بخش وسیعی از شهرستان های فهرج، ریگان و بردسیر در استان کرمان زیر سیلاب قرار دارد و مردم در مدارس اسکان داده شده اند و راه بسیاری از روستاها تخریب شده است با این حال عملیات کمک‌رسانی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۰۴۰۸۶
کمک‌رسانی از زمین و هوا به سیل زدگان کرمان + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، شدت سیلاب در استان کرمان کاسته شده است اما تنها طی سه روز در کرمان حجمی معادل ۱۱ میلیارد مترمکعب روان آب جاری شده است و این میزان بارندگی در ده های اخیر در این استان بی سابقه است.

با وجود متوقف شدن بارش ها در استان کرمان همچنان رودخانه های سیلابی در استان کرمان جاری هستند و حجم جریان آب به حدی است که راه بسیاری از روستاها بسته است.

میزان بارش ها در شهربابک و منطقه دهبکری به بیشتر از ۴۰۰ میلیمتر رسیده است که در استان کرمان رقمی بی سابقه است این در حالی است که متوسط بارندگی در کرمان ۱۴۰ میلیمتر در سال است که این رقم نیز سال هاست محقق نشده است.

متاسفانه حجم بسیار زیادی از این آب ها روانه کویر شده است و نقشی در تجدید مخازن آب زیر زمینی نداشته اند اما مسئولان ابراز امیدواری می کنند این بارش ها بخشی از کمبودهای موجود در استان را رفع کند.

با وجود گذشت یک روز از بارندگی ها طبق اعلام مسئولان همچنان ۱۰۰ روستا در محاصره سیل قرار دارند و شب گذشته نیز هزاران نفر شب خود را در خودروهای شخصی، مدارس و مساجد گذرانده اند.

راه اصلی کرمان – بم با نصب پل فلزی به صورت موقتی باز شده و رفت و آمد هر چند کند اما امکان پذیر شده است.

آب گرفتگی شدید در شرق و غرب استان/ بخشی از شهر بردسیر زیر سیلاب است

راه فهرج به ایرانشهر و رودبار به ایرانشهر نیز بازگشایی شده است و گفته می شود جاده جیرفت به فاریاب نیز باز است اما تعداد قابل توجهی جاده فرعی و روستایی زیر آب هستند.

بسیاری از مزارع، روستاها و خانه های روستایی در فهرج، جیرفت، عنبرآباد، ریگان نیز زیر آب هستند و در شهر بردسیر نیز همچنان سیلاب ناشی از شکستن سیل بند حنیفه در شهر جولان می دهد و بسیاری از خانه های مردم دچار آب گرفتگی شده اند بطوریکه مردم با مراجعه به فرمانداری درخواست دریافت کمک برای تخلیه خانه ها از آب را دارند.

مناطق سیل زده از محروم ترین مناطق شرق کرمان هستند

گفته می شود سرریز سد نساء کاهش یافته و از میزان خطر کاسته شده است و بعضی از مردم به بخش گنبکی که دیروز تخلیه شده بود باز گشته اند.

اما گفته می شود زمان تخلیه فوری مردم محروم روستاهای فهرج و گنبکی ریگان آنقدر کم بوده که نتوانسته اند وسایل گرمایشی و لباس مناسب به همراه بردارند و به وسیله کامیون از روستاها تخلیه شده اند و شب گذشته را در سرمای هوا در مناطق دور از سیل گذرانده اند و بسیاری از این افراد قصد دارند امشب به خانه های خود بازگردند.

بسیاری از خانه های مردم فقیر منطقه زیر سیل است و راههای دسترسی نیز مسدود شده است، مردم این مناطق نگران فرو ریختن خانه ها و تخریب وسایلشان هستند، گفته می شود برخی از روستاها به کلی دچار آبگرفتگی شده اند و خسارتها قابل توجه است.

۱۵ روستای بافت دور از دسترس امداد گران

اما طبق آخرین اخبار در شهرستان بافت هنوز هیچ اطلاعی در خصوص ۱۵ روستا که در محاصره برف قرار دارند در دست نیست.

ستاد بحران استان کرمان از مردم خواسته است همچنان از قرار گرفتن در زمین های پایین دست بندهای خاکی و سیل بندها خودداری کنند.

همچنین ستاد بحران بعد از فرو کش کردن سیل به مردم هشدار داده است که دچار گزش ناشی از حیوانات از جمله انواع مارهای سمی و عقرب قرار نگیرند.

استاندار کرمان نیز تماس های با معاون رئیس جمهور برای جبران خسارت های سنگین ناشی از سیل برقرار کرده است و مسئولان امیدوارند بتوانند خسارت های فراوان ناشی از سیلاب را که به زیر ساخت ها، جاده ها، کشاورزی، سدها و تاسیسات روستایی و شهری وارد شده را جبران کنند.

ریگان زیر تازیانه های طوفان شن و سیلاب گرفتار شده است

فرماندار ریگان با اشاره به طوفان شن در این شهر گفته است که همزمان با وجود سیلاب شدید در منطقه، طوفان شن نیز ادامه یافته است و کمک رسانی به سیل زدگان را کند کرده است.

امین باقری افزود: بیشترین خسارت به روستاییان و عشایر وارد شده و در واقع خسارت سیل بعد از خسارات طوفان شن به شهرستان تحمیل شد.

وی ادامه داد: سیل زدگان دیشب در ۲۰ مدرسه در شهر ریگان اسکان داده شده اند و در شب جاری نیز خدمات دهی ادامه خواهد یافت.

ده ها روستای ریگان در محاصره سیل هستند

باقری با اشاره به وضعیت بحرانی ریگان تصریح کرد با توجه به اینکه اهالی بخش گنبکی ریگان از این بخش تخلیه شدند با هماهنگی آموزش وپرورش در مدارس ریگان اسکان یافتند.

وی گفت: متاسفانه در برخی از مناطق همچنان سیلاب وجود دارد و ده ها روستا در محاصره سیل است که نیاز به امدادرسانی دارند.

وی ادامه داد: سیلاب و طوفان مانع از امدادرسانی به مردم می شود اما طبق آخرین آمار هزار و ۵۰۰ خانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

گفته می شود مناطق و روستاهای قلاتوئیه، کرگین، دره پهن، سنگ سیاه، سفید کوه، بیدشک، هنکایی ،سیف ا لدین ،گودال، خافکوئیه و گوشک سفلی شهرستان بافت در غرب استان نیز همچنان در محاصره برف و سیلاب هستند و امدادرسانی اولیه به سختی انجام می شود.

فرماندار بافت اظهارداشت: در تلاش هستیم جاده های برفگیر منتهی به ۱۵ روستای در محاصره برف را باز کنیم.

درخواست امدادرسانی هوایی به روستاییان بافت

حمزه جواران گفت: به دلیل در محاصره قرار گرفتن این روستاها و برخی از روستاهای سیل گرفته و عن دسترسی زمینی در خواست امدادرسانی هوایی را داریم.

وی افزود: ۲۰۷ تخته چادر، ۹۶۹ تخته پتو و ۲۴۲ موکت و شش هزار و ۷۸۰ کیلو نایلون توزیع شده است و مواد غذایی سیل زدگان نیز تامین شده است.

وی در خصوص میزان خسارت ها هم گفت: بافت بیشترین بارندگی را در استان کرمان داشته است و با حجم زیادی سیلاب مواجه هستیم اما هنوز فرصت برآورد خسارت سیلاب نشده و در حال امدادرسانی هستیم.

۷۰۰ خانه بردسیرها زیرآب سد حنیفه است

هم اکنون بسیاری از خانه های شهر بردسیر نیز دچار آبگرفتگی گسترده شده است آبگرفتگی بعد از شکستن سیل بند سد حنیفه روی داده است و هر چند جلوی پیشرفت سیل گرفته شده اما تعداد قابل توجهی خانه زیرآب رفته اند و ساکنان این خانه ها نگران ریزش خانه هایشان هستند و در تلاش هستند خانه ها را از آب و گل و لای خالی کنند.

هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود و خسارت ها در این شهر منتشر نشده است.

تیم های امدادی در مناطق سیل زده حضور فعال دارند

معاون عمرانی استاندار کرمان که طی روزهای اخیر بارها از مناطق سیل زده بازدید کرده است از تلاش گسترده امداد گران برای حل مشکل سیل زدگان خبر داد و افزود: سیلاب در حال فرو کش کردن است اما همچنان مردم باید احتیاط کنند و از مسیل ها فاصله بگیرند.

ابوالقاسم سیف الهی با اشاره به قطعی برق و آب برخی از روستاها افزود: در حال تلاش شبانه روزی برای حل مشکل این روستاها هستیم.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم جریان آب جاری به سمت فهرج و ریگان را با ایجاد مانع منحرف و روستاهای مسیر سیلاب را ایمن کنیم.

سیف الهی ادامه داد: آبگرفتگی در روستاهای ریگان و فهرج در حال کنترل شدن است و مردم نیز در مدارس اسکان داده شده اند و در خصوص امدادرسانی و توزیع اقلام مورد نیاز محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت: در بردسیر نیز آب همچنان در قسمتی از شهر وجود دارد که شامل ۷۰۰ خانه می شود که دچار آبگرفتگی شده اند.

وی گفت: در این شهر نیز اقدامات لازم برای کنترل جریان آب و خالی شدن شهر از جریان آب انجام شده است.

سیف الهی گفت: سیل تیرهای برق و تاسیسات آبرسانی را در برخی از روستاهای استان تخریب کرده است و در حال رایزنی برای جذب اعتبار و رفع مشکلات در اسرع وقت هستیم.

وی بارش های استان کرمان را در سالهای اخیر بی سابقه دانست و افزود: حجم بسیار زیادی بارش در عرض سه روز در کرمان صورت گرفت که موجب بروز سیل شد.

معاون استاندار کرمان گفت: بخش کشاورزی، دامداری و تاسیسات روستایی و شهری و راه ها بیشترین خسارات را دیده اند و بیش از هفت هزار خانه نیز خسارت دیده اند.

وی در خصوص مناطق در محاصره سیل و برف نیز گفت: امدادرسانی به این مناطق به وسیله بالگرد انجام خواهد شد.

سیل زدگان در حالی همچنان آواره هستند که آب هنوز در این مناطق جاری است و امدادرسانی را مشکل کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها