مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان البرز با تایید موضوع انتقال آزمایشی آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل، گفت: تست انتقال آب از تونل به تهران با اجازه مسئولان البرزی انجام‌شده است.
کد خبر: ۹۹۷۹۴۸
انتقال آب رودخانه کرج به تهران با اجازه البرزی‌ها+عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، حسین محمدی در خصوص آخرین وضعیت پروژه انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت، گفت: مراحل اجرایی این پروژه مدتی است که به پایان رسیده است.

گفته‌شده انتقال تونلی آب رودخانه کرج یک‌بار به‌صورت آزمایشی انجام‌شده است، محمدی با تائید این موضوع گفت: تست انتقال آب از تونل به تهران با اجازه مسئولان البرزی انجام‌شده است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز در تست انتقال آب سعی شده است که حق آبه رعایت شود تا صدمه‌ای متوجه رودخانه نشود.

محمدی تعیین نیاز آبی بر اساس مطالعات علمی را ضروری دانست و گفت: این مطالعات در حال انجام است تا اگر روزی آب رودخانه از طریق تونل به تهران منتقل شود بتوانیم از حق آبه استان دفاع کنیم و نیاز آبی پایین‌دست سد و تونل رعایت شود.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در اولین سفر خود به استان البرز در خصوص ضرورت افزایش حق آبه رودخانه کرج و حفظ این حق آبه سخن گفته بود و حسین محمدی در خصوص وضعیت حق آبه رودخانه کرج گفت: بر اساس تأکید رئیس سازمان محیط‌زیست که بر حمایت از حق آبه رودخانه کرج تأکیددارند همچنین بر اساس مصوبه شورای حفاظت آب استان مطالعه‌ای در خصوص تعیین حق آبه این رودخانه در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه در مرحله نخست باید بدانیم حق آبه رودخانه چه میزان است، گفت: به همین منظور و با همکاری دانشکده پردیس کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در حال مطالعه بر روی این مسئله مهم هستیم تا بتوانیم با تعیین میزان حق آبه رودخانه کرج بتوانیم در جلسه دولت از افزایش حق آبه دفاع کنیم.

بر اساس این گزارش، سال ۱۳۸۵ بود که وزارت نیرو اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت را در دستور کار قرار داد مسئولان وقت وزارت نیرو به‌ویژه مدیران آب منطقه‌ای استان تهران، آلودگی آب رودخانه کرج توسط واحدهای گردشگری و مسکونی در مسیر جاده چالوس را بهانه‌ای برای اجرای این پروژه می‌دانستند اما دوستداران محیط‌زیست و برخی صاحب‌نظران بر این باور هستند که اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران آن‌هم از سد امیرکبیر نتیجه‌ای جز خشک شدن این رودخانه و مسیر ۳۰ کیلومتری آن تا کرج ندارد.

برخی دیگر از صاحب‌نظران نیز می‌گویند؛ ازآنجایی‌که رودخانه کرج تنها منبع سطحی تغذیه‌کننده سفره‌های زیرزمینی آب دشت کرج است انتقال آب این رودخانه از محل سد کرج به تهران باعث کاهش سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
۰
۰
اكثر تهران نشینها آب سد كرج را مینوشن بعد قیافه برای همین كرج نشینها میگیرن.متاسفم برای مسئولین.لااقل با شرط وشروط با گرفتن امتیاز موافقت میكردید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها