کوتاه و مختصر با نوستالژی

پیکان ، ژیان ، رنو 5 و دیگر هیچ!

دولوکس، کارلوکس و جوانان با چراغ‌هایی مستطیل‌شکل، جلو داشبورد چوبی، موتوری ساده، بدنه‌ای محکم و مقاوم و یک دنیا خاطره، نوستالژی، خرده‌فرهنگ و جمعی از رانندگان باحال و عاشق... همه اینها توصیف پیکان است.
کد خبر: ۹۹۷۵۴۶
پیکان‌ بازها ! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، پیکان خاص، پیکانی که با خاطرات کودکی و بزرگسالی چند نسل ایرانی پیوندی ناگسستنی دارد. از آن نسلی که شلوار پاچه گشاد و پیراهن یقه خرگوشی می‌پوشید، خط‌‌ریش‌‌اش را تا ته صورت پایین می‌آورد، دکمه بالای پیراهنش را باز می‌گذاشت، کت کمر تنگ می‌پوشید تا نسل بعدی که آرایش ریش و مد و لباس‌ها فرق کردند و تا به امروز! ‌نسل مدرن امروزی که نسل فست‌فود و برند و شبکه‌های اجتماعی است، نسلی که می‌گویند دارد از خود بیگانه می‌شود، اتفاقا با یکی از چیزهایی که بیگانه نشده، پیکان است! این است که هنوز پیکان در گوشه و کنار تهران و سایر کلانشهرها و نقاط دیگر کشور به چشم می‌خورد و در کنار خودروهای لوکس و مدرن امروزی، چیزی از ارج و قربش کاسته نشده است.

جالب است که حتی به نوعی می‌توان گفت پیکان، نوعی کلکسیون خاطرات نیز محسوب می‌شود، به طوری که حتی صاحبان خودروهای مدرن، پیکان که می‌بینند، شیشه را پایین می‌کشند، نگاهی می‌اندازند و با لبخندی گوشه لب، عبور این خودرو نوستالژیک و محو شدنش در افق(!) را نظاره می‌کنند.

عشق پیکان‌

در همین حال جماعتی عاشق و خوش‌ذوق را در میان گونه‌های مختلف عشاق، «پیکان‌باز» می‌نامند.

آنهایی که عاشقانه پیکانشان را دوست دارند و به گونه‌های مختلف و معمولا عجیب و غریب برایش هزینه‌ می‌کنند تا جایی که این هزینه شاید بخش عمده قیمت خود ماشین را شامل شود! اگر سری به فروشگاه‌های لوازم تزئینی ماشین بزنید، خواهید دید که وسایل تزئینی درون و بیرون پیکان از چه تنوع و فروشی برخوردار است.

به طوری که با پیشرفت فناوری، وسایل و روش‌های جدیدی در اختیار پیکان‌بازها قرار گرفته است. پیکانی که متعلق به یک پیکان‌باز است، مختصات و نشانه‌های مخصوص به خود را دارد.

معمولا شاه‌فنرهایش را پایین آورده‌اند به طوری که ارتفاع ماشین تا حد چسبیدن به کف خیابان کاهش یافته است. درون ماشین هم برای خود دنیایی دارد.

از شکل‌های تزئینی روی دنده گرفته تا تزئین داخل درها. معمولا داخل تودری عکس سلبریتی‌های معروف ایرانی، هندی یا فرنگی است و با دقت و حوصله رویش را نیز با پلاستیک پوشانده‌اند. در تاقچه عقب نیز از انواع و اقسام پوست‌ها و پوستین‌ها استفاده می‌شود.

در آپشنی دیگر، چراغ خطرها طوری تنظیم می‌شود که با ترمز گرفتن، فلاش‌ دوربین به صورت راننده عقبی بیفتد! تزئینات آینه ماشین با انواع آویزها، تزئین جلوی آمپر و داشبورد هم ماجرای خاص خود را دارد.

بوق!

بوق نیز یکی از بارزترین آپشن پیکان‌بازهاست. زمانی بوق‌هایی با صدای حیوانات مختلف به بازار آمده بود و شاید الان هم موجود باشد.

این بوق‌ها طوری بود که قابلیت تغییر صدای موجودات مختلف را داشت و بعلاوه صداها قابلیت تنظیم و کم و زیاد شدن داشتند! این بوق‌ها هنوز که هنوز است یکی از اصلی‌ترین آپشن‌های پیکان‌بازها محسوب می‌شود. سیستم صوتی نصب شده روی برخی پیکان‌ها هم جالب است.

در خیابان ستارخان تهران، حدفاصل خیابان باقرخان تا پل شیخ‌فضل‌الله راسته‌ای از ضبط و باند‌فروشی‌های ماشین است که بیشتر مشتریانش را پیکان‌بازها تشکیل می‌دهند.

گشتی در این راسته و صحبت با برخی فروشنده‌ها مشخص کرد که سیستم‌هایی که برخی پیکان‌بازها روی پیکانشان می‌بندند گاه تا 60‌ درصد قیمت خود ماشین را شامل می‌شود، یعنی اگر یک پیکان سالم به‌طور متوسط بین 6 تا 9 میلیون تومان قیمت داشته باشد (قیمت تقریبی است و قطعی نیست، پیکان‌بازها حساس نشوند!) سیستمی که رویش می‌بندند حدود 4 تا 5 میلیون تومان قیمت دارد.

ضبط صوت حرفه‌ای، ساب، آمپلی‌فایر، بلندگو و اصطلاحا باکس‌های خاص که در این باکس‌ها ساب همراه چند بلندگو روی سازه‌ای چوبی یا استوانه‌ای نصب و در صندوق عقب قرار می‌گیرد.

تمام اینها روی پیکان طوری نصب می‌شود که با کمی افزایش صدا، کل ساختمان‌های منطقه از جا بلند شده و دوباره بر جای می‌نشیند! پیکان‌بازها ملتفتند که برای نصب چنین سیستم‌هایی حتما باید باتری ماشین و برخی ملزومات برقی آن را نیز عوض کنند که البته این چیزی نیست!

چراغ‌ها!

عوض کردن چراغ‌ها شامل شکل چراغ و لامپ درون آن، بخشی از اقدامات پیکان‌بازهای عاشق است. تغییر چراغ‌های عقب یا جلوی پیکان به چراغ بنزی، استفاده از لامپ‌های آبی یا رنگارنگ ال‌ای‌دی که چشم راننده جلویی را ناکار(!) می‌کند، تعبیه چراغ زیر خودرو، طوری که وقتی پیکان خرامان ‌خرامان راه می‌رود، کف خیابان را روشن کند نیز بخشی از آپشن‌های پرطرفدار پیکان‌بازها به شمار می‌آید.

بعضی‌ها پا را فراتر می‌گذارند

اما برخی از پیکان‌بازها به انواع متفاوت‌تری از آپشن‌ها فکر می‌کنند و آن تغییر اساسی در سازه خودروست. در این خصوص برخی درهای جلوی پیکان را به مثابه فراری یا لامبورگینی طوری تغییر می‌دهند که به سمت بالا باز شود و موازی هم بماند و برای این‌ کار باید لولای در، سازه و شکل آن تغییر کند که البته مستلزم هزینه زیادی هم هست که پیکان‌بازان آن را می‌پردازند.

بعلاوه در مواردی که البته نادرتر است، پیکان را کروک می‌کنند! یعنی بخشی از سقف فلزی را برداشته و به جای آن سقف متحرک (از نوع برزنت یا از جنس دیگری) قرار می‌دهند.

تصور کنید در فصل تابستان در کنار بی‌ام‌دبلیوها یا سایر ماشین‌هایی که سقف ندارند، با پیکانی مواجه شوید که در اوج سربلندی، چهار در، بدون سقف مشغول پز دادن است و البته سایر آپشن‌های یاد شده را نیز به رخ می‌کشد.

از ما به شما نصیحت که آن پیکان، دل خیلی از همان بی‌ام‌دبلیو یا پورشه‌سواران را می‌برد و شاید به روی خودشان نیاورند!

پیکان‌بازها در آن سوی آب‌ها

البته پیکان‌بازها مختص داخل ایران نیستند. بسیاری از کسانی که سال‌هاست در خارج از کشور و بخصوص اروپا زندگی می‌کنند، هنوز با پیکانشان به سایر هموطنان‌ پز می‌دهند.

همان تزئینات، رینگ‌های سیمی ظریف، لاستیک‌های دور سفید و البته پلاک کشور دیگر، ترکیب جالبی از پیکان و پیکان‌بازی را پدیدار می‌کند.

این امر نه‌تنها عرق به وطن را می‌رساند و حتی نشانگر نوعی دلتنگی و وابستگی است که نوعی به رخ کشیدن و متفاوت بودن ایرانی جماعت در سایر نقاط دنیا نیز محسوب می‌شود البته تیپ پیکان‌بازها نیز چه داخل ایران و چه‌خارج از آن خاص است.

دوران شلوار خمره‌ای و موی پشت بلند و کاپشن‌های چرم کمر تنگ البته گذشته، اما هنوز نوعی خرده‌فرهنگ در رفتار و گفتار و پوشش وجود دارد که می‌توان حدس زد این آدم پیکان‌باز است؛ کسی که پیکان را مانند عشقی سرگرمی‌گونه حفظ کرده و البته در میان فامیل و سر و همسر و دوستان، طرفداران زیادی دارد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
mehran
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۰
البته این عكس آخری هم پلاك بین المللی ایرانی هستش كه كاپوتاژ شده
كانون جهانگردی صادر میكنه!
پلاك خارجی نیستش

نیازمندی ها