عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طرح تحول سلامت یک گام بزرگ در ایجاد عدالت در کشور بوده، رفع موانع مالی بیمه سلامت را از اولویت‌های کمیسیون متبوع دانست و تصریح کرد: تحول در نظام سلامت اجتماعی هم جهت با منویات مقام معظم رهبری است که فرمودند: بیمار نباید علاوه بر رنج بیماری رنج دیگری متحمل شود. از این رو تسری طرح پزشک خانواده بعنوان یکی از راه کارهای تسهیل کننده امر درمان، از سال آینده انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۲۱
اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان، از سال آینده در کل کشور/ رفع موانع مالی بیمه سلامت دستور آتی کمیسیون

«سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح تحول سلامت به جام جم آنلاین گفت: قبل از اجرای این طرح سالیانه درصد قابل توجه‌ای از مردم بخاطر هزینه‌های بالای درمان به ویژه در بخش بستری تا مرز خط فقر با مشکل مالی مواجه می‌شدند.

وی افزود: قبلا هزینه‌ای که بیمار از جیب خود برای درمان پرداخت می‌کرد به حدی بود که واقعا بهبود بیماری برای شخص به یک معضل جدی بدل شده بود لیکن عملیاتی شدن طرح تحول سلامت این مشکل بزرگ را از پیش روی بیماران برداشت.

عضو کمیسیون بهداشت خانه ملت با اشاره به برخی کمبودهای مالی در این حوزه خاطر نشان کرد: ما باید از ابتدا پیش بینی می‌کردیم اجرای این طرح نیازمند تأمین منابع خاصی است از طرفی چارچوبهای به اجرا درآمدن آن مطابق با تمامی الگوهای مشابه جهانی باشد که ما هم باید آنها را رعایت کنیم.

مره صدق تصریح کرد: طبیعی است که چنانچه بیماری بخواهد با روشهای تشخیصی پاراکلینیکی( آزمایشگاهی و اقسام آن) درمان شود، کل بودجه کشور هم کفاف تأمین منابع هزینه‌ای طرح سلامت را نمی‌دهد. در همه جای دنیا بکارگیری سایر روشها از قبیل سیستم ارجاع به پزشک خانواده درمان بیماران را تسهیل می‌بخشد.

وی از راه‌اندازی طرح ارجاع در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده بطور پایلوت در دو استان فارس و مازندران اجرا شده و طبق مصوبه برنامه ششم توسعه، دولت موظف است از سال آینده حداکثر ظرف یک سال طرح مذکور را در جامعه پیاده کند.

نماینده کلیمیان در بهارستان ادغام بیمه سلامت در وزارت بهداشت را اقدامی مثبت دانست و افزود: معتقدم کل سیاست‌گذار سیستم سلامت و بهداشت کشور باید یک ارگان باشد چرا که تجمیع‌ ساز و کارهای درمانی در یک سازمان واحد مشکلات هزینه‌ای و سایر مشکلات این حوزه را مرتفع خواهد نمود.

وی وجود بیمارستان در برخی از وزارتخانه‌ها را مغایر با طرح تحول سلامت برشمرد و اظهار داشت: وقتی وزارتخانه‌ای با بیمارستان خصوصی خود به بیماران خدمات ارائه می‌دهد این به معنای چند دستگی در انواع بیمه‌هاست و معمولا تفاوت در نوع بیمه باعث می‌شود عده‌ای خارج از فرآیند بیمه عمومی کشور سرویس گرفته که این با هدف عدالت اجتماعی در بیمه سلامت هم‌خوانی ندارد.

مره صدق پیرامون اولویت و دستور کار آتی کمیسیون بهداشت در مجلس افزود: اولویت ما بررسی کمبود و رفع مشکلات مالی طرح تحول سلامت است که پس از پایان رسیدگی به بودجه کشور این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کمبود بودجه در حوزه درمانی امر خدمت رسانی در بیمارستانهای دولتی را با مشکلات زیادی روبه رو کرده و ضرورت دارد وزارتخانه رفاه و سازمان برنامه بودجه هر چه زودتر منابع مالی تخصیصی این بخش را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
تا به حال پزشكی ندیدم كه از طرح پزشك خانواده بدش بیاد. چرا كه نه؟! اما در خصوص بیمار چندان مطمئن نیستم!!! ای كاش در مصوبات بیشتر از این طرف بیمار و مردم را بگیریم ...
اویس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
من در شیراز ساكن هستم. پزشكان همه تاج سر ما هستند. قبل از طرح پزشك خانواده در آمد بعضی از پزشكان عمومی حدود ماهی هفت یا هشت میلیون بود ولی با این طرح به بیش از بیست میلیون رسیده اما در مواقع اضطراری بیمار نمی تواند به ایشان دسترسی داشته باشد. برگ ارجاع به پزشگ متخصص هم خود معضلی جداگانه هست بطور مثال یكبار برای شستشوی گوشهایم با برگ ارجاع به پزشك متخصص رجوع كردم بمن گفت این برگ فقط برای یك گوشه برای اون یكی سی هزار تومن از من گرفت.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها