دور از واقعیت نیست اگر بگوییم امروز گردشگری به بخشی فعال و اثرگذار در عرصه اقتصاد ایران تبدیل شده و با توجه به افق‌های تازه سیاسی در سطح دهکده جهانی در مسیر توسعه قرار گرفته است. اما برای استفاده از این فرصت طلایی باید برنامه‌ای اصولی و روشن در نظر داشته باشیم؛ برنامه‌ای که اصولا مبتنی بر جذب مناسب سرمایه است تا بتوانیم با مدیریت منابع مالی جذب شده پیش‌نیازهای توسعه صادرات نامرئی را مهیا کنیم. اما سوال اصلی اینجاست که سرمایه‌های مورد نیاز چگونه قابلیت جذب خواهد داشت؟
کد خبر: ۱۰۰۲۲۸۵
گردشگری وسرمایه‌های داخلی

در نگاه اول شاید موانعی گسترده و بزرگ برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در این بخش دیده شود؛ اما نباید فراموش کنیم بسیاری از این موانع با مدیریت صحیح بخصوص با ایجاد تقاضا برطرف می‌شود. برای رسیدن به این مهم کافی است با توجه به نزدیک شدن فصل پرتقاضای سفر یعنی تعطیلات سال جدید؛ ستاد تسهیل سفرهای نوروزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا تقاضای سفرهای داخلی برای مسافران نوروزی جذاب‌تر از تورهای خارجی جلوه کرده و عاملی در صعود تقاضای گردشگری داخلی شناخته شود. این امر از طریق اقداماتی چون مشوق‌های مالیاتی، فرهنگ‌سازی، معرفی مقاصد جدید یا کمتر شناخته شده و رفع و کاهش موانع کسب و کار برای سرمایه‌گذاران بالقوه داخلی گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود. امتیاز ویژه‌ این سیاست که به نوعی می‌توان آن را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت گردشگری دانست، مشوقی قابل‌اطمینان در توسعه سرمایه‌‌گذاری‌های داخلی در گردشگری شناخته می‌شود به‌صورتی که در میان مدت شاهد جاری شدن سرمایه‌های ایرانی در این صنعت رو به توسعه بوده و بعلاوه موجی از اشتغال ارزان در مناطق کمتر توسعه یافته کشور ایجاد می‌شود که حل بسیاری از مسائل این استان‌ها را در پی خواهد داشت.

ابراهیم اسدی‌بشلی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها