مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد

1000 میلیارد هزینه حصارکشی منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به شاخص‌های منحصر به‌فرد از جمله وجود بنادر آبادان و خرمشهر، راه‌های ارتباطی ریلی، زمینی و هوایی، این منطقه قابلیت تبدیل به مرکز لجستیک تأمین نیازهای آسیای میانه به جای «جبل علی» را دارد.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۳۷
1000 میلیارد هزینه حصارکشی منطقه آزاد اروند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، اسماعیل زمانی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند می تواند با مشارکت بخش خصوصی به یکی از مراکز مهم ترانزیت کالا و یا تأمین نیازهای کشورهای عراق، تاجیکستان، ارمنستان و سایر کشورهای آسیایی میانه شود.

وی اظهار داشت: در صورت استقرار گمرک در خروجی های منطقه آزاد اروند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با فعالیت در این بخش، ضمن ایجاد اشتغال، این منطقه را به یکی از دروازه های تأمین نیازهای کشورهای منطقه در موضوع صادرات مجدد کالا تبدیل کند.

زمانی در ادامه سخنانش با بیان هزینه یک هزار میلیارد ریالی این سازمان برای احداث 36 کیلومتر دیوار و گیت‌های دروازه‌ های ورود و خروج منطقه آزاد اروند، گفت: تمامی مراحل طراحی و ساخت دیوارها و گیت‌ها با نظر گمرک ایران انجام‌ شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: در برخی مناطق به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، زیر نظر سازمان محیط ‌زیست از جمله تالاب بین‌المللی شادگان و برخی از مناطق نیز زیر نظر نیروهای نظامی است و خود به‌ خود کنترل می‌شود.

مستقر نشدن گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند به بهانه قاچاق کالا پذیرفتنی نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش گفت: مستقر نشدن گمرک ایران در گیت‌های ورودی و خروجی منطقه به بهانه قاچاق کالای همراه مسافر پذیرفته نیست، به این دلیل که قاعده کالای همراه مسافر مشخص است و با پایش گمرک در دروازه ها، قاچاق کالا صورت نمی‌گیرد.
زمانی همچنین از آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند برای برطرف شدن نواقص موردنظر گمرک ایران در راستای تکمیل حصارکشی منطقه در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: در گیت‌ها با توجه به استقرار ایکس ری و دیگر وسایل کنترلی، قاچاقی از این منطقه به سرزمین اصلی انجام نمی شود.

وی‌ افزود: استدلال گمرک ایران در خصوص قاچاق کالا در صورت استقرار گمرک در ورودی‌های منطقه آزاد با توجه به سکونت 500 هزار نفر در منطقه و جابجایی کالا از سوی شهروندان، معقول نیست و اصولا کالاهایی همچون یخچال، کولر و سایر وسایل برقی کالای همراه مسافر قلمداد نمی‌شود.

شهروندان آبادانی و خرمشهری هنوز شیرینی منطقه آزاد را نچشیده اند

زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: مردم شهرهای آبادان و خرمشهر با گذشت سه سال از اعلام افزایش محدوده این منطقه در سفر استانی رئیس‌جمهوری، هنوز طعم منطقه آزاد را نچشیده اند و همواره از مسئولان این پرسش را دارند که جزو منطقه آزاد هستند یا نه؟

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل منطقه آزاد اروند جایگزینی محور اقتصادی آن به جای بندر خرمشهر و پالایشگاه آبادان است که پس از پایان جنگ نتوانستیم این دو محور اقتصادی را به دلایل مختلف به رونق قبل از جنگ تحمیلی برگردانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: حدود 10 سال، منطقه آزاد اروند به‌صورت ناقص اجرا شد و اینک که با نظر همه مسئولان نظام و با مصوبه هیات دولت، محدوده منطقه آزاد گسترش یافت، شهروندان این دو شهر هنوز از مزایای آن بهره‌مند نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها