سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفتگو با جام جم آنلاین:

توجه ویژه بودجه 96 به صندوق توسعه ملی/ عدم توجه مناسب به همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون برنامه ششم توسعه با بیان اینکه دولت زمان بندی تقدیم لایحه بودجه را بخوبی رعایت کرد، افزایش سهم صندوق توسعه ملی از 20 به 30 درصد را در از نکات مثبت کلیات بودجه 96 برشمرد و گفت: بیش برآورد و تفسیر کلی دولت از منابع و مصارف نقطه ضعف این بودجه محسوب شده، بعلاوه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین کمتر توجه شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۴۳
توجه ویژه بودجه 96 به صندوق توسعه ملی/ عدم توجه مناسب به همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان

«محمد خدابخشی» در گفتگوی جام جم آنلاین با نگاهی به ابعاد مختلف بودجه سال 96 نکات قوت آن را در راستای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه دانست و تصریح کرد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبرسانی، تشکیل کارگروهی از سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و دیوان محاسبات بمنظور بررسی برداشتهای بیش از مجوزهای قانونی دولت از محل صادرات نفت در سنوات گذشته از نکات مثبت بودجه 96 است.

نبود اعتبار کافی در طرح‌های عمرانی نتیجه بیش برآورد دولت از منابع

وی پیش‌ بینی دولت در منابع و مصارف بودجه را نادرست خواند و افزود: عدم تخصیص اعتبار کافی به طرح‌های عمرانی بویژه پروژه‌های نیمه تمام از پیامدهای بیش برآورد دولت نسبت به منابع مصارفی و محل‌های هزینه کرد است.

نماینده مردم الیگودرز بکارگیری اوراق قرضه در بودجه برای تسویه بدهی دولت را از دیگر نکات منفی بشمار آورد و گفت: فروش اوراق مشارکتی باید در طرح‌های عمرانی کشور هزینه شود و استفاده آن در پرداخت بدهی‌های دولت اقدام درستی نیست.

درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی را در بودجه اصلاح کردیم

خدابخشی با بیان اینکه دولت در هدفمندی فقط یک رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع را درج کرده که در کمیسیون تلفیق مجلس مصارف آن هدفمندی نیز پیش‌بینی شد، ادامه داد: درموارد متعددی دولت برای مقاصد مختلف استفاده از سر جمع منابع بودجه را درنظرگرفته بود که در کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع اصلاح شد.

وی یادآور شد: در تبصره 16 بند«د» ذکر شده بود که دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از منابع بودجه حداکثر تا 10 درصد اعتبارات هزینه‌ای و 5 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استفاده کند، درحالی که طرح‌های عمرانی نیمه تمام زیادی در کشور وجود دارد،که به دلیل کمبود اعتبار با تاخیر در تکمیل مواجه هستند و این مورد اصلاح شد.

بودجه سنواتی جای قانون‌گذاری نیست

خدابخشی با اشاره به اینکه دولت در برخی موارد بوجه مبادرت به قانونگذاری کرده، خاطر نشان کرد: بودجه سنواتی جای قانون‌گذاری نبوده و باید در قالب اعداد ارقام در لایحه گنجانده شود.

وی تعدد مجوز دولت برای اخذ عوارض پیش بینی درآمدهای غیر معمول را از دیگر ابعاد منفی بودجه برشمرد و با ذکر یک مثال، تصریح کرد: اخذ مبلغ 10 ریال برای فروش هر مگا بایت اینترنت از مردم به گرانی شش برابری اینترنت منجر خواهد شد.

ضرورت توجه به یکسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطر نشان کرد: عدم توجه مناسب دولت به برخی احکام و مصوبات برنامه ششم نکته ای در کلیات بودجه است که می توان همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان را جز آن موارد دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
چه مرجعی، مسئول رسیدگی به امنیت و ثبات شغلی كارگران و همچنین افزایش حقوق و دستمزد آنها بنحویكه متناسب با هزینه های واقعی زندگی آنها در جامعه باشد، است؟؟؟
چرا عزیزانی كه از بطن مردم و از برای مردم هستند، اینك در مسند قدرت میباشند اقدامی، راستین بعمل نمی آورند؟
بازنشسته كشوری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
وقتی كمر بازنشستگان زیر تورم شكسته وحقوقشان از نصف هم بیشتر با شاغلین تفاوت دارد چرا باید به صندوق ذخیره ارزی پول تزریق شود خودشان كه وضعشان خوبه براشون بازنشسته ها مهم نیستند

نیازمندی ها