رئیس‌جمهور قرار است بزودی و برای پیگیری مصوبات قبلی دولت، به این استان سفرکند

خراسان جنوبی در انتظار تحقق وعده‌ها

خراسان جنوبی گرچه سال 93 میزبان رئیس‌جمهور و اعضای دولت تدبیر و امید بود، اما این روزها دوباره در انتظار سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور است تا علاوه بر توجه ویژه و دوباره به این استان محروم و خشکیده، وعده‌های تحقق نیافته یا نصفه‌نیمه سفر قبلی را هم تحقق بخشند.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۴۴
خراسان جنوبی در انتظار تحقق وعده‌ها

به گزارش جام‌جم، خراسان جنوبی با حدود 750 هزار نفر جمعیت، یکی از محروم‌ترین، خشک‌ترین و حتی مهجورترین استان‌های کشور است که خشکسالی‌های مداوم 18 ساله اخیر نقش بسزایی در این فقر و محرومیت داشته است. در محرومیت این استان همین بس که در سال‌های اخیر روند مهاجرت از آن به دیگر مناطق کشور بویژه خراسان رضوی، صعودی و حیرت‌آور بوده، به طوری که به‌گفته مسئولان یک سوم حاشیه‌نشینان شهر مشهد را مهاجران خراسان جنوبی تشکیل می‌دهند. بیشتر مهاجران این استان را هم روستاییانی تشکیل می‌دهند که خساست آسمان، امکان کشت و کار روی مزارع را از آنها گرفته یا حتی جوانان شهری بیکاری که در شهر و استان خود، از داشتن هرگونه فرصت کاری بی‌بهره‌اند.

این شرایط اما در حالی است که خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالقوه بزرگی در بخش‌هایی چون صنایع، معادن و گردشگری دارد، ضمن این که با شش استان کشورمان و کشور افغانستان مرز مشترک دارد و به نوعی محوری ترانزیتی و با اهمیت به شمار می‌رود، با این همه تاکنون و به دلیل همان محرومیت و مهجوریت توجهی به این ظرفیت‌ها به منظور ایجاد اشتغال و درآمد نشده است.

جایگزین کردن صنعت به جای کشاورزی

نظر افضلی، نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس به جام‌جم می‌گوید: حال که کشاورزی ما به دلیل حدود دو دهه خشکسالی متوالی، رو به ضعف و نابودی است، بهترین کار جایگزین کردن آن با صنعت است که بستر و شرایط آن هم به جهاتی همچون برخورداری از معادن فراوان در استان فراهم است. 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان نیز فرصت دیگری است برای اشتغالزایی از طریق تقویت بازارچه‌های مرزی و ترانزیت کالا.

وی می‌افزاید: گرچه بسیاری از مزارع استان خشکیده، اما هنوز باغات زرشک، عناب، زعفران و انار تولیدات خوبی دارند و برای جلوگیری از نابودی آنها، احیای قنوات استان و اجرایی کردن طرح انتقال آب به استان که جزو مصوبات قبلی دولت‌ها بوده، ضروری است.

به گفته نماینده مردم نهبندان در مجلس، خراسان جنوبی مشکل آب شرب در روستاها و برخی شهرها را هم دارد که برای رفع آن، طبق مصوبه اولین سفر دولت نهم یعنی بیش از ده سال پیش، مقرر شد یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب به استان ( از طریق سد دوستی، دریای خزر یا عمان یا ...) تزریق شود که هنوز محقق نشده است.

افضلی، گازرسانی به نهبندان و سربیشه (که هنوز محقق نشده)، اصلاح شبکه برق (که ضعیف است و ناکافی برای تاسیسات صنعتی) و احیای 2000 قنات خشکیده استان و مرمت و بهسازی 4000 قنات دیگر را از طریق اجرای طرح‌های آبخوان داری و همچنین توسعه گردشگری را از جمله درخواست‌های مردم خراسان جنوبی از دولت تدبیر و امید عنوان کرده و می‌گوید: رئیس دولت در سفر سال 93 خود به استان، وعده پرداخت 270 میلیارد تومان برای توسعه دادند، که تاکنون فقط 50 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده و ما اکنون درخواست زیادی نداریم جز این که باقیمانده همان اعتبار وعده داده شده؛ یعنی 220 میلیارد تومان را به ما بدهند تا بتوانیم به زخم استان محروممان زده و دردی از دردهایش را دوا کنیم.

از آب تا راه آهن

در همین زمینه محمد فرهادی، سرپرست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، ساخت راه‌آهن، گسترش و تقویت خطوط هوایی و اجرای طرح‌های انتقال آب به استان را عمده‌ترین خواسته مردم و مسئولان این خطه عنوان می‌کند.

وی در این باره می‌گوید: با وجود خشکسالی شدید در استان که کشاورزی و دامداری را تحت تاثیر قرار داد، ما همچنان تولیدات خوبی به لحاظ کمی و کیفی در محصولاتی همچون زرشک، زعفران و عناب داریم. معادن بسیار غنی‌ای از انواع فلزات باارزش هم در عمده شهرستان‌ها از جمله طبس و نهبندان داریم، اما تولید و فرآوری این محصولات در صورتی در درآمدزایی استان تاثیرگذار است که به بازارهای کشور و بین‌المللی هم راه پیدا کنیم، که این امر از طریق خطوط حمل و نقل بویژه خطوط ریلی امکان‌پذیر است.

وی می‌افزاید: خراسان جنوبی درحالی اکنون در مسیر ترانزیت جنوب به شمال در شرق کشور و واسطه چابهار و آسیای میانه است، که خطوط ریلی ندارد، جاده‌هایش به لحاظ کمی و کیفی در پایین‌ترین رتبه در میان استان‌های کشور است و در بخش خطوط هوایی نیز تنها دو شهر بیرجند و طبس پرواز دارند؛ آن هم فقط روزی یک پرواز به تهران و دو پرواز در هفته به مشهد. فرهادی با اشاره به اقدامات خوب دولت در بخش بهداشتی و درمانی و احداث چند بیمارستان و ده‌ها مرکز درمانی در استان یادآور می‌شود که دولت قول‌هایی هم در زمینه اجرای طرح انتقال آب و حتی کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن داده است که امیدواریم در سفر رئیس‌جمهور به استان شاهد تحقق آنها باشیم.

پول درآوردن از گردشگری

محمد فرهادی، سرپرست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به امکانات بی‌نظیر گردشگری و ثبت جهانی شده در خراسان جنوبی همچون قنات بلده و باغ اکبریه و کویر لوت و همچنین بافت‌ها و آثار تاریخی باارزش، کویر نایبند و زیستگاه یوز ایرانی، تصریح می‌کند که می‌توان بنای توسعه استان را بر مبنای گردشگری بنیان کرد و پیش برد، اما لازمه آن باز هم توجه به خطوط حمل و نقل بویژه خطوط هوایی است تا هم گردشگران و هم سرمایه‌گذاران رغبتی برای سفر به این استان دوردست را داشته باشند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها