کمتر کسی در زنجان است که محمود نظرعلیان پیر بلند بالای سینمای ایران را نشناسد یا اسمش را نشنیده باشد. هنرمندی که با چهره و نیز فیزیک خاص بدنی در نقش‌های پدر و تکیه‌گاه، سال‌هاست که در سینمای ایران ایفای نقش می‌کند، اما وی در کنار شخصیت هنری خود، نقش اجرایی و مدیریتی در سینما را هم دارد که آخرینش در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، مجری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در استان زنجان بود. با وی درباره کیفیت برگزاری این جشنواره در زنجان گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۰۰۰۹۷۷
گلایه فیلمسازان زنجانی از شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر

برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در استان زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جشنواره امسال 18 فیلم برای نمایش در زنجان در نظر گرفته شده بود که درمجموع از استقبال زیادی برخوردار بوده است و علی‌رغم فضای محدود تنها سالن سینمای زنجان با 231 صندلی استقبال بسیار خوبی را از جانب تماشاگران شاهد بودیم. براساس ارزیابی انجام شده و نیز فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره می‌توان گفت که تعداد تماشاگران زنجانی با شهرهای بزرگی چون تبریز و شیراز و اصفهان برابری می‌کرد، اما علی‌رغم این استقبال زیاد، کیفیت و نوع فیلم‌ها زیاد رضایت بخش نبود، چراکه شاهد بودیم تماشاگری که از سالن بیرون می‌آید، زیاد احساس رضایت ندارد.

بجز این موضوع می‌توان دلیل جذاب نبودن این فیلم‌ها برای مخاطب زنجانی را ریتم بسیار کند فیلمنامه‌ها دانست که شبیه سریال‌های تلویزیونی بوده و همچنین جذاب نبودن داستان تا بتواند تماشاگر را در سالن میخکوب کند. به نظرم در این‌گونه جشنواره‌ها باید فیلم‌هایی انتخاب شوند که موضوعات و مسائل روز اجتماعی را به چالش بکشد. فیلم‌های رئالیستی بیشتر برای مخاطب جذاب خواهد بود.

علت این موضوع را در چه می‌بینید؟

انتخاب فیلم‌ها برای پخش جشنواره‌ای در استان‌ها توسط اتحادیه تهیه‌کننده‌ها و به‌طور تصادفی انجام می‌شود و متاسفانه همه ساله این روند ادامه داشته و بدون در نظر گرفتن مناسبات فرهنگی و مسائل بومی این فیلم‌ها انتخاب و به استان‌ها فرستاده می‌شود. مثلا فیلم‌هایی چون «آباجان» که در فضای شهرزنجان تصویربرداری شده و نیز از هنرمندان این استان در آن حضور دارند، در خود زنجان به نمایش درنیامد.

گله‌مندم از این‌که از دو فیلم ساخته شده فیلمسازان بومی این شهر هیچ کدام در جشنواره فجر در زنجان دیده نشد و شهروند زنجانی باید برای دیدن این فیلم‌ها به تهران می‌رفت. لذا خوب است که در این زمینه از استان‌ها و مراکزی که مجری جشنواره فیلم فجر هستند، حداقل مشاوره بگیرند و نظرخواهی داشته باشند. آیا هیچ فیلم بومی نباید در شهرهایی چون زنجان نمایش داده شود؟ گرچه اکران این فیلم‌ها در تهران و کشور باعث خوشبختی است، اما انتظار این است فیلمی که در شهر زنجان تولید شده در این شهر نیز دیده شود.

چه پیشنهادی برای برگزارکنندگان جشنواره برای سال‌های آتی دارید؟

امیدوارم در سال‌های آینده وزارت ارشاد، معاونت سینمایی یا سازمان سینمایی کشور همه فیلم‌ها را از یک ماه قبل با انسجام کامل و از طریق نظرخواهی از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها انتخاب کنند. گرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها در مجموع حرکت بسیار خوبی بود، اما انتظار این است که توجه بیشتری به آن شده و در این زمینه با استان‌ها و نیز صداوسیمای استان‌ها و ارشاد استان‌ها هماهنگی شود، چراکه علی‌رغم هزینه بسیار برای اجرا و جذب مخاطبان بیشتر در جشنواره‌های فیلم فجر استانی، جشنواره امسال کمتر دیده شد و دلیل آن تبلیغات ضعیف بود.

صحرا رضایی

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها