هفته جاری دو نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی به طور همزمان در استان همدان به بهره‌برداری رسید؛ یکی با نام خلیج‌فارس در مجاورت بزرگراه همدان ـ ساوه و دیگری با نام امیرکبیر در نزدیکی پلیس راه همدان. نیروگاه‌هایی که اولین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور هستند که با سرمایه‌گذاری خارجی آلمانی و ایرلندی ساخته شده و همدان را از این جهت پیشتاز کشور کرده است.
کد خبر: ۹۹۹۰۴۱
همدان؛ پیشتاز تولید برق خورشیدی کشور

به گزارش جام‌جم، چند نیروگاه خورشیدی در آینده در ایران و با سرمایه‌گذاری خارجی ساخته خواهد شد؛ موضوعی که سفیر آلمان در ایران که کشورش یکی از دست‌اندرکاران ساخت آن است،آن را یکی از فرصت‌های برجام می‌داند. رئیس‌جمهور کشورمان هم البته چندی پیش به این موضوع اشاره کرد که مهم‌تر از مساله مذاکرات برجام، فرصت‌های برجام است و حالا شاید یکی از فرصت‌ها، تعهد کشورهای 1+5 برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک یا همان انرژی نوین در ایران است. مناسب‌ترین نوع انرژی هم برای ایران، نیروگاه‌های خورشیدی است. کشورهای غربی بویژه آلمان در فناوری نیروگاه‌های خورشیدی پیشرو هستند از طرفی سرمایه‌گذاری برای ساختن آنها هم به منابع خارجی نیاز دارد، چراکه سوددهی خیلی بالایی ندارند.

ظرفیت خدادادی ایران

مشکل بسیاری از کشورها برای ساخت نیروگاه خورشیدی، زمین است. به عنوان مثال در قبرس هزاران اصله درخت قطع شد تا زمین مورد نیاز برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی بزرگ فراهم شود. زمین خالی در کشورهای اروپایی هم کم و گران است، درحالی که در ایران بیابان‌های مناسب این کار و نور دائمی خورشید فراوان است.

یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری در این بخش، ظرفیت کم این نیروگاه‌هاست. صفحات خورشیدی، زمین زیادی اشغال می‌کنند، درحالی که برق کمی می‌دهند. به عنوان مثال، نیروگاه خورشیدی خلیج‌فارس همدان فقط هفت مگاوات برق تولید می‌کند، درحالی که نیروگاه حرارتی دماوند که بزرگ‌ترین نیروگاه تامین برق است، 2868 مگاوات برق تولید می‌کند. حتی بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان هم که در هند واقع شده، فقط 648 مگاوات برق تولید می‌کند.

این مشکلات البته راه‌حلی هم دارد، به عنوان مثال، ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق از طریق نیروگاه خورشیدی در جهان است. این کشور آفتاب خوبی دارد، اما زمین چندانی ندارد برای همین بیشتر صفحات خورشیدی روی سقف بازارها و امکان عمومی و شخصی طراحی و نصب شده است که یکی از این امکان‌ها بازار تره‌بار و میوه شهر بلونیاست، درواقع سقف‌ها به نیروگاه خورشیدی تبدیل شده است؛ اتفاقی که در بیشتر کشورهای اروپایی انجام می‌شود و خانه‌ها خودشان برق خود را تامین می‌کنند.

در ایران هم حدود دو سال و نیم پیش این طرح آغاز شد و صفحات خورشیدی بتدریج روی سقف برخی از خانه‌ها و ادارات جای گرفت. در مجموع بیش از هفت مگاوات برق از طریق نصب صفحات خورشیدی روی سقف ساختمان‌ها تولید می‌شود؛ یعنی برابر هشت میلیون سرمایه‌گذاری که برای نیروگاه خورشیدی در همدان انجام شده است. گرچه از این پس و با امکان سرمایه‌گذاری خارجی طرح تولید برق از سقف خانه‌ها می‌تواند با سرعت بیشتری پیش برود.

«قرخلر» در مرکز توجه

اما نیروگاه هفت مگاواتی خلیج‌فارس همدان که عنوان اولین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور را به نام خود ثبت کرده است، در زمینی به وسعت ده هکتار و در مزارع احیایی از زمین‌های روستای قرخلر احداث شده که با شهر همدان 44 کیلومتر فاصله دارد و در مجاورت بزرگراه همدان ـ ساوه قرار گرفته است. این چنین بود که روستای قرخلر یکباره در کانون توجه کشور و رسانه‌ها قرار گرفته است.

نیروگاه هفت مگاواتی امیرکبیر نیز همزمان با نیروگاه خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ده هکتار در نزدیکی پلیس راه همدان افتتاح شد.

حاجی‌رضا تیموری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این باره می‌گوید: برای ساخت و تجهیز این نیروگاه‌ها از تجهیزات تولید و ساخت داخل هم استفاده شده است، به‌‌عنوان نمونه ترانسفورماتورهای به‌کار رفته در نیروگاه خلیج‌فارس تمام کابل‌هایش از تولیدات داخلی است و حدود 23 هزار متر کابل برق فشار قوی و فشار ضعیف و 15 هزار متر کابل تصویر و فیبر نوری درآن به کار رفته است. تمام تابلوهای MV و LV نیز از تولیدات داخلی بوده‌اند.

به گفته وی، سرمایه‌گذار ایرانی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی وارد استان شدند و برای احداث دو نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی با تجهیزات مربوط، قرارداد ساخت را با «سانا» منعقد کردند.

تیموری، با بیان این‌که در مدت کمتر از شش ماه عملیات احداث نیروگاه به اتمام رسید، یادآور شد: این دو نیروگاه در مجموع با 16 میلیون یورو سرمایه‌گذاری احداث شده‌اند.

طبیعت مناسب همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان این‌که احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی حدود 4050 میلیارد ریال هزینه در بر دارد، تصریح کرد: این در حالی‌است که در زمان تحریم‌ها، وارد کردن تجهیزات نیروگاهی مشکل بود و هر مگاوات حدود صد میلیارد ریال نیاز به سرمایه‌گذاری داشت.

تیموری به قرارداد خرید تضمینی 20 ساله توسط شرکت سانا با سرمایه‌گذار نیز اشاره کرد و گفت: براساس این قرارداد برق تولیدی به ازای هر کیلووات ساعت 5200 ریال خریداری می‌شود. این مقام مسئول تصریح می‌کند: با احداث این دو نیروگاه، همدان به مرکز تولید برق خورشیدی کشور تبدیل شده و با سرمایه‌گذاری‌هایی که درآینده صورت می‌گیرد این مرکزیت تقویت خواهد شد، چراکه طبیعت همدان از هر جهت مناسب احداث نیروگاه‌های مشابه است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها