفاوت با دیگر اعراب ارزیابی کرد و اظهار داشت: الجزایر پیوسته با رویکردی برادرانه در بسیاری از مجامع بین‌المللی خاصه تحریمها به رغم داشتن مشکلات اقتصادی از ایران دفاع کرده و همواره در جهت انتفاع ما نقش آفرینی می‌کند.

وی با گریزی بر خاطرات دوره سفارتش در الجزایر و دیدار با بوتفلیقه عنوان داشت: بنده در مقطعی که سخنگوی وزارت خارجه بودم در مقاطعی روابط سیاسی رو به کاهش گرایید که شاهد بودم بوتفلیقه در آن مقطع خدمات قابل توجه برای گسترش و ترمیم مناسبات تهران الجزیره انجام داد که تا به امروز این سطح از روابط ادامه دارد.

محمدی افزود : در دوره‌ای که بنده در مقام سفیر توفیق عزیمت به الجزایر را داشتم ایشان بارها از انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) به نیکی یاد کرد و مکتب انقلاب را اصولی‌ترین مبنای بشریت برای مبارزه با نظام سلطه بشمار می‌آرود.

وی خاطر نشان کرد: امروز پس از توافق برجام و رفع برخی از محدودیت‌ها مناسبات دو طرف در حوزه‌های سیاسی و مشارکت در امور بازرگانی رو به گسترش بوده، لذا انتظار می‌رود روابط جمهوری اسلامی و الجزایر بیش از این توسعه یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها