درحالی که طرح نخبه‌پروری بین دانش‌آموزان مستعد و محروم روستا‌های استان بوشهر در حال برگزاری است، به نظر می‌رسد این طرح بتواند استعدادهای نهفته در این استان تاریخی و زرخیز را شکوفا کرده و فرصت برابر علمی در اختیار محرومان این استان قرار دهد.
کد خبر: ۹۹۴۳۱۰
جهاد علمی بوشهر به‌دنبال نخبگان کوچک

به گزارش جام‌جم، استان بوشهر به همان اندازه که محروم است، از ضریب هوشی بالایی نیز برخوردار است به گونه‌ای که براساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، این استان دارای یکی از استان‌ها با متوسط ضریب هوشی بالا در کشور است. با این حال محرومیت، خیلی اجازه شناسایی ورشد و شکوفایی استعدادهای این استان را نمی‌دهد.

بتازگی طرحی درقالب جهاد علمی در این استان اجرایی شده و در حال گسترش است که براساس آن استعدادهای دانش‌آموزان مستعد در روستاهای محروم ارزیابی و شناسایی شده و در نهایت پرورش یابند.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح جهاد علمی به جام‌جم می‌گوید: اردوی جهاد علمی «شهید عبدالرحمن یاعلی مدد» از شهدای شاخص علمی استان بوشهر سال گذشته برای اولین بار در سطح کشور و با مشارکت صد دانش‌آموز پایه چهارم تا دهم از روستاهای محروم شهرستان بوشهر یعنی شیف، آبطویل، احمدی و دویره به صورت دو بار در ماه در دبستان سعادت بوشهر برگزار شد .

رضا آذین می‌افزاید: این طرح تنها در استان بوشهر اجرا می‌شود و کاملا ابتکاری است و مرحله اول آن در شهرستان بوشهر اجرا شد که احتمالا برابر هماهنگی‌های صورت گرفته، شهرستان‌های گناوه، عسلویه و کنگان هم با فراهم آوردن زیر ساخت مناسب و همکاری فرمانداران بزودی به اجرای این طرح می‌پیوندند .

این طرح به صورت 12 دوره در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود که بخشی از آن در شهرستان‌های یاد شده و بخش دیگر در مرکز استان به اجرا درمی آید.

دهیاران، استعداد شناسایی می‌کنند

وی با بیان این که دهیاران با مشورت با کادر آموزشی مدارس در نقاط محروم استان، دانش‌آموزان مستعد را برای حضور در این طرح انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: در اجرای این طرح بیشتر سعی کرده‌ایم عدالت آموزشی را مد نظر داشته باشیم و دانش‌آموزی که برای شرکت در این دوره‌ها برگزیده می‌شود، الزاما نباید نخبه علمی باشد و صرف مستعد بودن در کنار محرومیت‌های رفاهی، بنا به تشخیص مدارس معیار خواهد بود .

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر می‌افزاید: در حوزه ریاضی و سلول‌های بنیادی و فیزیک، دانش‌آموزانی که سال قبل تحت آموزش بودند، امسال نیز دعوت شده اند و هم‌اکنون در حال گذراندن آموزش‌های جدید هستند. در هر شهرستان صد نفر سهمیه درنظر گرفته شده است ولی با اصرار فرمانداری بوشهر، سهمیه این شهرستان 200 نفر است . این مسئول اضافه می‌کند: هماهنگ‌کننده اصلی در این طرح، استانداری بوشهر است که با همکاری دهیاران و آموزش و پرورش در کنار ارگان‌ها و دستگاه‌هایی مثل دانشگاه علامه پزشکی، خانه ریاضیات، پارک علم و فناوری خلیج‌فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر اجرا می‌شود. احتمالا در اسفند ماه همزمان با روز فیزیک آزمون نهایی بین دانش‌آموزان در دانشگاه خلیج‌فارس برگزار می‌شود .

آذین همچنین با اشاره به طرح ملی شهاب که از سال 93 در دو شهرستان دشتی و بوشهر به صورت پایلوت و در بین دانش‌آموزان پایه چهارم و ششم شروع شده، تصریح می‌کند: هم‌اکنون طرح ملی شهاب در چهار شهرستان دیگر یعنی دشتستان، جم، گناوه و ریز که دانش‌آموزان پایه چهارم را تحت پوشش دارد، در حال اجراست و دانش‌آموزان مستعد بر اساس معیارهای آموزش و پرورش پس از شناسایی در سامانه همگام ثبت‌نام می‌شوند. شناسایی استعدادهای برتر و نبوغ علمی در سطح دانش‌آموزان از اهداف اجرای این طرح است و در ماه‌های آتی هدایت تحصیلی آنها مد نظر خواهد بود .

اگر تداوم یابد، استعدادهای بوشهر شکوفا می‌شود

دهیار روستای چاهکوتاه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص معیارهای انتخاب دانش‌آموزان برای اجرای این طرح می‌گوید: در بعضی مدارس از طریق آزمون دانش‌آموزان برتر انتخاب شدند ولی در جاهای دیگر بیشتر با نظر آموزگاران انتخاب شدند در حالی که دهیاران هم حق رای داشتند ولی به‌دلیل این که معلمان از آنها شناخت بیشتری داشتند، این مهم به آنها سپرده شد.

عبدی‌برق‌اندام می‌افزاید: دانش‌آموزانی که در این طرح شرکت داشته‌اند رضایت کامل دارند. امیدواریم این طرح تداوم داشته باشد و مقطعی نباشد؛ چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود، حداقل سالانه سه تا چهار قبولی در رشته‌های خوب در مراکز علمی طراز اول و ممتاز کشور خواهیم داشت و استعدادهای این استان شکوفا خواهد شد.

نماینده دهیاران بخش مرکزی بوشهر همچنین درخصوص نحوه تامین اعتبار این طرح می‌گوید: برابر اعلام استانداری، 12درصد از اعتبارات دهیاری‌ها به این طرح اختصاص می‌یابد ولی محل تامین اعتبار آن هنوز مشخص نیست، زیرا یک بار اعلام کردند از محل عوارض آلایندگی، ولی بعدها گفتند ارزش افزوده و هم‌اکنون هم می‌گویند از محل اعتبارات سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور. بالاخره هرچه هست،اعتبار نباید مانع برگزاری این طرح مهم شود.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها