رژیم بلشویکی سه سال بود که حکومت روسیه را در دست گرفته بود . در جریان این مدت مردم به هر بهانه ای توسط بلشویک ها به شدت سرکوب شده و قحطی و کشتار سراسر روسیه را در بر گرفته بود.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۷۲
روایت شورش ناکام ملوانان علیه رژیم بلشویک ها + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، 96 سال پیش در روز 28 فوریه سال 1921 میلادی ملوانان کرونشتاد ، پایگاه نیروی دریایی روسیه در مجاورت شهر پتروگراد (سنت پترزبورگ) که از دیکتاتوری بلشویک ها به رهبری لنین به تنگ آمده بودند ، دست به شورش زدند.

در گذشته ملوانان پایگاه کرونشتاد بارها در راه دموکراسی و سوسیالیسم جانفشانی کرده بودند ، اما سه سال بعد از انقلاب اکتبر آنها دیگر قادر به تحمل اقدامات سرکوب گرانه بلشویک ها علیه مردم روسیه نبودند.

بلشویک ها در جریان سه سالی که به قدرت رسیده بودند ، صدها هزار نفر را اعدام کردند.

آنها با مصادره محصولات کشاورزی دهقانان و شهرنشینان را دچار قحطی وحشتناکی کرده بودند و مردم دسته دسته به دلیل گرسنگی می مردند. میلیون ها نفر از مردم روسیه بر اثر قحطی جان خود را از دست دادند.

در پایگاه کرونشتاد ، کارکنان رزم ناو پترو پاولفسک خواهان انتخاب دوباره سویت ها ، آزادی سوسیالیست های چپ ، حق دهقانان و پیشه وران برای کار آزادانه شدند.

پتریتچنکو رهبر شورشیان رزم ناو پترو پاولفسک تمایل خود را برای یک انقلاب سوم پس از انقلاب 1905 و انقلاب 1917 میلادی اعلام کرد.

کلیه ملوانان پایگاه کرونشتاد به او پیوستند ، بلشویک های شهر پتروگراد زندانی شدند و یک کمیته انقلابی به ریاست پتریتچنکو اداره امور شهر را به عهده گرفت.

در مسکو ، تروتسکی کمیسر جنگ و فرمانده ارتش سرخ به توخاچفسکی که بعدها به مقام مارشالی ارتش سرخ رسید ، دستور سرکوب شورش را داد.

سربازان ارتش سرخ پایگاه کرونشتاد را اشغال کردند.رهبران شورشی به فنلاند گریختند. بلشویک ها برای انتقامجویی حمام خون به راه انداخته و کلیه ملوانان کرونشتاد و تعداد زیادی از مردم شهر پتروگراد را قتل عام کردند.

شورش ملوانان پایگاه کرونشتاد به امید آزادی از یوغ ستم و دیکتاتوری بلشویک ها فقط 16 روز دوام داشت.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها