نورانی در گفت‌وگو با جام‌ جم آنلاین خبر داد

واردات 25 هزار تن پرتقال از مصر

به طور کلی بحث واردات میوه از سوی نهادهای غیرتخصصی به طور کلی منطقی نیست و بهتر است اتحادیه‌ها و تشکل‌ها با توجه به اساسنامه و دستور کارشان فعالیت داشته باشند. بنابراین این‌که یک تشکل غیرمتخصص درباره واردات میوه درخواستی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده است، ملاک نیست .
کد خبر: ۹۹۸۰۵۳
امسال نیازی به واردات پرتقال نداریم

درباره محصول پرتقال و درخواست واردات این محصول از کشورهای مصر یا ترکیه نیز بد نیست درنظر داشته باشیم که تنها بخش اندکی از باغ‌های شمال شرق استان مازندران آسیب دیده و دچار خسارت شده است بنابراین تولیدات دیگر مناطق ایران می‌تواند تامین‌کننده بازار شب عید باشد.

این درحالی است که براساس برآوردهای اتحادیه امسال نه‌تنها نیازی به واردات پرتقال نداریم بلکه حتی در بدبینانه‌ترین حالت اگر کمبودی هم داشته باشیم با واردات محدود، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند بازار شب عید را کنترل کند.

از سوی دیگر اگر مسئولان مجوزهای واردات عام برای واردات پرتقال صادر کنند در واقع مشکلات عمده‌ای برای این محصول نه‌تنها داخل مرزهای ایران بلکه خارج از کشور نیز ایجاد می‌شود که این موارد عبارتند از:

1. بازارهای جهانی برهم خواهد خورد چون به یکباره متقاضی از ایران به بازار مراجعه می‌کند و در نهایت گران‌تر خرید می‌کنیم. اتفاقی که برای برخی از محصولات بارها تکرار شده و حتی تا 30 درصد گران‌تر محصول وارد ایران می‌شود.

2. با توجه به محدودیت ارزی کشورمان بازهم شاهد خروج قابل توجه ارز خواهیم بود. ارزهایی که با مدیریت بازار می‌توانیم برای توسعه زیرساخت‌های داخل کشور و اشتغال جوانان این مرز و بوم به کار گیریم .

3. در توزیع هم دوباره درگیر مشکلات خواهیم شد و نمی‌توانیم نظارتی بر توزیع و قیمت‌گذاری محصول وارداتی داشته باشیم. تجاربی که در گذشته از چندنرخی شدن محصولات کشاورزی علاوه‌بر خریداران بلکه تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است.

4. اما نکته آخر از همه مهمتر است چون به دلیل واردات بی‌رویه در نهایت تجربه تلخ فساد را تجربه خواهیم کرد. به این دلیل که اگر واردات بی‌رویه داشته باشیم شیوه‌های غیرمنطقی برای دپو و انبار کردن محصولات صورت می‌پذیرد که همین امر می‌تواند به ضایعات بالا و از بین رفتن منابع ارزی ایران منجر شود.

بنابراین با درنظر گرفتن تمامی این موارد می‌بینیم در مورد اخیر یعنی بحث واردات پرتقال یا به طور کلی برای تمامی موارد بهترین گزینه مدیریت بازار و کنترل مصرف است چون واردات چاره کار نیست و بعضا به جای بهبود شرایط باعث نوسان‌های غیرمنطقی می‌شود.

سید رضا نورانی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها