دادستان کل کشور تاکید کرد؛

کول‌برها مظلوم هستند؛ قاچاقچی نه!

دو روز پس از بهمن مرگبار بر سر کولبر‌ها در حوالی سردشت، سه نفرکه در میان برف گرفتار شده بودند با تلاش امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند که یکی از آنها در بیمارستان جان باخت.
کد خبر: ۹۹۷۰۳۹
برف مرگبار بر سر کولبران +عکس

به گزارش جام جم، کارشان حمل بار روی کول‌هایشان است. سال‌هاست از این راه درآمد دارند. به مرز عراق می‌روند و از آنجا بار را از واسطه‌ها گرفته و روی کول خود می‌گذارند و از راه‌های صعب‌العبور به مقصد می‌رسانند. برای این کار از جان خود مایه می‌گذارند و می‌گویند اگر در شهرمان کار بود، هیچ وقت سمت کولبری نمی‌رفتیم.

زانیار 26 ساله سه سال است که کولبری می‌کند. او خرج خانواده‌اش را از این راه تامین می‌کند. چند بار هنگام فرار از دست ماموران تا یک قدمی مرگ رفته است. می‌گوید: در این کار باید جانت را بگذاری کف دستت و دل به کوه بزنی. در فصل سرما ارتفاع برف در مسیر به حدود دو متر هم می‌رسد. ما مجبوریم در شب حرکت کنیم.

زانیار شنبه‌شب وقتی فهمید دوستانش گرفتار بهمن شده‌اند، همراه اهالی روستا جست‌وجو را آغاز کرد. به مسیر آشنا بود و اهالی را راهنمایی کرد. روستاییان با بیل، برف ‌ها راکنار زدند تا این‌که توانستند گرفتاران زیربهمن خود را پیدا کنند.

زانیار ادامه می‌دهد: بهمن در دو نقطه آمده بود. در بخشی، ارتفاع برف به چهار متر می‌رسید. در بخشی هم حدود دو متر بود. کولبرهایی که زیر چهارمتر برف گرفتار شده بودند، جان خود را از دست داده بودند. چهار جسد را از زیر برف خارج کردیم که بدنشان یخ‌ زده بود.

همزمان با جست‌وجوی اهالی، گروه امداد کوهستان هم خود را به محل رساندند و مصدومان را به روستا رسانده و با آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان منتقل کردند.

دردسرهای کولبران

آدامس، ال‌سی‌دی، لباس و عینک جزو بارهایی است که کولبران با خود حمل می‌کنند. آنها هفته‌ای یکی دوبار به مرز عراق می‌روند و از آنجا بار را تحویل می‌گیرند. آنها متعهد می‌شوند که اگر آسیبی به بار وارد شود، آن را جبران کنند.

زانیار درباره درآمد کولبران می‌گوید: اگر کار باشد، ما هیچ‌وقت کولبری نمی‌کنیم. بعد از مدتی کولبری استخوان‌درد می‌گیری و دیگر هیچ کاری نمی‌توانی انجام دهی. تازه اگر در این مدت گرفتار ماموران پلیس یا بهمن و سیل نشوی. خطر ریزش کوه هم همیشه هست. برای هر کیلو بار بین 4000 تا 5000 تومان می‌دهند. مگر یک انسان چقدر بار می‌تواند حمل کند. حدود 40 تا 50 کیلو باری است که به صورت استاندارد می‌توان حمل کرد. گاهی هم تا مرز می‌روی و باری نیست یا بار آسیب می‌بیند و باید تاوان بدهی البته همیشه بارها به صورت قاچاق و از راه‌های غیرقانونی نیست، گاهی بارهایی که گمرکی آن پرداخت شده است در اختیار کولبرها قرار می‌گیرد تا از مرز به شهر منتقل شود.

مرگ 5 نفر در بهمن

در یک هفته چهار نفر از کولبران در سرمای مسیر جان خود را از دست دادند که به گفته اهالی با مرگ یک نفر دیگر در بیمارستان، تعداد قربانیان به عدد پنج رسیده است. دو نفر دیگر هم روی تخت بیمارستان در جدال با مرگ هستند.

بهمن ساعت10 شب شنبه حوالی سردشت رخ داد و هفت ساعت طول کشید که اهالی روستای بیوران علیا در منطقه سرچشمه قره‌دان به پیکر کولبران گرفتار در بهمن برسند.

وقتی خبر به روستا رسید، ده‌ها نفر از اهالی روستا از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان لباس گرم به تن کرده و دل به کوه زدند. سه نفر از کولبران توانسته بودند خود را از زیر برف نجات دهند.

صدای شیون زن‌ها در غم همسر و پسران خود فضا را پر کرده بود. کسی قرار نبود خسته شود و هفت ساعت یک نفس جست‌وجو و برف‌روبی کردند.

آنجا دیگر پلاسکو نبود که تجهیزات و امدادگران حرفه‌ای وارد عمل شوند. بیل بود و زور بازو. هوا در حال روشن شدن بود که آخرین جسد هم از زیر برف بیرون کشیده شد. امدادگران هلال‌احمر مصدومان را با آمبولانس به بیمارستان منتقل و اهالی کشته‌ها را تشییع کردند.

بر اثر ریزش بهمن، علی 19ساله، شیرزاد 27 ساله، هیوا 22 ساله و محمد 21 ساله جان باختند.

البته در زمان ریزش بهمن کسی از شمار افراد گرفتار در آن خبر نداشت و بر این اساس، شورای هماهنگی مدیریت بحران سردشت، با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا اگر فرد یا افرادی از اعضای خانواده‌‌شان مفقود و احتمال می‌دهند که در این حادثه گرفتار شده باشد، موضوع را سریع با مراجعه حضوری به پلیس آگاهی شهرستان و یا شورای هماهنگی مدیریت بحران مستقر در فرمانداری اطلاع دهند.

اهالی روستا در غم از دست دادن مردان خود عزادار بودند که دوشنبه خبر رسید، سه مرد دیگر در میان برف و کولاک گرفتار شده‌اند و در یک قدمی مرگ قرار دارند. این بار امدادگران زودتر از اهالی روستا به آنها رسیدند و نجاتشان دادند.

امدادرسانی اهالی

رضا مسافر، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان‌غربی در این باره به جام‌جم گفت: نخستین عملیات شنبه شروع شد. وقتی به محل رسیدیم، اهالی در حال جست‌وجو بودند و به ما اعلام شد همه از زیر برف خارج شدند.

نیروهای ما به روستا برگشتند که صبح زود اعلام شد هنوز افرادی زیر برف هستند. امدادگران به محل اعزام شده و دو جسد را که ده ساعت زیر برف مانده بود، با کمک اهالی خارج کردند. این گروه 16 نفر بودند که چهار نفر از آنها فوت کردند، شش نفر به بیمارستان اعزام و سه نفر هم در مسجد روستا درمان شدند. سه نفر هم آسیب ندیده بودند.

8 ساعت جستجو

وی ادامه داد: ساعت 9 و 30 دقیقه دوشنبه از طریق هنگ مرزی به ما اعلام شد سه نفر دیگر گرفتار برف و کولاک شده‌اند. براساس اطلاعاتی که آنها داده بودند، در مسیر پیرانشهر به سمت عراق گم شده بودند. تیم پیشرو از پیرانشهر راهی محل شد. تیم‌های کوهنوردی اشنویه و نقده هم اعزام شدند. پس از هشت ساعت جست‌وجو سه مرد 19، 20 و 48 ساله را پیدا کردیم. مصدومان دچار افت شدید دمای بدن شده بودند که امدادگران آنها را به داخل چادربردند و بعد از گرم کردن آنها، به روستا انتقال دادند. در این عملیات 29 امدادگر حضور داشتند که در روستای «زوکه» تحویل امدادگران اورژانس شدند. وضعیت یکی از آنها وخیم بود، اما حال دو نفر دیگر مساعد است.

تشکیل گروه ویژه برای بررسی مشکلات کولبران

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی دیروز مجلس پس از اظهارات جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس، با خطاب قرار دادن علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وزیر اقتصاد تیمی ویژه برای بررسی مشکلات در مرزهای کشور ایجاد کند. لازم است یک تیم ویژه برای برطرف شدن مشکلات مرزنشینان غربی بخصوص کولبران تشکیل و مشکلات آنها پیگیری شود.

همچنین نماینده مردم سردشت و پیرانشهر دیروز در حاشیه جلسه مجلس از مرگ یکی از کولبرهایی که دیشب در سرما گرفتار شده بودند، خبر داد.

رسول خضری گفت: با مرگ این کولبر، تعداد فوت‌شدگان به پنج نفر افزایش پیدا کرد. متاسفانه بعد از گذشت 2 روز از این حادثه روز گذشته فرماندار در این محل حضور پیدا کرد و از سوی دیگر ضعف عملکرد استاندار نیز باعث تاسف است لذا بر این اساس تحقیق و تفحصی نیز از استان آذربایجان‌غربی خواهیم داشت این موضوع از دو ماه پیش آغاز شده است و با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم و به موضوع انتصابات استانداری آذربایجان‌غربی نیز خواهیم پرداخت چراکه استاندار آذربایجان غربی اجازه نمی‌دهد که مناطق آزاد در منطقه احداث شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس تصریح کرد: کولبرها عمدتا پوشاک از کشور عراق می‌آورند، ما نیز پیگیر پرداخت دیه افراد فوت شده و درمان کولبرهای آسیب دیده هستیم و در این زمینه مذاکراتی نیز با رئیس مجلس انجام دادیم البته اینها همه مُسکن است و باید به فکر اشتغال این افراد باشیم.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
نظر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
واقعا خیلی غم انگیز هست . باید این مشكلات اساسی حل بشه. من خودم هم موافق مصرف كالاهای داخلی كه خیلی كیفیت بالایی ندارند . اما فكر كنم به جای دلسوزی و ترحم برای این جور وقایع ، كالای داخلی با هر كیفیتی كه هست مصرف كنیم . كه حداقل یه شغلی اینها داشته باشن مجبور به انجام كارهای سخت این چنینی نشن . مسوولین هم واقعا دلسوزانه هوای مصرف كننده رو داشته باشن و نظارتی رو كار تولیدات داخلی داشته باشن .با توجه به استعدادهای طبیعی هر استان میتونه محصولاتی تولید بشه كه در سایر استانها امكان تولیدش نیست . خواهشا از این جور پستا و پستای مشابه این زیاد تو فضای مجازی بزارید . اگر همه مردم این طوری فكر كنند خود به خود این فكر ها به عمل منجر میشه . این قدم اول هست . سپاس از وقتی كه گذاشتید برای خوندن این مطلب .
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
پلاسكوی سردشت جان چند كولبر عزیز را گرفت نا با آتش بلكه با ریزش بهمن (سردشت تسلیت)
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
روحشان شاد .این مصیبت را برای خانواده های داغدیده از این حادثه اسف انگیز را تسلیت می گویم
ملت ایران را شریك غم خود بدانید
makan
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
واقعآ درناك وغم انگیزه متآسفم واسه سیاستمدارهای مرفه بی درد
امید
United States of America
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
خیلی ناراحت شدم خدا به داد مردم این مملكت برسه كسی دیگه نیست به غیر خدا
امید
United States of America
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
این میلیونها بار از حادثه پلاسكو غم انگیز تر بود چون اونهایی كه مردن برای یه لقمه حلال جان دادن اینها برای ناموس جانشان را از دست دادن
روحشان شاد
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
واسه یه لقمه نون حلال چطوری پرپر میشن جوونامون...حالا اگه معتاد و لاابالی بودن اتفاقی براشون نمی افتاد....
امید
United States of America
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
دلم خیلی شكست
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
۰
۰
چه بد شد سالیان ساله ما این رنج هارو می كشیم الان دنیا دیده .تف به روی دنیا و ...
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۰
واقعا جای تاسفه!!!! چرا هیچ كس به دادشون نمیرسه!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها