معاون ستاد مبارزه با موامخدر:

آمار واقعی اعتیاد به زودی اعلام می شود

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انجام پیمایش شیوع شناسی اعتیاد در کشور، گفت: آمار این پیمایش به زودی اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۹۹۷۰۵۸
آمار واقعی اعتیاد به زودی اعلام می شود

به گزارش جام جم آنلاین ،پرویز افشار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص چرایی اعلام نشدن آمار این پیمایش پس از گذشت چند ماه، افزود: بحث اعتیاد و شیوع اعتیاد بحث بسیار مهمی برای برنامه ریزان و دست اندرکاران بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است تا همه آنان براساس یک آمار متقن و نزدیک به واقعیت کارهایشان را دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما قبلا هر 10 سال یک بار و اکنون هر پنج سال یک بار مطالعات شیوع شناسی را در کشور انجام می دهیم. مطالعه شیوع شناسی اخیر اعتیاد نیز با مشارکت سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده و آمار خام آن بیرون آمده است.
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این پیمایش نیاز به یک سری تحلیل هایی دارد که در حال کار کردن روی آن هستیم. مطمئنا در آینده نه چندان دور این آمار اعلام خواهد شد و این اتفاق ظرف سه تا چهار ماه آینده خواهد افتاد.
افشار تاکید کرد: یک گروه تیم کارشناس خبره متشکل از اپیدمیولوژیست ها ، متخصصان آماری ، روانشناسان و روانپزشکان در حال کار کردن روی آمار این پیمایش هستند و چند مطالعه بزرگی هم که در کشور انجام شده را کنار هم گذاشته اند و در حال کار کردن روی آن هستند ؛ مطمئنا وقتی به این نتیجه رسیدند که آمار این پیمایش به واقعیت نزدیک است این آمار اعلام خواهد شد.
گفتنی است محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی ، شهریور ماه امسال نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد را ارائه داد و در آن زمان گفته بود که حدود 6 ماه است که اطلاعات ریز پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر است اما آمار مربوط به آن اعلام نمی شود.
اخبار اولیه که از سوی بهزیستی در خصوص این پیمایش منتشر شده حاکی از آن است که بیشترین ماده مصرفی در کشور همچنان از نوع مخدر و تریاک است؛ براساس این پیمایش الگوی غالب مصرف مواد ، مصرف سیگار، سپس الکل و بعد قلیان است.
مساله نگران کننده در نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد این است که میزان مصرف چند ماده همزمان با هم رو به گسترش بوده و مصرف الکل نیز بیش از حد انتظار است.
این پیمایش، روی 61 هزار تن در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراکنده در سراسر کشور و در سه طبقه جمعیتی کم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور در جمعیت عمومی - روستایی و شهری - انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها