جف سشنز ، دادستان کل و وزیر دادگستری دونالد ترامپ متهم شده که در مورد رابطه اش با روسیه در برابر مجلس سنا دروغ گفته است. دروغگویی یک مقام دولتی و سیاسی در برابر نهادهای رسمی و قانون گذاری آمریکا گناهی نابخشودنی است که کمترین مجازات آن برکناری شخص دروغگو است.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۹۷
وزیر دادگستری ترامپ دروغگو از آب درآمد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هافینگتون پست، مدت زیادی طول نکشید که پرونده جنجال برانگیز دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و ارتباط مقامات دولت ترامپ با روس ها بار دیگر پایه های دولت میلیاردر را به لرزه درآورد. در حالی که در روز 13 فوریه پس از افشاگری رسانه ها در مورد روابط خارج از عرف مایکل فلین ، مشاور امنیت ملی ترامپ با روسیه وی ناگزیر به استعفا از مقامش شد اکنون نوبت جف سشنز ، دادستان کل و وزیر دادگستری دولت میلیاردر رسیده که باید در این مورد پاسخگو باشد.

جف سشنز در مجلس سنا و در جلسه ای در ماه ژانویه که برای تایید انتصابش برگزار شد، تاکید کرده بود که هیچ تماس و ارتباطی با روس ها نداشته است اما واشنگتن پست چهارشنبه مدارکی را منتشر کرد که جف سشنز در جریان مبارزات انتخاباتی 2016 دو بار با سفیر روسیه ملاقات کرده بود.

جف سشنز روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی کناره گیری خود را از کمیته تحقیق پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا 2016 اعلام کرد ، این پرونده ای است که وی بنا بر مقامی که به عهده دارد قانونا باید ریاست تحقیق آن را داشته باشد.

سشنز گفت: بنا به توصیه مشاورانم ، تصمیم گرفتم که از هرگونه تحقیق در جریان یا در آینده در رابطه با مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کناره گیری کنم.

آیا این اعتراف به گناه است؟ مسلما خیر. وزیر دادگستری تکید کرد ، او به این دلیل از پرونده تحقیق کناره گیری کرده است زیرا قول داده بود که در صورت بروز هرگونه تردیدی در بی طرفی اش این کار را انجام خواهد داد اما باز هم تکرار کرد که با روس ها در رابطه با مبارزات انتخاباتی مذاکره نکرده است.

سشنز وقوع این دو ملاقات با سفیر روسیه را قبول کرد اما افزود: یکی از ملاقات ها خیلی کوتاه پس از یک سخنرانی بود و دیگری در حضور دو نفر از همکارانش در واشنگتن برگزار شد.

وزیر دادگستری ترامپ در برابر روزنامه نگارانی که از او جزییات در مورد شرایط و محتوای گفت و گو ها را می پرسیدند ، دچار فراموشی شد و در کمتر از 5 دقیقه 6 بار گفت که به خاطر نمی آورد.

سشنز در مورد این ملاقات ها که در ماه ژوئیه و سپس سپتامبر رخ دادند قادر به گفتن کمترین توضیحی نبود و گفت:‌ چیز زیادی به یاد ندارم ، اوج مبارزات انتخاباتی بود اما مذاکرات سیاسی با روس ها را به خاطر ندارم.

با این حال، از نظر مخالفان کناره گیری جف سشنز از کمیته تحقیق پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا 2016 کافی نیست بلکه وی باید به دلیل دروغگویی از مقامش استعفا دهد.

بسیاری از نمایندگان و سناتورهای دموکرات با ابراز خشم گفته اند که سشنز به رغم سوگندی که خورده بود در برابر مجلس سنا و در جلسه ای در ماه ژانویه که برای تایید انتصابش برگزار شد، تاکید کرده بود که هیچ تماس و ارتباطی با روس ها نداشته است بنابر این دروغ گفته بود.

سشنز خطاب به روزنامه نگاران گفت: من قصد دروغگویی نداشتم. فکر می کردم کمیته سنا در مورد دخالت روس ها در مبارازات انتخاباتی سوال می کند و نه ملاقات با مقام های روسی به طور کلی.

اغلب سناتور ها معتقد هستند که جف سشنز به رغم سوگندی خورده بود به کنگره و ملت آمریکا دروغ گفته است بنا براین نمی توان به او به عنوان دادستان کل و وزیر دادگستری اعتماد کرد و او باید فورا استعفا دهد.

جف سشنز یکی از نخستین کسانی بود که به دونالد ترامپ پیوست او به اندازه ای روی میلیاردر نفوذ دارد که بسیاری از همکارانش را در پست های مهم دولت جدید گماشته است. سشنز یکی از تندروترین اعضای جناح محافظه کار حزب جمهوریخواه بوده و در سال های گذشته در زمان سناتوری و سمت های قضایی در ایالت آلاباما متهم به نژادپرستی شده است.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها