ماده 32 پیش نویس لایحه قانونی مدیریت شهری که در کمیسیون های تخصصی وزارت کشور و دولت تایید شده است، انتخاب شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استانها را با رای مستقیم مردم منوط کرده که با دیدگاههای متفاوتی در سطح کشور روبرو شده است.
کد خبر: ۱۰۰۲۳۷۷
انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، انتخاب شهردار توسط اعضای شوراها همواره به عنوان یکی از چالش های اصلی فراروی این مجموعه بوده که با مطرح شدن انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم این مقوله وارد مرحله جدیدی شده است.

انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم ایده دولت یازدهم برای تحول در نظام اداره شهرها در قالب لایحه مدیریت شهری است که براساس آن همه امور شهری تحت مسئولیت وزارتخانه‌ها که جنبه ملی، دفاعی، قضایی و امنیتی ندارند، به شهرداری‌ ها سپرده می شود.

در صورت تصویب نهایی این پیش‌نویس که تاکنون کمیسیون‌های تخصصی وزارت کشور و کمیسیون تخصصی دولت آن را تایید کرده‌اند، انتخابات شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استانها، همزمان با انتخابات شوراها با رای مستقیم مردم انتخاب خواهند شد.

هم اکنون انتخاب شهردار به عنوان مسئول ارایه خدمات در حوزه شهری را اعضای شورای اسلامی شهرها که با رای مردم انتخاب می شوند، صورت می گیرد و احکام شهرداران کلان شهرها با معرفی شورای شهر و امضای وزیر کشور و در سایر شهرها به امضای استاندار صادر و ابلاغ می شود.

با مطرح شدن انتخاب شهردار شهرهای بزرگ از سوی مردم و از طریق انتخابات این موضوع بازتاب ها متفاوتی در جامعه و باعث واکنش های مختلف نخبگان، اعضای شوراها، شهرداران و مسئولان شده است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر بوشهر و فعال سیاسی و رسانه ای گفت: امروز مردم زمانی به حساب می آیند که قدرت انتخاب و عزل داشته باشند و بتوانند اعمال قدرت کنند و این مهم فقط با حکومت قانون و قانون مداری، امکان پذیر می شود.

امان الله شجاعی افزود: هر وقت روح حاکم بر رفتار یکایک ما قانون شود، اساس رفتار ما را نیز منافع ملی و قانون منبعث از آن شکل خواهد داد.

وی ادامه داد: در این ارتباط هر جای قانون اساسی که با منافع ملی خوانا و همراه نباشد باید اصلاح شود و اگر در شوراها بناست مردم اعمال و اراده قدرت کنند، باید هر قانونی که محدود کننده شوراهاست چه در قوانین ذیل قانون اساسی و چه در خود قانون اساسی به گونه ای اصلاح شوند که به تکثیر قدرت کمک کند و تمرکز قدرت را از بین ببرد.

شجاعی اضافه کرد: نقش مردم این است که صاحبان جامعه هستند و صاحب باید قدرت داشته باشد و قدرت متثکر باشد تا امضاهای طلایی فساد انگیز از بین برود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: شهردار به عنوان کلیددار شهر باید اداره امور آب، برق، گاز و پلیس در دست داشته باشد.

وی اظهار کرد: توزیع جزیره ای قدرت نامناسب و مشکل قانونی است که باید اصلاح و مدیریت شهری یکپارچه شود.

شجاعی تاکید کرد: اگر قدرت دست شهردار باشد و مردم شهردار را انتخاب کنند این می شود واگذاری امور مردم به مردم و در این ارتباط باید قانون به گونه ای اصلاح شود که شهردار و رئیس شورا به اتفاق با رای مردم انتخاب شوند.

این فعال سیاسی و رسانه ای گفت: با تصویب لایحه مدیریت شهری و انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم شوراها دربعد نظارت بر عملکرد شهرداری ها نمی توانند عملکرد مثبتی از خود برجایی بگذارند.

محمد ولی زاده افزود: در قانون اساسی برای نهاد شورا جایگاه و منزلتی مهم قائل شده که در صورت انتخاب شهردار از سوی مردم این جایگاه شورا به نوعی نادیده گرفته می شود.

وی یادآور شد: در صورت انتخاب شهردار با رای مستثیم مردم باید یک بازنگری نیز در وظیفه شورای اسلامی لحاظ شود.

یک کارشناس حقوق گفت: انتخاب شهردار توسط شورا باعث می شود تا شهردار تنها برای جلب رضایت اعضای شورا تلاش کند ولی اگر شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود زمینه پاسخگویی مدیریت شهری به همه قشرهای مختلف جامعه فراهم خواهد شد.

علی سالمی ادامه داد: وقتی انتخاب شهردار برعهده مردم باشد آنها می توانند هر کدام در جریان فعالیتهای روزانه خود یک ناظر قوی بر عملکرد شهردار در سطح شهر باشند و از این طریق زمینه ارتقا عملکرد شهردار را فراهم کنند.

شهروند بوشهری گفت: شوراها منتخب مردم هستند و بطور قطع با نگاه و رویکرد تخصصی خود می توانند در انتخاب شهردار نقش مهمتری ایفا کنند.

عادل نثاری افزود: اعضای شورا بطور معمول هر کدام با تخصص خاص خود در این مجموعه فعالیت دارند و همین تخصصی بودن آنها انتخاب شهردار را دارای مزیت بیشتری در مقایسه با انتخاب شهردار با آرا عموم می کند.

یک کارشناس ارشد مدیریت امور شهری گفت: انتخاب شهردار با آرای مردمی ایجاد کننده پشتوانه قوی برای شهردار است و آن را برای اجرای پروژه های مهم مهیا می کند.

محسن موسوی افزود: با انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم دیگر شهردار خود را در قید و بند شورا نمی بیند و می تواند متناسب با زمان مدیریتی خود پروژه های کلان و شاخصی را در سطح شهر تعریف کند.
وی بیان کرد: با توجه به حاشیه فراوان شوراهای اسلامی در انتخاب شهرداران واگذاری این امر به مردم می تواند نوید دهنده یک اتفاق مثبت در حوزه مدیریت شهری باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: در ارتباط با انتخاب شهردار شهرهای کلان و مراکز استانها اگر قانون گذار بتواند با پیش بینی ساز و کارهای مناسب مراحل نظارت و استیضاح شهردار را بخوبی تعریف کند، انتخاب شهردار با آرای مردم می تواند یک اتفاق مثبت باشد.

عبدالخالق برزگر اضافه کرد: چنانچه انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم صورت گرفت باید مدیریت شهر به معنای واقعی در اختیار شهردار قرار گیرد و شرکت های خدمات رسان مانند، برق، آب، گاز و امثال آن زیر مجموعه شهرداری قرار گیرند.

وی ادامه داد: بطور کلی شهردار به عنوان نماینده مستقیم مردم باید تصمیم گیری های کلان در سطح شهر انجام دهد.

شهردار سابق شهر نخل تقی استان بوشهر گفت: انتخاب شهرداربا رای مردم مردم چنانچه با تصویب لایحه مدیریت شهری همراه شود یک اتفاق خوب خواهد بود.

سید روح الله علوی اضافه کرد: با تصویب لایحه یاد شده همه اختیارات شهر به شهردار سپرده می شود و شهردار از این طریق از یک پشتوانه مدیریتی قوی برخوردار می شود.

وی افزود: جامعه نیازمند تصویب چنین لایحه ای برای انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم است زیرا در صورت انتخاب شهردار از سوی مردم آنها هر کدام می توانند ریز عملکرد شهردار را رصد کنند و این نوع کنترل آنها بر عملکرد شهردار فراتر از نحوه کنترل اعضای شوراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
۰
۰
انتخاب شهردارتوسط مردم یك اتفاق مثبت است كه فواید بسیاری نصیب شهروشهروندان میكند.شهردارآقابالاسركه دخالت كتد وكارشكنی ندارد.سعی میكند رضایت شهروندان وجلب كند.نه خواسته های به حق وناحق شورانشینان درودبررای ونظر اكثریت كه هرگز خطا نمیكند

نیازمندی ها