روز گذشته و طی مراسمی در موزه ملی ایران با حضور مسئولان و هنرمندان، از مجموعه‌داران آثار تاریخی، هنری تجلیل شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷۹
تجلیل از مجموعه‌داران برتر کشور

به گزارش جام‌جم، مجموعه‌داران افرادی هستند که با خریداری و جمع‌آوری آثار و اشیای تاریخی، هنری در طول سالیان دراز و نسل به نسل، به حفظ و صیانت از فرهنگ، تاریخ و هنر مردم یک منطقه اقدام می‌کنند؛ از اسناد و نقشه‌های قدیمی، کتب و مجموعه‌های ادبی، تاریخی، عکس و نقاشی و خطاطی گرفته ـ که به خودی خود دارای ارزش هنری و تاریخی هستند ـ تا اشیایی چون خودرو، تمبر، کبریت، ساعت و سکه که در طول زمان ارزشمند می‌شود. در کشور ما نیز چون سایر نقاط دنیا همیشه افرادی بوده‌اند که به جمع‌آوری اشیا و آثار مختلف علاقه نشان داده و مجموعه‌های شخصی جالب توجهی را خریداری و گردآوری و نسل به نسل حفظ کرده‌اند، طوری که مجموعه آنها امروز به موزه‌ای باارزش تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، برای جلب رضایت مجموعه‌داران و به منظور در معرض دید عموم قرار دادن آثارشان و خارج کردن آنها از پستوی منازل، از طریق ایجاد موزه‌هایی شخصی تلاش بسیار شده که این تلاش ثمر داده و به تاسیس ده‌ها موزه باارزش شخصی منجر شده است.

میرزا محمد کاظمینی، صاحب موزه موقوفه کاظمینی (شامل اسناد و نسخ خطی، سکه، اسکناس، عکس، نگین و مهر )، محمد رهگشای، مالک سراموزه رهگشای (موزه و کارگاه عروسک‌سازی) و خلیل غفاری، مالک موزه اتومبیل کلاسیک، مجموعه‌داران و مالکان موزه‌های شخصی بودند که نشان و لوح تقدیر خود را از دست مسئولان و هنرمندان دریافت کردند.

این مراسم با سخنرانی چند نفر از مسئولان و صاحبان علم و هنر همراه بود.

محمدرضا سحاب، نقشه‌نگار و پژوهشگر ایرانی که صاحب مجموعه ارزشمند نقشه‌های تاریخی ایرانی و خارجی است، درخصوص انتخاب مجموعه‌داران برتر گفت: این افراد پس از چهار سال تلاش و پیگیری، از میان حدود 200 هزار مجموعه‌دار گزینش و انتخاب شده‌اند.

وی با بیان این‌که مجموعه‌داران در گذشته اکراه داشتند، آثار خود را به نمایش عموم بگذارند، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته از سال 80 تاکنون و باتلاش و تشویق جمعی از دلسوزان این عرصه، افراد زیادی وارد میدان شدند و مجموعه‌های خود را به نمایش گذاشتند و موزه‌های زیادی از این افراد در سراسر کشور تشکیل شد، طوری که اکنون 200 موزه شخصی از مجموعه‌داران دایر شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. محمدرضا کارگر، مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی، تاریخی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این‌که مجموعه‌داران، ضعف دولت را در جمع‌آوری و حفظ تاریخ و هویت کشورمان جبران می‌کنند، گفت: اکنون تحول بزرگی در نگاه به مجموعه‌های تاریخی و مجموعه‌داری در ایران ایجاد شده، طوری که بسیاری از مجموعه‌داران احساس می‌کنند حفظ و صیانت از این آثار یک رسالت برزمین مانده است که آنان به گردن گرفته‌اند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها