معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبات کارانه پرستاران، با اختصاص اعتبارات دولتی به این وزارتخانه تا پایان سال جاری پرداخت می شود.
کد خبر: ۹۹۸۷۴۴
معاون وزیر: مطالبات کارانه پرستاران تا پایان امسال پرداخت می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل ازایرنا، محمد میرزابیگی یکشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز پرستار در سبزوار افزود: در حال حاضر 60 هزار دانشجوی پرستاری در مقاطع مختلف به همراه 10 هزار نیروی کمک پرستار مشغول به تحصیل هستند و در 2 سال گذشته بیش از 43 هزار نیروی پرستار دانشگاهی استخدام شدند.
وی افزود: از این تعداد پرستار 16 هزار نفر در طرح تحول سلامت، هفت هزار و 500 نفر در طرح نیروی انسانی، پنج هزار نفر جایگزینی مرخصی زایمان، چهار هزار دانشجوی سال آخر دانشگاه و 11 هزار نفر نیز به صورت استخدام دولتی جذب شدند.
میرزابیگی با بیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی تعداد پرستار باید 2.5 نفر باشد، ادامه داد: در سه سال گذشته به ازای هر تخت بیمار، تعداد پرستاران از هفت دهم درصد به 1،8 دهم درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: توسعه تخت ها و بخش های بیمارستانی باعث شد تا با وجود افزایش دانشجویان پرستاری، شاخص های مورد نیاز نیروی پرستاری کشور محقق نشود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تدوین سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار و افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری از فعالیتهای شاخص وزارت بهداشت در دولت یازدهم است.
وی اظهار کرد: حدود شصت درصد از خدمات پرستاری از نوع عمومی و تخصصی توسط نیروهای دانشگاهی باید ارائه شود وحدود چهل درصد خدمات پرستاری نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد.
میرزابیگی افزود: در طول دهه گذشته کمک بهیاری، بهیاری و کاردانی بسیار محدود شد اما حیطه کاری دانشگاهی با صد وهشتاد و یک دانشکده در کشور و شصت هزار دانشجوی علوم پزشکی گسترش یافت.
وی ادامه داد: باید انتخاب کرد که یا بر اساس نظام قبلی پزشکی، کمک بهیاری، کاردانی و کارشناسی به بالا تقویت شود و یا اگر نظام تغییر کرد و به سمت تخصص گرایی سوق یافت باید قبل از کارشناسی یک رده دیگری به نام کمک پرستار، مختص فعالیت های اولیه تعریف شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: ابلاغ آئین نامه جذب هیئت علمی بالینی، ایجاد انجمن های علمی، تخصصی کردن دوره های بازآموزی و ایجاد مقطع مدیریت پرستاری در تحصیلات تخصصی از سایر فعالیت های صورت گرفته است وهم اکنون چهارده هزار مدیر پرستاری در کشور مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در این مراسم گفت: طرح تحول سلامت یکی از بزرگترین طرح های دولت محسوب می شود که از اوایل سال 1393 در کشور و در دانشکده های علوم پزشکی اجرا شد.
علیرضا مسلم افزود: مهمترین هدف طرح سلامت کاهش هزینه پرداختی مردم در برنامه پنجم است که تا اکنون کاهش 30 درصدی محقق شده است.
وی ادامه داد: افزایش تخت های بیمارستانی یکی از دستاوردهای اجرای طرح سلامت است که در آن از میانگین 9 دهم تخت به ازای هر هزارنفر به 1،46 افزایش یافته است.
به گفته وی افزایش تعداد پزشکان عمومی و تخصصی و همچنین افزایش تجهیزات تخصصی پزشکی از دستاوردهای سه سال اخیر است، ضمن آنکه نمونه شدن هتلینگ دانشگاه علوم پزشکی دو سال پیاپی، کاهش 6 درصدی سزارین، نوسازی مجموعه 6 بیمارستان دانشگاه و همچنین افتتاح بیمارستان حشمتیه از دیگر فعالیت ها در این دانشگاه است.
وی عنوان کرد: در سه سال و نیم گذشته سی و پنج هزار متر مربع به مجموعه بناهای دانشگاه اضافه شد و ضریب اشغال تخت در شهرستان جوین سه برابر و در شهرستان جغتای به علت اجرای طرح ماندگاری یا مقیمی پرسنل پزشکی 2 برابر شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: هم اکنون 59 پروژه بهداشتی به میزان 270 میلیارد ریال در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب در حال انجام است.
وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار 964 پرستار فعالیت می کنند و 35 درصد پرسنل دانشگاه گروه پرستاری هستند.
مسلم ادامه داد: سرانه پرستار در سبزوار به ازای هر تخت 1،35 است که در 2 سال اخیر 383پرستار به مجموعه پرستاری اضافه شدند که چهل درصد گروه پرستاری دانشگاه را تشکیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 560دانشجو کارشناسی و 64 دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمشغول به تحصیل هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها