برای تحلیل موقعیت اروپا در دوره ترامپ باید ابتدا به این نکته اشاره کنم که تردید دارم اروپایی‌ها تلاش کنند سیاست خارجی ترامپ را تعدیل و سیاست خارجی او را شبیه اوباما کنند.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۰۹
وضعیت نامناسب اروپا در دوره ترامپ

این درحالی است که سیاست خارجی ترامپ وضعیتی پیچیده را برای اروپایی‌ها ایجاد کرده است. اروپایی‌ها از یک سو تمایل دارند روابط خود را با ایران گسترش دهند و از سوی دیگر با ترامپ مواجه هستند که رویکرد خصمانه‌ای نسبت به تهران دارد. در مجموع تلاش اروپا این نیست که سیاست خارجی ترامپ در برابر ایران را تغییر دهند.

در این رابطه بویژه به سیاست‌های لندن اشاره می‌کنم.

انگلستان تمایل دارد روابط تجاری با ایران داشته باشد و در این کشور سرمایه‌گذاری کند. مابقی کشورهای اروپایی نیز خواهان گسترش روابط با ایران هستند. در حال حاضر این کشورها و از جمله انگلستان در شرایط بغرنجی گیر کرده‌اند. از یکسو خواهان گسترش روابط با ایران و گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور هستند و از سویی رویکرد ترامپ به ایران نیز مانع بخشی از این روابط می‌شود.

از این نظر اروپاییان در وضعیت دشواری درخصوص ایران قرار گرفته‌اند. دولت جدید آمریکا در تلاش است تا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند و درخصوص برجام نیز خواهان تجدید مذاکره است. این یعنی این‌که سرمایه‌گذاری و گسترش روابط تجاری مد نظر اروپا با ایران با خطر مواجه می‌شود.

گرچه اروپایی‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری و گسترش روابط اقتصادی و تجاری دارند ولی می‌دانند که اگر ترامپ تحریم‌های اقتصادی سختی علیه ایران وضع کند در این صورت ریسک بزرگی را مرتکب شده‌اند و ممکن است سرمایه آنها بازنگردد.

بنابر این تمایل به سرمایه‌گذاری و روابط خارجی در این شرایط پرریسک است. به نظر می‌رسد برگزیت تغییری در این معادلات ندارد و نمی‌تواند تغییرات شگرفی را در این خصوص ایجاد کند.

پروفسور رابرت جرویس/ رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها