دادگاه انتاریو کانادا ایران را به جبران هزینه‌های قضایی گروهی از شاکیان که تهران را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند، محکوم کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۹۱
دادگاهی در کانادا ایران را به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، دادگاه «انتاریو» کانادا با رد مصونیت حاکمیتی جمهوری اسلامی، تهران را به پرداخت هزینه‌های حقوقی شماری از شاکیان مدعی حمایت ایران از تروریسم، محکوم کرد.

دادگاه انتاریو ژوئن پارسال هم ایران را به پرداخت 13 میلیون دلار از محل دارایی‌های غیردیپلماتیک تهران در کانادا محکوم کرده بود.

سال 2012 پارلمان کانادا قانونی موسوم به «عدالت برای قربانیان تروریسم» تصویب کرد که راه را برای شکایت افرادی که مدعی‌ حمایت ایران از تروریسم هستند، باز کرد و بر خلاف حقوق بین‌الملل مصونیت حاکمیتی جمهوری اسلامی از تعقیب قضایی را لغو کرد.

دادگاه انتاریو در حکم تازه‌اش، اعلام کرده است که ایران باید 300 هزار دلاری‌ را که شاکیان مدعی‌اند برای تعقیب شکایت از ایران در روند قضایی خرج کرده‌اند، جبران کند.

به نوشته پایگاه «پراوینس»، قاضی «گلن هینی» که پارسال هم در پرونده اصلی علیه ایران حکم داد، در حکم تازه‌اش نوشته است: «هیچ دلیلی برای محروم کردن شاکیان از دریافت هزینه‌هایی که در پرونده‌ای که با موفقیت به نفع آن‌ها پایان یافته، نمی‌بینم.»

این حکم روز 8 فوریه (20 بهمن) صادر شده و ایران برای پرداخت هزینه اعلام‌شده، 30 روز از زمان صدور حکم زمان دارد.

رسانه‌های کانادایی مدعی شده‌اند که لغو قانون سال 2012 و حکم دادگاه، از پیش‌شرط‌های ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با کانادا بوده است.

روابط دو کشور از سال 2012، زمانی که دولت محافظه‌کار وقت کانادا دیپلمات‌های خود را از تهران فراخواند، قطع شد. با وجود آنکه «جاستین ترودو» نخست‌وزیر لیبرال کانادا در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود قصد دارد روابط با تهران را از سر گیرد، هنوز مذاکرات دو کشور در این رابطه به نتیجه نرسیده است.

دولت جدید کانادا در دو سال اخیر بانی دو قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل هم بوده و تهران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها