بر اساس سند رویکرد استراتژیک آمریکا برای قرن 21؛ حفظ و ارتقای موجودیت، امنیت و منافع رژیم صهیونیستی به‌عنوان شریک استراتژیک آمریکا جزو اولین تعهدات هر رئیس‌جمهور در آن کشور خواهد بود، بر این اساس حفاظت و حمایت از این رژیم از پارامترهای اصلی سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۱۸۶۲
اهداف نتانیاهو از سفر به آمریکا

طبق اعلام رسمی کاخ سفید قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ظرف چند روز آینده به واشنگتن سفر کند.

ناظران سیاسی بر این باورند این سفر که در شروع‌کار دولت ترامپ صورت می‌گیرد، پایه‌های یک همکاری ویژه بین دولت تندرو و افراطی نتانیاهو با دولت تازه تاسیس و هیجان‌زده دونالد ترامپ را پی‌ریزی خواهد کرد. بر این اساس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همراه با تحولاتی که در این رابطه ایجاد شد، با هدف فراهم کردن شرایط مناسب برای دستیابی به حداکثر توافقات ممکن اقداماتی را به‌شرح زیر صورت داد:

تماس تلفنی با دونالد ترامپ. نتانیاهو پس از این صحبت تلفنی با اظهار خرسندی از مواضع ترامپ گفت در این گفت‌وگو درباره خطر ایران صحبت کرده است. کاخ سفید نیز از زبان سخنگوی خود اعلام کرد که دو طرف بر همکاری تنگاتنگ خود در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای از جمله تهدید ایران و حمایت نامحدود آمریکا از اسرائیل تاکید کردند.

تصویب قانون شهرک‌سازی. این قانون که اخیرا با اکثریت 60 رای در مقابل 52 رای به تصویب رسید از سوی کارشناسان، قانونی بسیار خطرناک تعبیر شده است. طبق این قانون یهودیان اجازه خواهند داشت بدون اخذ مجوز از دولت، زمین‌ فلسطینی‌ها را تصرف و اقدام به ساخت شهرک کنند. طبق این قانون، 53 شهرک غیر قانونی با 4000 ساکن از پوشش قانونی برخوردار می‌شود.

با مرور سریع بر مواضع اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌توان موضوعات مورد اهتمام دو طرف را به شرح زیر پیش‌بینی کرد:

نحوه مقابله با جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد آن بویژه چگونگی مقابله با روند رو به رشد موفقیت‌های ایران در منطقه. مواجهه با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران و قطع ارتباط ایران با حزب‌الله و جبهه مقاومت... در این رابطه نتانیاهو با همراهی برخی سیاستمداران عرب تلاش خواهد کرد ترامپ و تیم وی را برای اجرایی کردن سیاست‌های تند و غیرقابل پیش‌بینی علیه جمهوری اسلامی ایران تشویق کند.

تحولات سوریه و تهدیدات ناشی از پیروزی محور مقاومت در این جبهه. بر این اساس نتانیاهو سعی خواهد کرد با کمک آمریکا مناسب‌ترین سناریو را برای تامین حداکثری منافع آمریکایی ـ صهیونیستی طراحی و به توافق برسد. در این رابطه نتانیاهو همراهی جریان ارتجاع را در منطقه با خود خواهد داشت. طرح فعلی ترامپ برای سوریه نیز تاسیس منطقه‌ای امن در خاک سوریه است که گفته می‌شود ابعاد آن در سفر اخیر پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا به ترکیه و صحبت با مقامات آنها بررسی شده است. منطقه هم‌مرز با فلسطین اشغالی به‌عنوان یکی از مناطق مورد نظر برای این منظور مورد پیشنهاد صهیونیست‌هاست.

استمرار سیاست تقویت حرکت‌های جدایی‌طلبانه در منطقه با هدف شکل‌دهی به کشورهای کوچک با گرایش‌های قومی و نژادی.

مساله فلسطین و چگونگی فیصله دادن به این مناقشه دیرپا. در این میان اقدام مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در چند جبهه قابل تصور است: اول؛ فراهم ساختن شرایط حداکثری برای اعتراف عربی ـ فلسطینی به یهودی خواندن اسرائیل (فلسطین اشغالی). دوم؛ انتقال سفارتخانه‌های مختلف از تل‌آویو به بیت‌المقدس با پیشگامی دولت ترامپ در این زمینه . سوم؛ استمرار سیاست اشغال سرزمین‌های فلسطینی تحت عنوان ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین. چهارم؛ خارج کردن نهایی مساله فلسطین از دایره اهتمامات عربی. پنجم؛ شروع علنی عادی‌سازی روابط عربی با رژیم صهیونیستی.

وضعیت نابسامان جهان عرب و دلمشغولی کشورهای عضو محور مقاومت و بی‌تفاوتی برخی سران عربی نسبت به مساله فلسطین و همچنین تلاش برخی کشورهای مرتجع عرب برای تغییر اولویت‌های عربی از اسرائیل به ایران، شرایط را برای اسرائیل و این رژیم‌ها جهت عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی فراهم کرده است. در این رابطه پایگاه خبری صهیونیستی معاریو نوشت، نتانیاهو امیدوار است در دوره ترامپ به توافق‌‌هایی با جهان عرب دست یابد. این‌که ترامپ و نتانیاهو تا چه حد بتوانند اهداف حاصل شده احتمالی خود را با توجه به واقعیت‌های جاری در صحنه بین‌الملل، به سیاست‌های عملی تبدیل کنند؛ شرایط سیاسی حاکم بر معادلات منطقه و جهان، آن‌را تعیین خواهد کرد.

محمدرضا رئوف‌شیبانی - سفیر پیشین ایران در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها