شرکت بوئینگ از لباس‌ فضانوردی جدید خود رونمایی کرده است. این لباس‌ بزودی به تن فضانوردانی می‌رود که قرار است با فضاپیمای این شرکت موسوم به استارلاینر به فضا سفر کنند.
کد خبر: ۹۹۷۲۱۰
رونمایی از لباس تازه فضانوردان

لباس جدید، بوئینگ بُلو نام دارد و نوعی لباس فشار است. فضانوردان این لباس را هنگام پرتاب به فضا و بازگشت به زمین می‌پوشند. بوئینگ بُلو نسبت به نمونه‌های قبلی لباس‌های فشار که در پروازهای فضاپیماهای شاتل استفاده می‌شد، سبک‌تر و منعطف‌تر است. در نتیجه، فضانوردان از پوشیدن آن احساس راحت‌تری دارند.

ویژگی‌های لباس جدید

وزن لباس‌های قبلی حدود 13 کیلوگرم بود در حالی که لباس جدید بوئینگ فقط 5/5 کیلوگرم وزن دارد. آزادی عمل دست‌ و پای فضانوردان در لباس بوئینگ بلو نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار بیشتر است. این موضوع از بهینه‌سازی طراحی لباس در بخش‌هایی مانند آرنج‌ها، مچ دست‌ها و مفاصل زانو ریشه می‌گیرد.

نوک انگشتان دستکش لباس جدید بسیار نازک، اما از مواد مقاومی ساخته شده تا فضانوردان براحتی بتوانند دکمه‌های صفحه نمایشگر لمسی فضاپیما را فشار دهند. کلاه بوئینگ به بدنه لباس متصل است و پشت سر قرار دارد. فضانوردان فقط با اشاره یک دکمه می‌توانند آن را باز و بسته کنند.

بوئینگ بلو به یک سامانه خنک‌کننده درونی مجهز است و در صورت بالارفتن دمای داخلی فضاپیما، بدن فضانوردان را خنک می‌کند. نوع طراحی زیپ‌ها، پوشیدن لباس را برای فضانوردان آسان‌تر کرده است. آبی‌رنگ‌بودن لباس نیز به آن جلوه خاصی بخشیده است.

براساس قراردادی که بوئینگ با ناسا امضا کرده، فضاپیمای استارلاینر این شرکت تا قبل از سال 1397/2018، نخستین پرواز سرنشین‌دار خود را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد؛ پروازی که در آن، فضانوردان لباس بوئینگ بلو را به تن می‌کنند.

لباس فشار چیست؟

لباس‌ فشار، لباسی است که از فضانوردان در مقابل تغییرات ناگهانی فشار داخلی فضاپیما و خطرات ناشی از آن هنگام پرتاب به فضا و بازگشت به زمین محافظت می‌کند. مثلا گاهی ممکن است فضاپیما در زمان بازگشت به زمین در وضعیت غیرعادی قرار بگیرد و این موضوع، شتاب زیادی را به بدن فضانوردان وارد می‌کند. در این حالت امکان دارد بخش زیادی از خون و مایعات بدن به سمت پاها سرازیر شود و در نتیجه خون به مغز نرسد و فضانورد بیهوش شود. ساختار لباس فشار فضانوردان به لباس‌ خلبانان جنگنده شباهت بسیاری دارد.

محمدرضا رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها