نماینده اهواز در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان نمود:

زدودن گرد و غبار از چهره مردم، با توقف کامل انتقال آب استان

آیا با سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه مشکلات استان خوزستان حل می شود؟

شمارش معکوس برای حل مشکلات خوزستان

وضعیت ناگوار آب و هوای خوزستان، بالاخره شخص رئیس‌جمهور و برخی از وزرا و معاونانش را پنجشنبه گذشته راهی خوزستان کرد تا ضمن بررسی مشکلاتی که گردوغبار برای مردم این استان ایجاد کرده، وعده رفع آنها را خود به خوزستانی‌ها بدهد وعده‌هایی که مردم استان امیدوارند مثل ده‌ها و صدها وعده گذشته، فقط روی کاغذ جاخوش نکند و این بار به سرانجام برسد.
کد خبر: ۱۰۰۵۶۳۱
شمارش معکوس برای حل مشکلات خوزستان

به گزارش جام‌جم، از دو هفته پیش که معجون گردوغبار و رطوبت هوا، مشکلات بزرگ و دامنه‌داری همچون قطع برق، آب، تلفن و اینترنت را برای بسیاری از شهرهای خوزستان به همراه آورد تا پنجشنبه گذشته، همنوا با اعتراض مردم خوزستان، اعتراضات فراوان دیگری از سوی مردم سایر نقاط کشور، مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و حتی مقام معظم رهبری برای رسیدگی به وضع مردم این استان صورت گرفت تا بلکه این بار برای همیشه به ندای مظلومیت خوزستانی‌ها پاسخی داده شود. متعاقب این اعتراضات، جلسات ستاد بحران در تهران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرا و مسئولان خوزستانی برگزار شد و تصمیماتی برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت گرفته شد.

حضور رئیس‌جمهور برای سفت‌کاری وعده‌ها

اما هنوز انگار چیزی کم بود و آن حضور مستقیم رئیس‌جمهور در میدان و عمل و قولی بود که دیگر مو لای درزش نرود و خوزستان را مطمئن کند که این بار دیگر دیده خواهد شد. این اتفاق افتاد و رئیس‌جمهور روحانی پنجشنبه گذشته، همراه وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اجرایی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان سفر کرد. اولین ارتباطش هم با مردم خوزستان در فرودگاه بود که در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی و اقداماتی در جهت رفع مشکل مردم استان و حضور در خوزستان برای پیگیری اقدامات انجام شده و در حال انجام خبر داد. رئیس‌جمهور همچنین وعده پایان قطعی آب و برق خوزستانی‌ها و حل و فصل مشکل ریزگردها را از طریق اجرای طرح‌هایی در داخل و رایزنی‌های بین‌المللی به مردم داد و برای این‌که این جمله‌اش را که «دولت در کنار شما خوزستانی‌هاست» ثابت کند، عصر پنجشنبه به مناطق بحرانی و کانون ریزگردهای استان از جمله شهرستان کارون رفت.

روحانی با حضور در تصفیه‌خانه شماره 2 اهواز، از مراحل تامین برق مطمئن و اضطراری تاسیسات آب شرب ‏کلانشهر اهواز از طریق نصب ژنراتور برای جلوگیری از خسارات ناشی از نوسانات و قطعی برق سراسری بازدید کرد‎ و با حضور وی دیزل ژنراتور تامین برق اضطراری مورد نیاز تجهیزات در سیستم آبرسانی این تصفیه‌خانه ‏مورد بهره‌برداری قرار گرفت‎. بر این اساس آب شهر اهواز حتی در صورت قطع برق نیز تامین خواهد شد.

رئیس‌جمهور در نشست تخصصی بررسی راهکارهای خروج از بحران ریزگردها که با حضور وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و مسئولان استان خوزستان برگزار شد نیز شرکت کرد.

کاشت روزانه 200 هکتار نهال

در این نشست هر یک از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به اعلام برنامه‌هایشان برای رفع بحران خوزستان مبادرت کردند. یکی از این افراد محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بود که از کاشت روزانه 200 هکتار نهال در خوزستان برای کاهش کانون‌های تولید گرد و غبار، خبر داد.

وی افزود: آنچه امروز در دستور کار قرار گرفته، کاشت حدود پنج میلیون نهال در مساحت 800 هزار هکتاری بحرانی و فوق‌بحرانی استان با کاشت روزانه 200هکتار نهال است که امیدواریم در یک دوره سه ماهه، نهال‌ها را غرس کرده و نهال‌های سازگار در منطقه را مستقر شود.

رهاسازی آب برای تالاب‌ها

وزیر نیرو هم رهاسازی آب برای تالاب‌ها بویژه تالاب هورالعظیم و شادگان را اولین اقدام وزارت نیرو در خصوص رفع بحران ریزگردهای خوزستان عنوان کرد.

حمید چیت‌چیان، با بیان این‌که سالانه 900 میلیون مترمکعب حقابه برای تالاب هورالعظیم مشخص شده است، افزود: ‌در سال 92 به گواهی تصویرهای ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم به طور کامل خشک شده بود که اکنون بیش از 71 درصد سطح کل هورالعظیم پوشیده از آب است و تلاش می‌کنیم سال به سال این سطح افزایش یابد و به شرایط مطلوب خود برگردد.

وی با اشاره به وضعیت تالاب شادگان تصریح کرد:‌ عمده آبی که به تالاب شادگان وارد می‌شد به طور عمده از رودخانه مارون و جراحی بود که به دلیل خشکسالی، آورد آنها کم شد و باید برای تامین آب شرب شهرها و کشاورزی روستاها اختصاص پیدا می‌کرد، با این حال در مجموع طی سه سال اخیر، نزدیک به 5/1 میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب شادگان شد و اکنون سطح تحت پوشش آب در این تالاب حدود 60 درصد است.

چیت چیان به تعهد وزارت نیرو برای تامین آب طرح‌های نهالکاری و جنگل‌کاری در برنامه مقابله با ریزگردها تاکیدکرد.

حاشیه‌های سفر به خوزستان

نماینده شادگان و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خطاب به وزیر نیرو پرسید: شما در سفر به استان‌های اصفهان و یزد، مژده انتقال آب کارون و کرخه را می‌دهید، در حالی‌که در سفر به استان خوزستان، ادعای توقف طرح انتقال آب را دادید؟!

زمانی که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، به ارائه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده برای رفع بحران گردوغبار خوزستان پرداخت و از آبگیری 70 درصدی هورالعظیم و ماهیگیری مردم در آن سخن گفت، علی ساری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس، از جای خود برخاست و با صدای بلند خطاب به ابتکار گفت: کجای تالاب هورالعظیم آبگیری شده که ما نمی‌بینیم؟ کجا مردم در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورهای خوزستان هستند؟ پدرم در نزدیکی هور زندگی می‌کند، هور آبگیری نشده و نکاتی که گفتید، صحت ندارد. نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس پس از بیان این اظهارات از سالن همایش خارج شد و جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

سفر روحانی و هیات همراهش به خوزستان واکنش‌های مردمی مختلفی را هم در برداشت، از جمله تشکر از رئیس‌جمهور به خاطر سفر و اعتراض و گلایه به دلیل کوتاهی‌های صورت‌گرفته در این استان.

درحالی که همه مسئولان و هیات همراه رئیس‌جمهور در تلاش برای ارائه برنامه‌های خود برای رفع بحران ریزگردهای خوزستان بودند، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات به منظور بررسی مشکلات مردم، در منطقه کوت عبدالله استان خوزستان حضور یافت و از نزدیک مشکلات مردم را شنید.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها