برای تحلیل انقلاب اسلامی و درک ساختار نظام سیاسی برخاسته از آن، باید به این نکته توجه کرد که نظام جمهوری اسلامی و نهضت حضرت امام (ره) چند تئوری زیربنایی و اساسی داشت که مساله اساسی آن تلفیق دین با سیاست بود.
کد خبر: ۹۹۶۶۵۳
مولفه‌های اساسی نهضت امام خمینی (ره)

در این میان چند گروه در مقابل حضرت امام ایستادگی کردند، بعضی‌ می‌گفتند برای این‌که سیاسی باشیم باید دین را کنار بگذاریم و برخی عقیده داشتند برای این‌که دین داشته باشیم باید سیاست را کنار بگذاریم؛ اما معمار کبیر انقلاب درمقابل این دو گروه جمله مشهور مرحوم مدرس را سرلوحه خود قرار داده و تاکید کردند: «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» و وجه ممیزه جمهوری اسلامی مردمسالاری دینی و تقوای دینی وسیاسی است که باید حفظ شود.

نکته دیگر این‌که ما بعد از پیروزی انقلاب باید اسلام ناب محمدی را فریاد بزنیم و به آن عمل کنیم که قاعدتا دشمنان زیادی در این بخش علیه ما شورانده خواهند شد که براین مبنا باید دشمنا‌ن‌مان را بشناسیم. ‌در عین حال توهم توطئه نداشته باشیم و برای امروز زندگی کنیم اما در عین دشمن شناسی، دوست‌شناس و زمان‌شناس نیز باشیم و به موقع عکس‌العمل نشان دهیم.

بحث دیگر مساله استقلال کشور است، یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال بود که خوشبختانه در بسیاری از بخش‌ها مثل مباحث سیاسی،‌ شخصیت‌های کشور،‌ دولت‌ و مجالس به آن دست پیدا کردند،‌ البته شاید در رسیدن به نحوه این استقلال مخالفت‌های درونی وجود داشته باشد اما هرگز تسلیم شدن درمقابل فشارها، سرمایه‌گذاری‌های خارجی وجود نداشت و مردم خود به تعیین سرنوشت حساسیت داشته و هرگونه نظام وابسته در دنیا را قبول نداشتند. البته رسیدن به استقلال اقتصادی هنوز تحقق نیافته بنابراین اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار همه نهادها وگروه‌های کشور برای رفع برخی معضلات یا مشکلات موجود که بعضا از سوی برخی نیروهای داخلی کشور بوجود آمده قرار گیرد .

نکته بعدی هدفگیری آرمان‌های انقلاب و دستیابی به آنهاست که با مرور زمان نباید کمرنگ شود و از یاد نبریم که مردم برای چه اهدافی انقلاب کردند وچه وجه ممیزه‌ای را با بقیه حکومت‌ها در نظر گرفتند. نکته نهایی نیز پایبندی به مبانی و ارزش‌های انقلاب است که رعایت قوانین و قانونمداری در این بخش یکی از نکات ضروری است که می‌تواند به عامل اصلی وحدت ملی منجر شود. اگر احترام به قانون گذاشته نشود و هر کس بخواهد به اجتهاد خود به قانون عمل کند یا نکند، این اقدام زمینه از هم گسیختگی سرمایه‌های اجتماعی را فراهم کرده و به از دست دادن سرمایه‌های سیاسی و به دنبال آن سرمایه‌های اقتصادی و فرهنگی منجر می‌شود، ‌لذا پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی ضمن این‌که مغایرتی با ارزش‌های اسلامی ندارد، یکی از برگ‌های برنده وابزارهای مناسب برای وحدت ملی وپیشرفت اجتماعی در کشور است.

قطعا توجه نکردن به هر کدام از موارد ذکر شده می‌تواند آسیبی جدی به همراه داشته و مسیر را برای دشمنان فراهم کند. هر گاه حساسیت در مقابله با دشمن کم شود مسیر دشمن هموارتر خواهد شد. بر این اساس اگر تقوای دینی در برخی از مسئولان کم شود به همان اندازه که تقوا کنار می‌رود شیطان بروز می‌کند که تکلیف انسان با شیطان نیز روشن و مشخص است. چنانچه مسئولان به بهانه رشد اقتصادی بخواهند خدای ناکرده استقلال و پایبندی به رای ملت را زیر سوال ببرد این اقدام می‌تواند به کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند لذا باید مواظب باشیم که با بصیرت، دشمن شناسی و زمان‌شناسی آسیب‌های تدارک دیده شده از سوی دشمنان را کمرنگ نماییم.

محمدرضا باهنر - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها