رئیس کل بیمه مرکزی گفت: قانون جدید بیمه شخص ثالث، مانع از زندانی شدن مقصران حوادث رانندگی می شود و از این پس، نرخ بیمه شخص ثالث عادلانه تر خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۸۷
مقصران حوادث رانندگی دیگر زندانی نمی شوند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی یکی از کمبودهای جدی در صنعت بیمه را قانون قدیمی بیمه شخص ثالث دانست و گفت: این بیمه که حجم زیادی از پرتفوی صنعت بیمه را به خود اختصاص داده بود، مشکلات زیادی به همراه داشت؛ اما خوشبختانه در سال ۱۳۹۵ اصلاحات لازم در این قانون اعمال و قانون جدید بیمه شخص ثالث تصویب شد. بر این اساس، بیمه مرکزی نقش موثری در تدوین، پیگیری و تصویب قانون جدید و تلاش برای تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با آن در موعد قانونی مشخص شده داشت.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث گفت: با اجرای این قانون، کسانی که در حادثه رانندگی آسیب می‌بینند؛ به حق و حقوق خود در کوتاهترین زمان ممکن می‌رسند و مقصران حادثه نیز چنانچه عمدی در کار آنان نباشد یا از سایر قوانین و مقررات تخطی نکرده باشند؛ بری الذمه محسوب می‌شوند و تمامی تکلیف بیمه‌ای آنان بر عهده شرکت‌های بیمه خواهد بود. در واقع با اجرای این قانون، هیچ مقصر حادثه‌ای زندان نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در این قانون، ضمانت های اجرایی لازم و کافی دیده شده و بسیاری از ابهامات و خلاء‌های متعدد قانونی آن در موضوعات حقوق و تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار برطرف شده و اصلاح معیارهای تعیین حق بیمه، تأثیر سوابق رانندگی و بیمه‌ای، تسهیل شرایط در پرداخت خسارات و همچنین امکان مقابله با تقلبات بیمه‌ای، توجه به کارکرد بازدارندگی قانون و پیشگیری از تخلفات رانندگی، رفع بسیاری از موانع و نواقص موجود و تعیین تکالیف نهادها و دستگاههای ذیربط و وضع مقررات کیفری در این قانون مورد لحاظ قرار گرفته است.

همتی افزود: همچنین مشکل خرید الحاقیه در مقاطع ابتدایی هر سال و همچنین مسأله "تعدد دیات" حل شده و در هر ۲ زمینه شرکتهای بیمه و یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی مسئول جبران شدند.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تدوین آیین نامه های اجرایی قانون جدید، گفت: طبق مفاد قانون مزبور باید ۱۶ آیین‌نامه‌ اجرایی برای این قانون تهیه شود. در این راستا، آیین نامه های مربوط به ماده ۱۸ قانون (موضوع تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن) ماده ۳۰ (موضوع نحوه مراجعه مستقیم زیان دیدگان به شرکت های بیمه مربوط و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی) و ماده ۳ (موضوع پوشش بیمه خسارت های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه و حق بیمه آن) در بیمه مرکزی تهیه و پس از تأیید شورای عالی بیمه برای طی مراحل نهایی تصویب به هیأت دولت ارسال شده است که در حال حاضر در کمیسیون های مربوط در حال بررسی می باشد. پیش نویس سایر آیین نامه های موضوع این قانون نیز تهیه و سیر مراحل تصویب را طی می کند.

وی گفت: در تدوین آیین نامه مربوط به ماده ۱۸ این قانون تلاش شده سوابق رانندگی و همچنین ملاحظات اجتماعی چون رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه در تعیین ساختار تعرفه حق بیمه مدنظر قرار گیرد تا نرخ های حق بیمه منصفانه تر شود. در تدوین آیین نامه مربوط به مواد ۳۰ و ۳ این قانون نیز تلاش شده، ضمن توجه به ملاحظات فنی، ابهامات و خلاء‌های مقرراتی موجود در این خصوص تا حد امکان مرتفع و حقوق متقابل زیان دیدگان و شرکت های بیمه مد نظر قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
اینا كاری نمیكنند به نفع مردم باشه ،فقط جیب خودشون مدنظره،
شهرنشین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
1)آیا درمورد مجازات مقصران حوادث رانندگی بیمه مركزی میتواند نظربدهد؟این موضوع مربوط به قوه قضائیه است .
2)مملكت ما به وسایل نقلیه عمومی نیاز دارد نه ماشین شخصی!!!
3)اگرمقصرحوادث رانندگی به زندان نرود میزان فوتی های كشوردرسوانح رانندگی شدیدا افزایش خواهد یافت واز هر 20 دقیقه یكنفر فوتی فراتر خواهد رفت.
تحلیلگر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
آیا با پول میتوان انسان راقیمت گذاری كرد!!!معلولیت ومرگ انسانهاخیلی مهمتر وخطرناكتر از آنست كه مقصرانش با پرداخت دیه ازتخلف از قانون فراركنند!!!!
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
بیمه اصلا به همین خاطره كه صاحب بیمه خیالش از حوادث ناخواسته راحت باشه..وگرنه بیمه به چه درد میخوره؟ ایراد از آموزشگاههای رانندگی و افسران آزمون رانندگیه كه درست راندن را به مردم آموزش نمیدهند. وقتی مردم بلد نیستند با حوصله رانندگی كنند و یا بلد نیستند بین خطوط برانند و به هم راه بدهند و یا سبقت گرفتن از شانه خاكی جاده را انجام میدهند و یا موقع پیچیدن به چپ از لین سمت راست بطور ناگهانی به چپ میپیچند( و بر عكس) و یا تابلوی ایست بر سر كوچه ها وجود ندارد و مردم نمیدانند تابلوی ایست اصلا چیه؟؟!! و یا معبر عابر پیاده در شهر اصلا وجود واقعی ندارد و مردم مجبورند از سواره رو پیاده بروند و یا وسط اتوبان منتظر تاكسی هستند و همه مسافر كشهای شخصی در وسط اتوبان بطور ناگهانی توقفهای مكرر برای سوار كردن و پیاده كردن مسافر انجام میدهند و یا وسائل نقلیه ی عمومی به اندازه كافی و در همه ی مناطق وجود ندارد بیمه گذار چه تقصیری دارد كه بخاطر جرم غیر عمد باید در زندان بماند؟؟؟ خسارت دیده هم تقصیری ندارد و باید سریعا خسارتش را به صورت مكفی و كامل دریافت كند تا بتواند درمان و یا خسارت را جبران كند. اصلا ذات بیمه یعنی همین....وگرنه هیچكس نمیخواهد در رانندگی به كسی كه اصلا نمیشناسدش خسارت وارد كند و یا خدای ناكرده بكشدش..
هم میهن شم
Germany
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
دوست عزیز آخرچراباید اینهمه ماشین وجود داشته باشد؟تاحالا از خودتان پرسیده اید كه چرا ما به خودذو شخصی معتاد شده ایم؟تمامی عصبانیت های خود را برسرپدال گاز خالی میكنیم؟برادرباپول معلولیت جبران نمیشود بل پول بینایی یك انسان برنمیگردد؟بقول شما ما فرهنگ رانندگی بلد نیستیم واگر هم بلدیم عمل نمیكنیم چرا؟چون خودرو بازی كلاس دارد؟شاسی بلندها را كه مخصوص شكار یوزپلنگ است درخیابانها جولان میدهیم !!!برادر حق بیمه كم شود به نفع جامعه مانمام نمیشود وكلا با تورم همخوانی ندارد فقط خودرو زیادمیشود وآنهم ازنوع تك سرنشین ونتیجه آن افزایش فوتی ها ومعلولیت ها وآلودگی شدید هواست.مسئولان لا اقل برای رفع ماشین بازی این ملت خودروهای برقی تولید كنند....
یك دوست
Germany
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
فرافكنی!!!!تختهای بیمارستانهای ما بیش از 50 درصدش مربوط با تصادفات است .این یك بحران وبدبختی عظیم برای ملت ماست.دقت كنید هر 20 دقیقه یكنفرجانش را ارزدست میدهدچرااینرادرك نمیكنیم؟بیش از 25درصد خانواده های ایرانی از حوادث رانندگی منجربه فوت آسیبهای روانی جبران ناپذیردیده اند.بیائید باكنارگذاشتن خودروشخصی وواداركردن مسئولان برای توسعه حمل ونقل ریلی برقی برون ودرون شهری برای هوای پاك وخالی كردن تختهای بیمارستانی قدم برداریم وبیش از این ابلهانه درخیابانها این ور وآور نرویم وخودمان را قول نزنیم......
رهپویان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
"مقصران حوادث رانندگی دیگر زندانی نمی شوند "

مثلا با این عنوان میخواهند بیمه نشدگان را به بیمه شدن تشویق كنند!!!!
جرم كشتن غیرعمد افراد با زیرپاگذاشتن قانون نه شخصی بلكه دولتی است واین جرم به منزله برهم زدن نظم عمومی است.

چرا باید نرخ حق بیمه كاهش یابد؟هدف چیست؟آیا این به ضرر بیمه هاست یا به نفع بیمه ها؟مگر ارزانی درمملكت حاكم شده ؟دیروز سیب زمینی از 2000 تومن به 3000تومن رسید ولی حق بیمه باید كمتر شود؟چرا
مردم باید بدانند درپس این جملات ریاست محترم بیمه اهداف دیگری نهفته است....مثل افزایش خریدخودروو.....زندانی شدن مقصررانندگی كه خانمان چندین ملیون نفر رابرباد داده وخواهد داد چه ربطی به كاهش حق بیمه دارد؟این تناقض گویی ها تاكی ادامه خواهد یافت؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها