• 3 0
  • 0

بدعتی تازه و البته مبارک

یکشنبه 8 اسفند 1395 ساعت 01:15
احضار مدیرکل فرودگاه‌‌های خراسان رضوی به دادگاه برای توضیح درباره سوءمدیریت‌های ایجاد شده در این فرودگاه در جریان بارش‌های اخیر برف ـ مثلا حبس هفت ساعته مسافران در یک هواپیما ـ بدعتی تازه، اما مبارک است. شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که در پی تاخیر یا باطل شدن پروازمان و در حالی که فقط خواهان یک پاسخ شفاف و قانع‌کننده هستیم، با بی‌توجهی، رفتار سرد و بعضا بی‌ادبانه و غیب شدن مسئولان امر مواجه شده باشیم.

حالا اگر در یک شهر غریب و همراه با خانواده هم باشیم و به نوعی گیر افتاده باشیم و دستمان از همه جا کوتاه هم باشد، مشکل چند برابر می‌شود. حالا به این مشکلات، سرما و برف را هم اضافه کنید که چه آش شلم شوربایی شده و چه اعصاب‌هایی که خرد نمی‌شود. سوال همیشگی این است که در این شرایط چه کسی باید پاسخگوی مسافران باشد؟ آن‌گونه که سوابق می‌گوید، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل‌هایی خطاب به شرکت‌های هواپیمایی برای احقاق حقوق مسافران تدوین کرده‌اند، اما چون مرجع یکسان و قدرتمندی برای نظارت بر اجرای آن نیست، این دستورالعمل‌ها در بهترین حالت با نقص فراوان اجرایی می‌شود. اما ماجرای برف اخیر فرودگاه مشهد که نگارنده نیز در بخشی از آن حضور داشت، نشان داد که در مواقع اضطراری و ازدحام جمعیت، همان مقدار اندک حقوق مسافران نیز رعایت نمی‌شود و مسئول مستقیم این رعایت نشدن نیز «سوءمدیریت» و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف فرودگاه‌هاست که قاعدتا مدیرکل فرودگاه مسئول آن است. چرا که اوست که باید به نیابت از مسافران، شرکت‌های هواپیمایی را به پاسخگویی وادار و با ابزاری که در اختیار دارد، آنها را مسئولیت‌پذیر کند، اما واقعیت این است که در بیشتر موارد همه عوامل فرودگاهی، تقصیر و مسئولیت را به گردن دیگری انداخته و عملا همه چیز روی سر مسافر آوار می‌شود، آن‌هم مسافری که در شهری غریب نه کسی را می‌شناسد و نه به جایی آشناست. اینچنین است که معمولا با وجود پایمال شدن حق مسافر، وی مجبور به تحمل شرایط و دندان روی جگر گذاشتن شده و با انجام شدن پرواز با ساعت‌ها تاخیر یا عزیمت با پروازی دیگر، عملا ماجرا به فراموشی سپرده می‌شود. این چرخه است که معمولا جلوی شکایت مسافران هوایی را می‌گیرد. از این رو، ‌ورود مقام قضایی در مشهد برای احقاق حقوق مسافران و افراشته شدن چتر قضایی بر سر فرودگاه مشهد، ماجرا را برای مسئولان این فرودگاه از جنسی دیگر کرده و آنان می‌دانند که از این پس پایمال کردن حقوق مسافر با بی‌اعتنایی و غیب شدن(!) دست‌کم براحتی ممکن نیست. اینچنین است که باید از روسای دادگستری‌ها دادستان‌های دیگر استان‌های پرتردد کشور خواست از اقدام دادستان مشهد به نوعی الگو گرفته و در آستانه نوروز 96 به فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی این پیام را برسانند که قرار است در رابطه مسافر هواپیما طرحی نو درانداخته شود. طرحی که دستگاه قضایی پشت آن است.

سیدعلی دوستی موسوی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2746813977248779888
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: