انقلاب اسلامی ایران که در شرایط بسیار ویژه‌ای به ثمر نشست، درواقع یکی از بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین انقلاب‌های قرن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۹۹۲۲۱
استقلال سیاسی بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب

انقلابی که در مقایسه با انقلاب بلشویکی روسیه و یا حتی انقلاب فرانسه در جهات مختلف در عین دارا بودن برخی مشابهت‌ها، کاملا به لحاظ تئوریک و ایدئولوژیک و رهبری آن بسیار متفاوت از دیگر گونه‌ها بوده و رهبری توانای انقلاب و عزم انسان‌های اندیشمند و آرمانخواه و آزادیخواه در کنار توده‌های خسته جان از تبعیض و تحقیر و نادیده انگاشتن مبانی اعتقادی و اسلامی آنان که از فقر و استبداد بی‌حد و حصر و فساد نهادینه شده به تنگ آمده بودند، بستر تحول در کشورمان را فراهم کرد.

در این میان، هدایت خردمندانه، هوشمندانه و بی‌نظیر رهبری انقلاب بسیار سریع‌تر از حد انتظار تحلیلگران و تئوریسین‌های معتقد به جنگ‌های چریکی را به این نتیجه رساند که زیر پرچمی که حضرت امام(ره) برافراشته بودند، قرار بگیرند و به خواست مردم ایران برای ایجاد یک تحول چشمگیر جهانی که غرب و شرق را به حیرت واداشته بود، تن دهند.

بدین سان جمهوری اسلامی ایران برخاسته از متن انقلاب بزرگ اسلامی ایران شد که در نوع خود ساختار سیاسی جدیدی در میان نظام‌های سیاسی جهان به‌شمار می‌آید. انقلاب اسلامی، نه‌تنها در تحولات ایران فصل نوینی پدید آورد، بلکه به لحاظ تأثیرات و بازتاب‌های آن بر نظام بین‌الملل، فراتر از مرزهای ایران در سطح منطقه خلیج‌فارس، خاورمیانه و کشورهای اسلامی و تا دیگر نقاط جهان دگرگونی‌‌های فکری و سیاسی نوینی را به وجود آورد و معادلات جهانی را دستخوش تحولات بسیاری نمود؛ تحولاتی که هنوز و حتی تا آینده‌ای ناپیدا بر تمامی جهان معاصر تاثیرگذار خواهد ماند.

هرچند تحلیل دستاوردهای این انقلاب شکوهمند، نیازمند تحقیق و بررسی‌های بسیاری است، اما از یاد نباید برد که مهم‌ترین دستاورد انقلاب در حوزه سیاست خارجی، بحث استقلال کشورمان است. پس از انقلاب، ایران به معنای واقعی به استقلال کامل رسید. البته در راه دستیابی به این دستاورد بزرگ، شوربختانه موانعی وجود داشت و هواداران استبداد و استعمار بر طبل ایران‌هراسی کوفتند، اما به جایی نرسیدند. در مرحله اول این دشمنی از جانب برخی کشورهای دیکتاتورمآب منطقه و بعد آمریکا صورت گرفت و پس از آن به برخی دیگر از کشورهای دیگر سرایت کرد. چنین بود که در کشاکش تمامی مسائل داخلی ناشی از انقلاب، کارشکنی و تبلیغات بی‌حد و حصر ضدانقلاب از سوی حاکمیت‌های وحشت‌زده پیرامونی ادامه داشت و در پی شکست هر توطئه، توطئه دیگری طراحی و به کار گرفته می‌شد، اما توان انقلاب بیش از این بود و همین امر کشورمان را به الگویی برای کشورهای درحال توسعه تبدیل کرد .

بنابراین تغییر شرایط منطقه و جهان در جهت مبارزه با استکبار و ظلم‌ستیزی را می‌توان دستاورد جمهوری اسلامی علاوه بر استقلال خود آن تلقی کرد. انقلاب اسلامی توانست جهان اسلام را مدت‌ها در زمینه مبارزه با صهیونیست‌ها بسیج کند. در مناسبات رایج بین‌المللی شکاف و تغییراتی به وجود آورد که آثار آن همچنان فضای بین‌المللی را دستخوش تغییرات بسیار کرده است. بنابراین در یک کلام می‌توان گفت که انقلاب شگفتی‌ساز اسلامی ایران بر تمامی معادلات جهانی اثری انکارناپذیر داشته و همچنان خواهد داشت.

دکتر بهرام قاسمی - سخنگوی وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها