رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

برداشت از سرشاخه های کارون مجوز ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وخامت آلودگی هوا در خوزستان گفت: تاکنون مجوز زیست محیطی در دولت یازدهم برای برداشت آب از سرشاخه های کارون نداشته ایم.
کد خبر: ۹۹۸۳۸۶
برداشت از سرشاخه های کارون مجوز ندارد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، معصومه ابتکار اظهار کرد: امیدوارم توجه به نقش تالاب ها در معیشت مردم و اقتصاد، مسئله تالاب ها در مقابله با مخاطرات طبیعی، توسعه پایدار و تلاش هایی که مجموعا انجام می دهیم، به درستی منعکس شود.

وی با اشاره به این که بر اساس ارزیابی های جهانی ارزش اقتصادی تالاب ها تا ۲۰۰ برابر یک زمین کشاورزی می رسد، افزود: تالاب هورالعظیم از سال ۹۲ خشک بود و مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد کرده و کانونی برای توسعه گرد و خاک شده بود ولی امروزه بخش های مهمی از این تالاب آبگیری شده است. اکنون طرح بسار فعالی را برای احیای تالاب انزلی در گیلان داریم، برای تالاب میغان در استان مرکزی نیز برنامه مدیریت زیست بومی داریم، تالاب بزنگان که تنها تالاب آب شیرین هم دارای برنامه است.

مشکلات تالاب های کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل بحث تغییر اقلیم، برداشت بی رویه آب زیرزمینی، توسعه بی رویه کشاورزی مشکلات بسیاری را برای استان فارس و تالاب بختگان خشک شده است. تالاب گاوخونی نیز چندان وضعیت مناسبی ندارد و اکثر این تالاب ها برای اولین بار برنامه مدیریتی دارند. رویکرد دولت برای احیا و مدیریت این تالاب ها حتی با حضور فعال خود مردم است.

ابتکار گفت: تالاب جازموریان یکی از مهمترین تالاب های ایران است که این تالاب هم به دلیل برداشت بی رویه و ۱۰ هزار چاه حفر شده غیرمجاز در اطراف آن چند سال است که به طور کامل خشک شده و پدیده گرد و غبار نیز چند ماه پیش در جازموریان بادی وزید که شهر بندرعباس چند روز تحت تاثیر گرد و خاک این تالاب قرار گرفت. تالاب میان کاله نیز طرح مدیریتی دارد و با وجود اینکه فکر می کنیم مازندران به خاطر بارندگی و اقلیمش شرایط بهتری دارد ولی در معرض تهدید و خشکسالی است.

وی تصریح کرد: مرکز بازدیدکنندگان برای تالاب شادگان امروز افتتاح می شود و این نشان دهنده رویکرد مدیریتی به ویژه در بحث جذب گردشگر و همکاری در تأمین معیشت مردم است. در دوره دولت یازدهم علاوه بر اینکه همکاری بسیار خوبی را با وزارت نیرو داشتیم اما وزیر بحث تامین حق آبه تالاب ها یک تکلیف انجام نشده ای را به سرانجام رسانده و همه تالاب ها از نظر حقآبه تعیین تکلیف شده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت یازدهم خوشبختانه شورای عالی آب و محیط زیست به صورت ویژه توجه داشته است، افزود: دو جلسه خاص خوزستان و کارون را در شورای عالی آب داشتیم و برنامه احیای رودخانه کارون و توجه به تالاب های این استان را در شورای عالی آب تصویب کردیم. برای اولین بار تامین ردیف اعتباری برای تالاب ها و جدی گرفتن مسئله ارزیابی زیست محیطی را در دولت یازدهم داشتیم.

ابتکار طرح های بزرگ کشور را از یک کار اداری به یک کار فرآیندی و دارای توجه به الزامات زیست محیطی تبدیل کردیم، تصریح کرد: تاکنون مجوز زیست محیطی در دولت یازدهم برای برداشت آب از سرشاخه های کارون نداشته ایم.

وی عنوان کرد: در گذشته اعلام کردیم که سد گتوند مشکل دارد و نباید آبگیری شود ولی متاسفانه با یک دستور سیاسی از سوی مقامات دولت های قبلی این کار انجام شده و امروز دولت یازدهم چندین جلسه از شورای عالی آب را به این مسئله اختصاص داده است. تا جایی که می توانیم باید با مدیریت مخزن جلوی آسیب های آب سد گتوند را بگیریم و امروز ای. سی این آب تحت کنترل است.

ابتکار گفت: دولت یازدهم همانطور که برای اقتصادی که با رشد منفی چهار درصد و تورم ۴۰ درصد برنامه ریزی کرده و ثبات اقتصادی را به فعالیت ها برگردانده، در عرصه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فضای امید به آینده و تحولات مثبت برگشته در حوزه محیط زیست نیز مصمم است. اگرچه غول مسائل زیست محیطی مسئله ای نیست که در کوتاه مدت حل شود ولی نگاه دولت یک نگاه صادقانه به مردم است.


20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهار 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان در اولویت قرار می گیرد.

معصومه ابتکار اظهار کرد: بر اساس گزارش ها، 20 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان در شرایط فوق بحرانی است که قرار است، خوزستان آنها را بررسی و راهکار مهار آنها را ارائه کند تا در اولویت اجرا قرار گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری و بررسی نحوه تحقق مصوبات سال 93 به ویژه در زمینه بهداشت، هواشناسی و بحران افزود: در صورت لزوم مصوبه دیگری را دوباره در هیات دولت مطرح می کنیم.

ابتکار افزود: تداوم گرد و غبار به معنی این نیست که هیچ تلاشی برای مقابله با آن صورت نگرفته است و برنامه ای وجود ندارد، بلکه دولت یازدهم در مبارزه با گرد و غبار اراده جدی دارد.

وی اضافه کرد: مطالعه کانون های گرد و غبار و برنامه مقابله در استان های درگیر با این پدیده تهیه شده به طور مثال در خوزستان مشکل اصلی و برنامه کاری مشخص شده است.

ابتکار اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوزستان که کاملا مشهود بوده احیای تالاب هاست ، وضعیت تالاب های شادگان و هورالعظیم به نسبت گذشته بسیار بهبود یافته و کانون های احتمالی گرد و غبار از ناحیه این 2 تالاب مدیریت شده است.

وی مساله تامین حقابه تالاب های خوزستان را بسیار جدی و کلیدی دانست و تاکید کرد: انتظار است با تامین حقابه تالاب ها بخشی از مطالبات مردمی را پاسخ دهیم و با اتمام طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان تا خرداد ماه، اقدامات خوب و قابل قبولی در زمینه احیای تالاب ها داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: در سفر امروز به شادگان، اهالی خواستار احیای تالاب شده و اظهار کردند که احیای این تالاب بیش از همه شغل و امنیت آنها را تامین می کند که این خواسته با ارزش های تالاب همخوانی دارد.

وی تاکید کرد: احیای تالاب ها منافع اقتصادی و اشتغال به دنبال دارد که این موضوع را به عنوان یک طرح در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه می کنیم.

ابتکار با پیشنهاد استاندار خوزستان مبنی بر برگزاری نشستی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ارائه یک طرح مقدماتی برای افزایش رضایتمندی مردم خوزستان موافقت کرد.

وی همچنین پیشنهاد اختصاص ردیف اعتباری به مرکز منطقه ای مطالعات ریزگردهای دانشگاه چمران اهواز را نیز پذیرفت.

در انتظار آماک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین خواستار تسریع در بهره برداری طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (آماک) شد.

ابتکار گفت: آلودگی نفتی در کنار گرد و غبار شرایطی ایجاد می کند که آسیب بیشتری برای مردم به دنبال دارد و این طرح باید هرچه زودتر تکمیل شود.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح برنامه ها با مدیریت کانون ها و کنترل منابع آلاینده، می توانیم به بهبود کیفیت هوای اهواز امیدوار باشیم.

ابتکار با بیان اینکه وقوع پدیده گرد و غبار نباید زندگی مردم را مختل کند خاطرنشان کرد: آگاهسازی، آموزش و اطلاع رسانی به موقع به مردم با هدف به حداقل رساندن آسیب به آنها باید در دستورکار قرار گیرد و بخش های مختلف تدابیر خود را در این راستا بکارگیرند همچنین دستگاه ها باید آمادگی لازم را برای مقابله با این پدیده تدارک ببینند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها