استاندار خوزستان با اشاره به مساله ریزگردها و عوامل موثر بر آن گفت: در حال حاضریک میلیون هکتار بیابان و کانون گرد و خاک داخلی در خوزستان وجود دارد که از این میزان 350 هزار هکتار آن فعال می باشد.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۸۹
یک میلیون هکتار بیابان و کانون‌ گرد و خاک در خوزستان

به گزارش جام جم آنلاین از خوزستان، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: وقوع جنگ تحمیلی و به دنبال آن از بین رفتن نخیلات، برخی سد سازی ها و وقوع خشکسالی از جمله عواملی است که در ایجاد کانون های گرد و خاک در این استان موثر بوده است.

وی افزود: با وقوع خشکسالی از سال 1376 میزان آورد آب روخانه کارون از 20 میلیارد متر مکعب به 14.5 میلیارد متر مکعب کاهش یافت و رودخانه زهره نیز از 2.7 میلیارد متر مکعب به نصف کاهش یافت.

وی ادامه داد: در همین سال میزان آورد آب رودخانه مارون در استان خوزستان از 1.8 میلیارد متر مکعب به 900 میلیون متر مکعب رسید و آورد رودخانه کرخه از 6 میلیارد مترمکعب به چهار میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

شریعتی بیان کرد: در برخی نقاط تالاب ها خصوصا تالاب هور العظیم و تالاب شادگان برای حفر چاه نفت و استخراج نفت خشک شد که همین عوامل باعث بروز ریزگردها شدند.

وی گفت: اما با شروع به کار دولت تدبیر و امید و دستور رئیس جمهوری مبنی بر اینکه هیچ پروژه ای بدون پیوست زیست محیطی نباید انجام شود حق آبه تالاب ها داده شد و اکنون برای استخراج نفت تالابها خشک نمی شوند.

استاندار خوزستان گفت: با این تصمیم 65تا 70 درصد آب تالاب هورالعظیم تامین شده و مابقی نیز در حال انجام است و امیدواریم در دو سال آینده حق آبه کل تالاب هورالعظیم تامین شود.

وی اضافه کرد: در سال 1393 میزان 980 میلیون متر مکعب، سال 1394 حدود ، 1.8 میلیارد متر مکعب و در سال 1395 تا کنون حدود 600 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده و یکی از کانون های اصلی از بین رفته اما کانون های دیگر باقی مانده است.

شریعتی اظهار کرد: از سال 1383 پدیده ریزگردها در استان با شدت و ضعف به وقوع پیوست و در سال های گذشته گاهی با 90 روز پدیده گرد و غبار روبرو بودیم اما امسال به 27 تا 28 روز رسیده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: امسال در موارد اخیر با ورود توده گرد و غبار در شهر اهواز، میزان آلودگی به 66 برابر حد مجاز رسید به صورتی که در 12 سال اخیر به این شدت سابقه نداشته است.

وی با اشاره به قطعی آب و برق در خوزستان گفت: خاک به تنهایی باعث قطعی آب و برق نمی شود و از آنجایی که بعد از وقوع گرد و غبار با بارندگی به میزان کم در حد یک میلی متر مواجه بودیم مشکلاتی ایجاد شد.

شریعتی بیان کرد: با توجه به اینکه خاک دارای املاح است و کانون اخیر گرد و خاک نمک و سولفات سدیم به همراه داشت در نتیجه ایستگاههای فوق توزیع برق از مدار خارج شد.

استاندار خوزستان افزود: به دنبال آن وقوع رطوبت 96 درصدی نیز بر روی خطوط انتقال برق اثر گذاشت و 11 شهر را از مدار خارج کرد.

وی اظهار کرد: این اتفاقات مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد و باعث مشقت و تلخی برای آنان شد و من به عنوان نماینده دولت در خوزستان از صبر و همراهی مردم صمیمانه تشکر می کنم.

شریعتی گفت: برای پایدار شدن سیستم برق، مقره های رسی یا شیشه ای باید به مقره های سیلیکونی یا آب گریز تبدیل شوند.

استاندارخوزستان ادامه داد: مقرر شده برای رفع مشکلات سیستم برق در مرحله اول نقاط حساس به تعداد 80 تا 100 هزار مقره تا اردیبهشت ماه آینده شست و شو شوند و در یک بازه زمانی میان مدت (هشت ماه تا یک سال) کل مقره ها تعویض می شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شست و شوی کل مقره ها با حضور 120 گروه از تمام نقاط کشور در حال انجام است و مقرر شده هر 2 ماه یک بار مقره ها شست و شو داده شده و تعداد مقره ها هم از سه به 20 افزایش یابند.

شریعتی اظهار کرد: همچنین مصوب شده است تمامی سیستم های آبرسانی و تصفیه خانه و ایستگاههای پمپاژ آب به برق اضطراری مجهز شوند و طی چند روز اخیر تصفیه خانه شماره یک دو 2 اهواز هم به برق اضطراری مجهز شدند.

استاندار خوزستان گفت: قرار شده برخی ایستگاههای فوق توزیع 132 کیلو ولت در استان مسقف شده و محافظت بیشتری شود تا در هنگام بروز ریزگردها با اختلال مواجه نشوند.

وی ادامه داد: مصوب شده است موادی شیمیائی برای پاشیده شدن بر روی ایستگاههای فوق توزیع برق خوزستان خریداری شود تا در هنگام بروز ریزگردها از چسبیده شدن خاک و آب به ایستگاهها جلوگیری شود و نیز مصوب شده تمامی ایستگاههای برق به سیستم جی آی اس تبدیل شود.

شریعتی اظهار کرد: باز کمیته بحران استانداری خوزستان مصوب کرده تا طبق یک برنامه زمان بندی شده بعضی از مناطق را از مدار خارج و کارهای عملیات برای شست و شوی مقره ها، ترانس و خطوط انتقال تا 15 روز آینده در اهواز و استان خوزستان انجام شود.

برای کنترل ریزگردها نمی توان زمان مشخصی ارائه داد

استاندار خوزستان در ادامه در خصوص منشا ریزگردها گفت: 65 درصد ریزگردها با عامل خارجی از کشورهای عراق و عربستان و 35 درصد آن با منشا داخلی هستند در نتیجه باید بر روی 35 در صد داخلی که حدود 350هزار هکتار است کار کنیم اما مهار 65 درصد کانون خارجی نیاز به اقدامات بین المللی دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری هستند و مساله را به صورت منطقه ای مطرح در سازمان ملل مطرح و قطعنامه ای نیز صادر شده است.

شریعتی افزود: معاون رییس جمهوری و مسئولان ذیربط این موضوع را در جلساتی با مقامات عراقی هم مطرح کردند و خودم نیز با سفیر عراق در ایران صحبت کردم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در این خصوص کار مطالعاتی توسط دانشگاه شهید چمران اهواز، مرکز تحقیقات گرد و غبار، سازمان محیط زیست کشور و مرکز تحقیقات منابع طبیعی کشور صورت گرفته و هفت کانون ریزگرد از 800 هزار تا یک میلیون هکتار مشخص شده است.

35 هزار هکتار از کانون های ریزگرد داخلی فوق بحرانی است

وی ادامه داد: از میزان کانونهای ریزگرد داخلی در استان خوزستان 350 هزار هکتار فعال، 100 هزار هکتار حاد و 35 هزار هکتار فوق حاد و فوق بحرانی است.

شریعتی بیان کرد: دولت به وزیر جهاد کشاورزی و استانداری ماموریت داده که برای رفع علت این مساله اقدام کنند و در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به عنوان یک طرح بیابان زدایی مطرح و کلیه امکانات استان بسیج شده است و استاندار موظف شده از تمام امکانات استان استفاده کند.

استاندارخوزستان گفت: وزیر جهاد کشاورزی ماموریت دارد تمام امکانات نظارتی استان را بسیج کند و هماهنگی خوبی بین استانداری و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

18 عملیات برای کنترل ریزگردها در استان درنظر گرفته شده است

وی اظهار کرد: در 10 روز اخیر جلسات به صورت مکرر برگزار و کمیته فنی تشکیل شده و یک تیم خبره و مجرب در این زمینه تصمیم گیری می کنند و قرار است 18 عملیات مختلف بسته به نوع خاک و جغرافیای زمین برای مهار ریزگردها انجام شود.

شریعتی بیان کرد: مشابه برخی از این کانون ها فقط در یک یا دو منطقه مشابه در دنیا وجود دارد و اگر راهی برای کنترل یافت شود تکنولوژی آن فقط مخصوص ایران خوهد بود.

پدیده گرد و غبار بیش از 10 سال است که مردم خوزستان را درگیر خود کرده و غلظت آن در مواردی تا 67 برابر غیر مجاز اعلام شده است.

گردو غبار علاوه بر مشکلات زیست محیطی و نیز تعطیلی مدارس و ادارات و قطعی برق و آب در بیشتر مناطق خوزستان ، سلامتی و بهداشت شهروندان را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است.

سیستم فاضلاب و آب شرب مناطق حاشیه نشین مرتفع می‌شود

استاندارخوزستان در خصوص وضعیت مناطق حاشیه نشین خوزستان و اقدامات صورت گرفته گفت: برای رفع مشکل سیستم فاضلاب منطقه عین 2 اهواز 120 میلیارد ریال اعتبار لازم است و با توجه به اینکه امکان ورود به سیستم فاضلاب شهری فعلی را ندارد باید برای تصفیه باید سیستم جدید خریداری شود و با تامین بخش زیادی از اعتبار، کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: در اولین بازدیدم از منطقه ملاشیه در حاشیه شهر اهواز متوجه شدم در این منطقه 16 کیلومتر سیستم فاضلاب وجود ندارد برای همین منظور به شرکت آب و فاضلاب اهواز دستور دادم تا سریعا برای ایجاد این شبکه وارد عمل شود.

شریعتی بیان کرد: همچنین سیستم روشنایی عین 2 و ملاشیه طی روزهای اخیر اجرائی شده و شهردار اهواز تقبل کرد بعد از اتمام سیستم فاضلاب، کار آسفالت این منطقه را هم انجام دهد.

استاندارخوزستان در خصوص وضعیت آب شرب مناطق عین 2، ملاشیه و کوی علوی در حاشیه شهر اهواز اظهار کرد: از آنجایی که شرکت گروه ملی که در نزدیکی این مناطق قرار دارد و دارای یک تصفیه خانه آب به ظرفیت 30 هزار متر مکعب است تصمیم گرفتیم از این سیستم برای مناطق یاد شده استفاده نمائیم.

وی گفت: این درحالی است که نیاز گروه ملی به آب تنها پنج هزار متر مکعب بود و قرار شد 25 هزار متر مکعب دیگر این گروه به مناطق حاشیه ای یاد شده اختصاص یابد که در این راستا گرو ه ملی و آب و فاضلاب اهواز توافقنامه ای در جهت خرید آب امضا کردند و کار رو به اتمام است.

وی اضافه کرد: بهبود فاضلاب مناطق منبع آب، کوی مجاهد و آل صافی از دیگر مناطق حاشیه ای شهر اهواز نیز در حال انجام است.

شریعتی ادامه داد: از آنجایی که در منطقه منبع آب اهواز برخی از افراد دارای مشکل سند و یا نامناسب بودن محل اسکان هستند، 2 هزار و 70 واحد مسکونی برای انتقال آنها در حال ساخت است اما روند ساخت آنها به علت کمبود اعتبار کند است.

استاندار خوزستان بیان کرد: شهرداری اهواز برای کمک به مناطق حاشیه نشین بر اساس درآمدهای خود اقدام میکرد و بعد از انتصابم در سمت استاندار خوزستان در حد توان به شهرداری کمک کردم و کمکهای خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برخی پروژه ها با شهرداری اهواز به صورت 50 – 50 از جمله در بلوار ساحلی اهواز به ملاثانی، پل زردشت و پل طبیعت چند ماه است آغاز شده است.

شریعتی درخصوص مساله اشتغال در خوزستان گفت: بیشتر صنایع خوزستان مادر دولتی هستند و صنایع متوسط و کوچک کمتری در استان وجود دارد در نتیجه از نظر ایجاد اشتغال، رضایت مردم به خوبی تامین نشده است.

سرمایه گذاری در خوزستان نیاز به اخذ مجوز از 21 سازمان دارد

استاندارخوزستان ادامه داد: در خوزستان سرمایه گذار باید از 21 سازمان باید مجوز بگیرد در حالی که در استان های دیگر باید از 13 سازمان مجوز گرفته شود که مانعی برسر راه سرمایه گذاری است.

وی گفت: در راستا پنجره واحد تشکیل می دهیم و نرم افزار جدید بنا به اقتضای استان به این نیازها در حال طراحی است که ظرف چند ماه آینده تکمیل می شود که مجوز سریع تر صادر شود.

شریعتی اظهارکرد: اگر در صنایع کوچک و متوسط در شان استان کار انجام نشده بخشی مربوط به برخورد بسته در استان بوده است.

استاندارخوزستان به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس جمهوری به خوزستان در سال 1392 دستور عملیاتی شدن با سرعت بیشتر صادر شد و تا کنون 250 هزار هکتار از آن انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها