معاون بین الملل اتاق ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

سرمایه گذاران اروپایی با وجود ترامپ هم با ایران همکاری می کنند

معاون امور بین الملل اتاق ایران گفت : شرکت ها و سرمایه گذاران اروپایی با وجود سرکار آمدن ترامپ و مواضع ضد ایرانی با ایران همکاری خواهند کرد و حضور اخیر هیات 100 نفره فرانسوی درایران با وجود چنین فضای سیاسی موید این مسئله است .
کد خبر: ۹۹۷۴۸۲
سرمایه گذاران اروپایی با وجود ترامپ هم با ایران همکاری می کنند

محمد رضا کرباسی در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با نتایج سفر هیات فرانسوی به ایران گفت :خوشبختانه باتلاشهای خوبی که دولت روحانی پس از برجام درراستای توسعه همکاری های اقتصادی و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی انجام دادند شاهد حضور یک هیات عالی رتبه در سطح با لا ازعاملین اقتصادی ، مدیران عامل و مدیران ارشد بخش خصوصی در معیت وزیر امور خارجه فرانسه به ایران بودیم که ورود این هیات نوید بخش فعالیت های گسترده تر آتی با فرانسه و اتحادیه اروپا است . از طرف دیگر در فضای فعلی سیاسی که برخی از کشورهای 5+1 بر طبل کنترل فعالیت و قطع رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران می کوبند، آمدن وزیر خارجه فرانسه و هیات عالی رتبه آن این نوید را به بخش خصوصی ایران و دیگر کشورهای اروپایی برای افزایش روند همکاری می دهد.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران به امضای 4 سند مهم در سفراین هیات به ایران از جمله سند توسعه احداث فرودگاه مشهد ، دو سند در بخش شیلات و یک سند در بخش تولید بایو اتانول و یک توافقنامه در زمینه آموزش خلبانی اشاره کرد و در تشریح نتایج پنل های تخصصی ایران و فرانسه گفت : فرانسوی ها برای تامین مالی پروژه ها اعلام آمادگی کردند و برای انکه مشکل انتقال پول حل شود قرار شد در این زمینه همکاری های سیستماتیک شکل گیرد و طرف فرانسوی با مقامات خود و ما نیز در ایران با مقامات بانک مرکزی صحبت کنیم .

کرباسی، با اشاره به اینکه برخی بانکهای بزرگ اروپایی در زمان تحریم مورد غضب آمریکا قرار گرفتند و جریمه های سنگینی پرداخت کردند اظهار داشت : باید برای این موضوع راهکاری پیش بینی شود .در حال حاضر درسطح بانک های کوچکتر چه بانکهای اروپایی و چه آسیایی مشکلی وجود ندارد اما در سطح کلان ، بانکهای بزرگ با مشکل مواجهند که باید سیسمی را تعریف کرد که کمترین مشکل را با نظام ایالات متحده داشته باشند .

وی افزود : در زمینه تامین فاینانس برای انجام پروژه ها فرانسوی ها اعلام کردند و در این زمینه باید سیستم بانکی را طوری طراحی کنیم که این همکاری ها به صورت سیستماتیک شکل گیرد تا پول را به ایران انتقال دهیم که در این زمینه نیز قرار شد از یک طرف فرانسوی ها با مقامات خودشان و ما هم در ایران با مقامات بانک مرکزی صحبت کنیم . همچنین در این زمینه پیشنهادی مطرح شد که مورد استقبال طرف فرانسوی نیز قرار گرفت . چون یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری را دولت نروژ برای انجام پروژه ها به ایران داده است ، اگر امکانش باشد در قالب همکاری سه جانبه بین ایران ، فرانسه و نروژ می توان در پروژه هایی که مورد نظر است از این خط اعتباری با نروژی ها مذاکره کنیم که طرف فرانسوی از این پیشنهاد استقبال کرد .

به گفته وی نکته ای که باید روی آن تاکید کنیم نحوه تامین فاینانس از سوی فرانسه در ایران است که باید راهکارش را طراحی کنیم تا مشکل نیز از طرف آمریکا برایشان ایجاد نشود همچنین میزان فاینانسی که فرانسوی ها می خواهند در پروژه های مختلف به ایران اعتبار دهند به نوعی مصوبه اش از مجلس شورای اسلامی بگذرد تا بتوانیم درآن راستا جذب منابع از فرانسه داشته باشیم .

معاون امور بین الملل اتاق ایران همچنین در مورد سایر موضوعات مطرح شده در پنل های تخصصی گفت :در زمینه زیرساخت ها و فراهم کردن بسترهای خدمانت فنی و مهندسی نیز توافقات خوبی صورت گرفت و توانمندی های ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی که در کشورهای دیگر اجرا شده است دراین جلسه ارائه شد و فرانسوی ها نیز اشتیاق خود را برای همکاری مشترک حتی در کشورهای دیگر اعلام کردند .

توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و انتقال تکنولوژی از دیگر موضوعاتی بود که در این پنل ها مطرح شد موضوع دیگر انتقال دانش فنی است که نیازمند همکاری طرفهای مشترک هستیم که در چارچوب کمیسیون مشترک امیدواریم تدوین شده باشد .

کرباسی همچنین یکی از مباحث دیگر مطرح شده در پنل های تخصصی را سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر دانست و گفت :فرانسوی ها اعلام آمادگی کردند با توجه به نیاز ایران بخصوص تهران که با آلودگی و مسائل زیست محیطی روبرو هستند سرمایه گذاری مشترک داشته باشند .

وی افزود :در زمینه تحقیقات و پزوهش نیزطرفهای فرانسوی اعلام آمادگی کردند ، محققین خود را به ایران اعزام کنند تا در پژوهشگاهها ی ایران در زمینه محیط زیست دوره های آموزشی برگزار کنند ودر زمینه پتروشیمی نیز هم مطرح کردند که اماده هستند بیایند ایران و با سرمایه گذاران ایران پروژه های مشترک اجرا کنند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها