بهار و زمستان برای این مردمان فرقی ندارد؛ آنهایی که دورتر از مرکز شهر به سر می‌برند؛ زندگی نمی‌کنند بلکه فقط زنده‌اند. زمین‌هایی که از چند سال پیش در اندازه‌های 30 تا 50 مترمربع تقسیم شده و حاصل آن خانه‌های ویلایی کوچکی است که نام ویلا بر آن نهادن از جنبه طنز آن گذشته و بیشتر متاثرکننده است. دالان‌های تاریکی که انسان‌ها را در خود حبس کرده‌اند و زندگی در این خانه‌ها اصلا خوب نیست.
کد خبر: ۱۰۰۴۹۲۳
دغدغه حاشیه‌نشینان زنجان ویلاهای 30 متری!

به گزارش جام‌جم، باران که می‌آید ساکنان فقیرنشین منطقه گویجوک‌آباد زنجان تنها یکی از هفت شهرک حاشیه‌نشین این شهر، مصیبتی تازه دارند. گرچه امروز وضعیت کمی بهتر شده، اما خانه‌های این محله فقیرنشین که پایین‌تر از سطح شهر قرار گرفته مدت‌هاست که با کمترین بارش برف و باران پر از آب می‌شود و این شروع بدبختی است. براساس آمار مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نزدیک به 11 میلیون نفر در کشور در 48هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی ساکنند که سهم زنجان از این آمار صد هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 20 هزار نفری استان است که با محاسبه 75 هزار نفر از این جمعیت در شهر زنجان و 25 هزار نفر در شهرهای ابهر، خرم‌دره و قیدار، 20 درصد جمعیت شهری زنجان حاشیه‌نشین محسوب می‌شود.

اسلام‌آباد، نجف‌آباد، سایان، خان‌دره، گویجوک‌آباد، شهرک شهدا و فاطمیه هفت سکونتگاه غیررسمی در زنجان محسوب می‌شوند که گرچه کوچه‌های تودرتو و آسفالت شده این سکونتگاه‌ها با نصب تابلوها و دیگر نمادهای شهری آراسته شده، اما این کارها چیزی از عمق فاجعه نمی‌کاهد.

به گفته فرماندار زنجان، هم‌اکنون منطقه اسلام‌آباد شهر زنجان 36 هزار نفر جمعیت دارد و به عنوان یکی از سکونتگاه‌های ناکارآمد محسوب می‌شود. رسول بیات می‌گوید: معتقدیم این منطقه (اسلام‌آباد) غیررسمی نیست، اما معضلاتی از قبیل وجود منازل 30، 40 و 50 متری که تعداد زیادی افراد در آنها ساکن هستند، از جمله معضلات آن است.

وی با اشاره به این‌که عوارض و عواقب ناشی از زندگی در سکونتگاه‌های ناکارآمد شهری کم نیست، می‌افزاید: یکی از راهکارها این است که براساس اسناد فرادستی ملی و استانی برای بهسازی این مناطق برنامه‌های کوتاه و بلندمدت مبتنی بر پروژه‌های مشترک تعریف شود و اقدامات دستگاه‌های اجرایی به صورت جزیره‌ای نباشد.

فقر، همراه همیشگی حاشیه‌نشینان

مسعود ثابتی‌مقدم، کارشناس شهرسازی زنجان در گفت‌وگو با جام‌جم خشکسالی، مهاجرت و جابه‌جایی را دلیل افزایش حاشیه‌‌نشینی دانسته و معتقد است: فقر و مشکلات معیشتی همراه همیشگی حاشیه‌نشینان است که در شرایط غیراستاندارد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در سکونتگاه‌های غیررسمی جرایم و آسیب‌های اجتماعی بسیار است، می‌افزاید: سکونتگاه‌های غیررسمی فاقد امکانات رفاهی، فرهنگی و آموزشی لازم هستند و باید مردم این مناطق توانمند شوند.

این کارشناس در ادامه با اشاره به این‌که در مناطق ویژه اجتماعی ناهمگونی اجتماعی بسیار نگران‌کننده است، می‌افزاید: با وجود این‌که بنا بر آمار موجود استان زنجان بین 15 استان مشکل‌دار در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی قرار ندارد، اما به نظر می‌رسد حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی نیاز به همراهی و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

هزینه می‌شود، اما...

همین چند روز پیش بود که انفجار گاز شهری در یک منزل مسکونی در حاشیه شهر زنجان به وقوع پیوست که متاسفانه باریک بودن کوچه ورود خودروهای امدادرسان را با مشکل مواجه کرد و این مساله لزوم تعریض کوچه‌ها و خیابان‌های مناطق حاشیه‌ای و البته رسیدگی ویژه به آن را یادآوری می‌کند.

شهردار زنجان دراین باره می‌گوید: از سال 82 این مناطق شناسایی و کمبود‌های فرهنگی و اجتماعی آنها مشخص شده است. از 6400 هکتار از محدوده شهر زنجان 511 هکتار بافت فرسوده و56هکتار بافت تاریخی است که جزو بافت ناکارآمد شهری محسوب می‌شوند.

حبیب ملایی یگانه می‌افزاید: در مناطق بافت فرسوده آسفالت‌کشی، جدول‌کشی و طرح‌های ترافیکی اجرا شده و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است. وی تصریح می‌کند: از هفت منطقه سکونت غیررسمی زنجان، 247 هکتار در شهرستان زنجان است و طی دو سال گذشته شش میلیارد و 216 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی و فضای سبز آن هزینه شده است.

خدمات عمومی را گسترش می‌دهیم

کمبود اشتغال کلیدی‌ترین عامل مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرهاست که نتیجه آن افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهاست و زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست.

این موضوعی است که استاندار زنجان در آخرین نشست ماهانه خود به آن اشاره کرد. اسدالله درویش‌امیری به نگرانی‌های موجود درباره معضلات متعدد سکونتگاه‌های غیراستاندارد اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‌های استان برای حل این مشکل باید بسیج شوند و یک برنامه منظم تدوین شود.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توانیم به طور مستقیم به خانواده‌های مناطق حاشیه‌ای زنجان کمک کنیم و آنها را از حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی بیرون بیاوریم، تصریح می‌کند: ارائه و گسترش خدمات عمومی، ایجاد پارک‌های محلی و گسترش برنامه‌های عمومی در محلات می‌تواند در این زمینه موثر باشد و دراین باره هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم.

صحرا رضایی

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها