اگر تصور می‌کنید بازار خودروهای سدان، تحت تسلط خودروهای ارزان‌قیمت و میان‌رده قرار گرفته و خودروسازان اهمیتی به سلیقه دوستداران خودروهای رده‌بالا نشان نمی‌دهند، سخت در اشتباهید، زیرا برای نیاز این دسته از مخاطبان بازار خودرو از سوی اکثر قریب به اتفاق خودروسازان برنامه‌ریزی‌ مستمری صورت می‌گیرد و هر کدام از آنها به فراخور جایگاه و موقعیتی که در این صنعت برای خود دست و پا کرده‌اند، نمونه‌هایی به بازار عرضه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۸۷
مقایسه رنو تالیسمان و هیوندای سوناتا

در ادامه دو خودروی تازه معرفی شده از گروه خودروهای رده بالای سدان را مورد بررسی و مقایسه قرار می‌دهیم. اولی تالیسمان از شرکت رنوی فرانسه است و دیگری سوناتا 2016 که از خط تولید شرکت هیوندای کره جنوبی راهی بازار ایران شده است.

شروع یک رویارویی

میانه‌های سال 2015 تالیسمان در شهر چانتیلی فرانسه معرفی شد و در نمایشگاه فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو با پلتفرم CMF-CD، محصول مشترک رنو و نیسان به شمار می‌رود و از این حیث می‌توان آن را ادامه نسل رنو اسپیس در نظر گرفت. دانستن این نکته نیز شاید بد نباشد که بدانید، پیش از این نیز شرکت رنو از عنوان تالیسمان برای نامگذاری یکی از محصولات خود استفاده کرده بود. این خودروی مفهومی کوپه ظاهری عجیب و غریب داشت. آن گونه که مدیرعامل رنو در نمایشگاه فرانکفورت اعلام کرد، مشتریان کشورهایی چون ژاپن و انگلیس که راست فرمان هستند، نمی‌توانند آن را در خیابان‌های خود ببینند، زیرا تولید آن فقط به صورت فرمان چپ خواهد بود.

شرکت هیوندای هم سال گذشته، نمونه جدید سوناتا را به بازار معرفی کرد. این خودرو نسبت به گذشتگان خود دچار تغییرات قابل ملاحظه‌ای شده است و طراحی داخلی آن نیز شباهت زیادی به اپتیما دارد. سوناتا که دومین رونمایی از محصولات هیوندای در سال 2016 به شمار می‌رود، ادامه‌دهنده خط مشی‌ای است که این شرکت از سال 1388/ 2009 آن را پایه‌گذاری کرده و در طراحی محصولات مدل 2016 خود، آن را به طرز قابل مشاهده‌ای به پختگی و اعتلا نزدیک کرده است.

طراحی؛ 2 نسل روبه‌روی هم

تالیسمان با برخورداری از سبک جدید طراحی رنو، چهره‌ای کم‌نقص و مدرن را به نمایش می‌گذارد. وجود مواردی همچون دی‌لایت‌هایی به شکلC، جلوپنجره‌ای کرومی، چراغ‌های باریک عقب و خروجی متوازی‌الاضلاع قسمت عقب که با خطوط برجسته روی بدنه به طرز ماهرانه‌ای ترکیب شده‌اند، چهره‌ای لوکس و دوست‌داشتنی در ذهن ایجاد می‌کنند. طراحی داخل آن نیز در هماهنگی با نمای بیرونی آن مدرن و کم‌نظیر است. سطح بالای کیفیت ساخت و رعایت کوچک‌ترین جزئیات در طراحی اجزای داخل کابین این خودرو، آن را بخوبی در بالای جدول خودروهای هم‌رده خود قرار می‌دهد. استفاده از مواد نرم در کابین، حس خوبی برای سرنشینان ایجاد می‌کند. سیستم چندرسانه‌ای این خودرو نیز عملکرد سریعی دارد؛ به نحوی که می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان اجرا کند. در پشت آمپر دیجیتال تالیسمان، راننده توانایی دارد که کیلومترشمار و دورشمارهای مختلف و رنگ‌های متفاوت را انتخاب کند. ظرفیت فضای بار عقب این خودرو نیز 608 لیتر است که نسبت به هم‌رده‌های خود، بسیار قابل توجه به شمار می‌رود.

در مقابل سوناتا 2016 نسبت به نسل پیشین خود تمایل بیشتری به رعایت قوانین طراحی کلاسیک دارد و از نظر اندازه نسبت به نمونه‌های قبلی خود در طول و عرض رشد یافته است. اسپویلر با نمونه جدید جایگزین شده و خروجی اگزوز به صورت دوگانه درآمده است. در این نمونه نیز استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی روزروشن به کار گرفته شده است. حس کلاسیک در داخل کابین سوناتا نیز به چشم می‌خورد و طراحی اجزا و ابزارهای کنترل‌کننده داشبورد تغییرات چشمگیری پیدا کرده‌اند. قابلیت جدیدی نیز به این نسل از سوناتا افزوده شده و آن، باز شدن خودکار درِ صندوق عقب خودرو است. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو همراه سرنشین آن باشد و برای سه ثانیه پشت خودرو قرار داشته باشد در صندوق عقب به صورت خودکار باز می‌شود. استفاده از سیستم راهبری ماهواره‌ای در این خودرو نیز نسبت به قبل آسان‌تر شده و راننده برای به دست آوردن اطلاعات مکانی، زمان کمتری را صرف می‌کند. فضای داخلی هر دو خودرو به طرز قابل قبولی جادار و راحت است. استفاده از صندلی‌های مناسب و رعایت فضای وسیع برای پاها نیز از جمله مواردی است که در هر دو نمونه بخوبی مورد توجه طراحان قرار داشته است.

قلب تپنده فرانسوی در برابر رقیب کره‌ای

در زمینه فنی و قابلیت‌های تولید نیروی محرکه، تالیسمان حرف زیادی برای گفتن دارد و به طور کلی می‌توان ادعا کرد، با دست پر به میدان مبارزه و رقابت وارد شده است. این خودرو به یک موتور 6/1 لیتری توربو مجهز است که می‌تواند حداکثر 190 اسب بخار را در حداکثر گشتاور 260 نیوتن‌متر در اختیار یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه قرار دهد. براساس ادعای شرکت رنو میزان مصرف این خودرو 9/5 لیتر در هر 100 کیلومتر به‌طور ترکیبی است. سرنشینان این خودرو می‌توانند در تالیسمان، سرعت 237 کیلومتر در ساعت را تجربه کنند.

در این زمینه، هیوندای سوناتا نیز دست از تلاش برنداشته و با کمی تلاش اعداد و ارقام را از تالیسمان به نفع خود جمع‌آوری کرده و بالاتر برده است. این خودرو از یک موتور 0/2 لیتری چهارسیلندر مجهز به توربوشارژ بهره می‌برد که توان تولید 176 اسب‌بخار را در حداکثر گشتاور 233 نیوتن‌متر داراست. این خودرو به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز مجهز است که می‌تواند شتاب صفر تا صد 9/9 ثانیه‌ای داشته باشد. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو، به طور ترکیبی هشت لیتر در هر 100 کیلومتر است. اگر بخواهید حداکثر سرعت سوناتای 2016 را نیز تجربه کنید، می‌توانید عقربه‌های کیلومتر شمار را در نهایت روی عدد 210 کیلومتر ببینید.

جمع‌بندی

تالیسمان همراه با داشتن ظاهری مدرن و اسپرت می‌تواند نظر طیف وسیعی را به سمت خود جلب کند. این خودرو به دلیل داشتن موتوری با حجم پایین‌تر دارای قدرت بیشتر است و به دلیل مصرف کمتر سوخت برای آن دسته افرادی که صرفه اقتصادی برایشان اهمیت بیشتری دارد، توجیه‌پذیرتر به نظر می‌رسد. در برابر، هیوندای سوناتا نسبتا با تجهیزات رفاهی بیشتری به بازار عرضه شده و با وجود این که موتور پرقدرتی زیر کاپوت خود دارد، آنچنان قدرتمندانه در برابر تالیسمان ظاهر نشده است.

همان‌طور مصرف سوخت بیشتر به دلیل حجم موتور زیادتر نیز شاید از جنبه‌های منفی آن به شمار بیاید، اما با توجه به قیمت این دو خودرو در بازار، انتخاب با شماست که با پرداخت هزینه‌ای بیشتر خودروی کم‌مصرف‌تر اروپایی سوار شوید یا کمتر هزینه کرده، آسیایی‌سوار باشید با دنیایی از تجهیزات رفاهی.

جدول مقایسه‌ای رنو تالیسمان و هیوندای سوناتا 2016

خودرو

رنو تالیسمان

هیوندای سوناتا 2016

حجم موتور

1618 سیسی

2359 سیسی

وزن

1518 کیلوگرم

1451 کیلوگرم

حداکثر توان خروجی

190 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

260 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه

233 نیوتونمتر در 4000 دور در دقیقه

تعداد دنده/ نوع جعبه دنده

هفت دنده / جعبه دنده اتوماتیک

شش دنده/ جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

حداکثر سرعت

231 کیلومتر بر ساعت

210 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت شهری

5/7 لیتر در هر صدکیلومتر

8/9 لیتر در هر صدکیلومتر

مصرف سوخت جادهای

6/4 لیتر در هر صد کیلومتر

7/6 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

8/5 لیتر در هر صد کیلومتر

0/8 لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

9/7 ثانیه

10 ثانیه

تجهیزات جانبی و رفاهی

کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی صندلیهای جلو و پردهای، سیستم ضدسرقت، قفل فرمان خودکار و کمربند پیشکشنده، استارت دکمهای، روشن و خاموش شدن اتوماتیک خودرو، صندلیهای جلو برقی با گرمکن و سردکن، چرم طبیعی صندلیها و فرمان، حافظه صندلی راننده با ماساژور، صندلی ایزوفیکس، سیستم پانارومیک و سانروف برقی، سنسور خواب، سیستم 4 Control (تعلیق هوشمند)، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، سامانه پارک هوشمند خودرو، سنسور نور و باران، سیستم پیشگیری از تصادف، کروزکنترل هوشمند، تشخیص سرعت مجاز جاده، رادار خطی، رادار نقطه کور، صفحه کیلومتر متغیر، پردههای عقب و جانبی عقب

دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ABS , EBD , ESC , HAC , TCS , ASD، دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمهای و دارای سیستم ضدسرقت، قفل و بازکردن درها بدون کلید، ستون جمعشونده فرمان هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار، سیستم قفل کودک در اختیار راننده، سیستم صوتی حرفهای با قابلیت پخش سیدی به همراه چنجر، دارای دو عدد بلندگو و دو تیونر، دارای ساب ووفر، دارای پورت USB، AUX، iPod Cable، نمایشگر چند منظوره برای نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، سیستم هوشمند پشت سریها برای جلوگیری از صدمات تصادف، روکش چرم، صندلی راننده دارای تنظیم برقی، سیستم گرمکن صندلیها با قابلیت تنظیم گودی کمر، آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید راننده در شب، آینههای خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای الایدی و دارای گرمکن، چراغهای روشنایی روی آینهها، سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی، مجهز به سنسور باران برای کارکرد اتوماتیک برف پاککن ها، مجهز به سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

قیمت (میلیون تومان)

190 تا 230 (نمونه پایه تا فول)

180

محمدرضا نجفی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
با سلام
درمورد سوناتا تجهیزات جانبی و رفاهی مغرضانه كم گفته شده تعداد كیسه هوا- سقف پاناروما-سانروف 3حالته-سردكن صندلی -گرمكن فرمان -اتوپارك-مموری صندلی وخیلی چیزای مدل روز رو نگفتین
cd چنجر!!!
دوتا ایربگ!!!
بخخ بیچاره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
لطفاً پراید جیم پلاك رو هم با آردی خسته مقایسه بفرماین !!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها