از زبان نماینده مردم دامغان در صحن مجلس تشریح شد؛

تراژدی هفت خوان در محور سمنان، مشهد

در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کرده‌ایم به وظایفمان عمل کنیم و از منظر قانون‌ قانون‌گذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در 5 سطح بین‌المللی،ملی،منطقه ای،استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت داریم.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۶۹
تراژدی هفت خوان در محور سمنان، مشهد

به گزارش خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین، ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان تصریح کرد: آنچه در جلسه امروز می‌گوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است چراکه بنده یک اصولگرا هستم که به آن افتخار می‌کنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حق‌طلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد:حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوه‌ها دود غلیظی به آسمان می‌رود؛ سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این تصادف آتش‌سوزی ایجاد شده و اطلاع دیگری نداریم.

حسن‌بیگی ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور می‌کند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر می‌رسد و ترمزهای قطار یخ می‌زند و متوقف می‌شود و قطاردومی که به این قطار اصابت می‌کند قطار سمنان به مشهد است.

وی با بیان اینکه چند مرکز کنترل‌کننده قطار وجود دارد،افزود:اولین کنترل‌کننده سی.تی.سی یعنی مرکز الکترونیکی است که می‌تواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای.تی.سی است که ترمز قطاری است که دراختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لوکومتیوران این موضوع را اعلام می‌کند.همچنین مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران است که سراسر ایران را کنترل می‌کند و محور تهران به مشهد را نیز کنترل می‌کند.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد:مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سی.تی.سی و سی.ای.سی در یک اتاق است و به فاصله 2متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستندو همواره در اقداماتی که انجام می دهند در کنار یکدیگر قرار دارند. مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد،در اتاق دیگری وجود دارد. لذا در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می شد،که در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم،اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. طبیعتاً هرکسی به گونه ای دیگری را مقصر اعلام می کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای اینکه چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به عنوان عضوکمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داده و پس آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت ها نسبت به آن بیشتر شد. پس از آنکه گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد.

وی ادامه داد: در این رابطه قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور کرده و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می گیرد، به دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است.

وقتی این اتفاق می افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می شود. تا جایی که به قطار تبریز اعلام می کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می شد؛اما متاسفانه به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود،نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها