آیا با سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه مشکلات استان خوزستان حل می شود؟

شمارش معکوس برای حل مشکلات خوزستان

رییس جمهور امروز پنجشنبه از مراحل اجرایی طرح جمع آوری گازهای همراه نفت مخازن بنگستان آماک در استان خوزستان بازدید کرد.
کد خبر: ۱۰۰۵۴۱۸
بازدید روحانی از مراحل اجرایی طرح آماک در استان خوزستان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این بازدید با توضیح مدیران و متخصصان اجرای این طرح که یکی از محورهای مهم آن جلوگیری از آلودگی محیط زیست و پیروی از سیاست «No Flaring» (نسوزاندن گازهای همراه) است، در جریان روند اقدامات و فعالیت های انجام شده در راستای اجرا و عملیاتی کردن این پروژه قرار گرفت.

طرح آماک مشتمل بر انجام کامل مهندسی، خرید و ساخت 7 واحد تراکم گاز ترش، یک واحد شیرین‌سازی و یک واحد تراکم گاز اسیدی و نیز حدود 280 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در مناطق مختلف باتلاقی، شهری، روستایی، همچنین حدود 100 کیلومتر خط انتقال نیرو و توسعه و اصلاح چند پست برق است.

فرآیند پروژه به این صورت است که با توجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان به سبب دارا بودن گاز هیدروژن سولفوره قابل استفاده نیستند و در مشعل های واحدهای بهره‌برداری ذکر شده می‌سوزند، در چارچوب طرح آماک در کنار هر یک از ایستگاه‌های بهره‌برداری یک ایستگاه تقویت فشار برای گازهای همراه احداث می شود تا گازها پس از جمع ‌آوری از طریق خطوط لوله متعدد به یک پالایشگاه شیرین‌سازی منتقل و به وسیله حلال دی اتانول آمین، گوگرد زدایی و گاز شیرین تولید شود.

با اجرای این طرح از سوزانده شدن روزانه ٢٤١ میلیون فوت مکعب از گازهای ترش در محدوده اهواز، رامهرمز و شادگان جلوگیری می شود.

پیشگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی از طریق جمع آوری، آبزدایی و شیرین سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی، از اهداف اجرای این طرح است.

واژه «آماک» مجموعه ای از حروف اول میدان های نفتی است که گازهای همراه نفت تولیدی آنها در قالب یک طرح به مرحله اجرا در می آید.

حرف «آ» نشانه آب تیمور، حرف «م» نشانه منصوری و مارون، حرف «ا» نشانه اهواز و حرف «ک» نشانه کوپال است.

از آثار دیگر اجرای طرح «آماک» می توان به اثرهای سیاسی، توانمندی نیروهای داخلی کشور در اجرای طرح های جمع آوری و شیرین سازی گازهای ترش همراه نفت در سطح بین المللی، همچنین اجرای تعهدهای بین المللی به منظور کاهش آلودگی کره زمین و تاثیرهای مثبت آن در بعد بین المللی، فرهنگی و زیست محیطی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها