رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پاسخ نقض برجام غنی سازی یکصد هزار سو ظرف یک سال و نیم خواهد بود.
کد خبر: ۹۹۹۰۷۴
پاسخ نقض برجام، غنی سازی یکصد هزار سو خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی امشب در نشست خبری با خبرنگاران در قم گفت: پاسخ نقض برجام غنی سازی صد هزار سو ظرف یک سال و نیم خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: در صورت نقص برجام غنی سازی یکصد هزار سو را ظرف مدت یک سال و نیم انجام می دهیم در حالی که قبل از برجام این میزان فقط 9 هزار سو بود.

وی با اشاره به تحویل سه محموله کیک زرد به میزان 149 تن گفت: محموله نهایی فردا تحویل ایران می شود تا 350 تن کیک زرد به ذخیره 210 تنی موجود اضافه شود.

وی ادامه داد: عده ای می گویند چرا کیک زرد می خریم، در حالی که در 12 سال گذشته 70 تن کیک زرد در ایران تولید شده است و برای تامین سوخت تنها نیروگاه اتمی بوشهر 200 تن کیک زرد لازم است.

صالحی ادامه داد: توان ما برای تامین سوخت تنها سالی ده تن است که برای افزایش این توان سعی می کنیم در سال های آینده به ظرفیت مناسب برسیم تا بتوان حداقل سوخت یک نیروگاه را خودمان تامین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار نقد منصفانه در مورد برجام شد و گفت: مگر برجام دستاوردی نداشته است؟ این در حالی است که یک نمونه این دستاوردها حل 70 درصد موانع است.

رئیس سازمان انرژی اتمی صادرات نفت و فرآوردهای نفتی را یکی دیگر از دستاوردهای برجام دانست و افزود: فروش سه و نیم میلیون بشکه نفت دستاورد نیست؟ وقتی به راحتی پول آن، جا به جا می شود این دستاورد نیست؟ ال سی هایی که باز شده و بانک هایی که دارند کار می کنند این دستاورد نیست؟.

آقای صالحی گفت: ما در سال آینده شاهد آغاز بهبود شرایط اقتصادی خواهیم بود که گام به گام صورت می گیرد و درآمد کشور بیشتر می شود چرا که پول های بلوک شده ایران آزاد شده است.

وی با بیان اینکه دو قرار داد مهم به ارزش 40 میلیارد دلار بعد از برجام صورت گرفته است، افزود: قرار داد با بوئینگ و ایرباس دو قرار داد مهم هستند که از طریق بنگاه های بین المللی منابع آن تامین می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ترامپ برجام را بدترین قرار داد طول تاریخ آمریکا دانسته است اما چطور است که عده ای می گویند فعالیت های ما متوقف شده است در حالی که دو قرارداد با روس ها برای ساخت دو نیروگاه جدید بسته ایم.

صالحی بار دیگر به نقد منصفانه اشاره کرد و گفت: به فضای انتخابات نزدیک می شویم روز به روز نقدها بیشتر می شود، من خواهش می کنم که واقعیت را بگوییم امروز من برادرانی را دیدیم که بر خلاف واقع به آن ها خبر رسیده بود و اگر با این تحلیل های غلط کسی منحرف شود آنهایی که خلاف واقع را گفته اند مسئولند.

وی در خصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت نامناسب دانشمندان هسته ای تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی 14 الی 15 هزار نیرو دارد که 10 هزار مهندس آن شرکتی هستند یعنی مهندسانی می آیند و مهندسانی می رودند، 3 الی 4 هزار نفر آنها هم استخدام رسمی هستند، اما آنچه در مورد دانشمندان هسته ای بیان می شود قطعا خلاف واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها