تعریف جدید از موقعیت خود و دنیای اطراف؛ بازی با عروسک این امکان را به کودکان می‌دهد تا تصویرهایی را که از آدم‌های اطرافشان دارند، در بازی با عروسک به صورت عینی و واقعی نشان بدهند. این تصویر شامل همه آدم‌هایی می‌شود که با او ارتباط دارند؛ از پدر و مادر و خواهر و برادر گرفته تا اقوام نزدیک مثل مادربزرگ و پدربزرگ و حتی مربیان مهد کودک و دوستان او. با دقیق شدن در نحوه بازی کودکان با عروسک‌هایشان می‌توان به پیام‌های مخفی زیادی رسید.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۲۸
پشت پرده بازی کودکان با عروسک

اگر در اطرافیان کودک کسی با او به تندی برخورد کند، کودک نیز همان رفتارها را با عروسک‌هایش تکرار می‌کند. از این نظر می‌توانیم بگوییم بازی با عروسک، فرصتی به کودک می‌دهد تا تخلیه روانی کند و احساسات پنهانش را به دیگران نشان بدهد. این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که پدر و مادر یا سایر نزدیکان کودک به چگونگی رفتار او با عروسک هایش دقیق شوند و پیام‌های مخفی را دریابند. بجز این کارکردهای مثبت زیاد دیگری را هم می‌توان برای بازی با عروسک در نظر گرفت. برای مثال، حس سرپرستی و مالکیت در کودکان وقتی با عروسک بازی می‌کنند، افزایش می‌یابد.

همچنین اعتماد به نفس او به مرور افزایش می‌یابد و خود و عروسکش را در موقعیت‌های مختلف بازی قرار می‌دهد و از این چالش‌ها سربلند بیرون می‌آید. نکته مهم بعدی، بالا رفتن قدرت خلاقیت در اوست. به این ترتیب فعالیت‌های مختلف و رشد ذهنی او در بازی با عروسک شکوفا می‌شود و به قدرت تصمیم‌گیری و هدایت فکری می‌رسد که می‌تواند در رشد شخصیت او تاثیر گذار باشد.

دکتر فاطمه قاسم‌زاده

روان‌شناس کودک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها