بررسی آخرین تحولات اثرگذار بر بازار سرمایه

ردپای ترامپ در تالار حافظ

دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا 20 ژانویه پا به کاخ سفید گذاشت و دوره ریاست جمهوری وی با همراهی وزرای پیشنهادی‌اش با توجه به مشکلات پیش‌روی اقتصاد جهانی رسما آغاز شد.
کد خبر: ۹۹۴۱۰۹
ردپای ترامپ در تالار حافظ

این قبیل رویدادها در سطح بین‌المللی با توجه به اثرگذاری در مناسبات اقتصادی و به دنبال آن تغییرات با اهمیت در سودآوری یا زیان در داد و ستدها، نگاه‌ها توسط سرمایه‌گذاران پرریسک‌تر را به خود جلب می‌کند تا در تصمیمات و پیش‌بینی‌ها، کمترین خطا شامل سرمایه‌هایشان شود.

عملکرد واقعی تالار شیشه‌ای

از همین رو تالار شیشه‌ای با نگاهی دقیق و موشکافانه به عملکرد واقعی شرکت‌ها و گزارش‌های 9 ماهه که کم‌کم‌ در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران منتشر می‌شود، تغییرات و رخدادهای بین‌المللی بخصوص رفتار ترامپ نسبت به آینده را به طور کامل رصد می‌کند.

همچنین به نظر می‌رسد در روزهای باقیمانده امسال، نرخ دلار نیز با تثبیت در کانال 3800 تومان تغییرات چندانی را تجربه نکند مگر آن که با اتفاقات خاص غیرقابل پیش‌بینی که معمولا گریبانگیر تالار شیشه‌ای معامله‌گران حافظ نیز هست، معادلات و پیش‌بینی‌ها تغییر کند.

این رفتارها می‌تواند در قالب رفتارهای جنجالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمایان شود و تأثیرش را به صورت غیرمستقیم و بدون در نظر گرفتن تحلیل‌های بنیادی روی قیمت سهام شرکت‌ها بگذارد. در عین حال رشد احتمالی بازار سهام در مدت باقیمانده سال، ناشی از شرایط نرخ ارز و دلار نخواهد بود و باید دید نمادهای حاضر در بازار با ارائه گزارش‌های خود چه میزان اقبال سهامداران را به خود جلب خواهند کرد.

قیمت کالاها در بازار جهانی

در بازارهای جهانی، تغییر قیمت در کالاهای مهم مواد معدنی و خام از جمله فولاد، متانول و اوره منجر به تغییرات در EPS شرکت‌های بورسی می‌شود که در هفته‌های گذشته تغییرات محسوسی به واسطه عوامل بین‌المللی شاهد نبودیم و این گروه‌های حاضر در تالار شیشه‌ای باید روند با ثباتی را در بازار طی کنند و با توجه به دیگر عوامل که داخلی است، تغییراتی را در جلب‌نظر سهامداران ایجاد کنند.

در عین حال که نگرانی‌ها از پیش‌بینی بودجه موجب احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود، اما با افزایش قیمت نفت خام صادراتی (رشد 25 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 95) در کنار تداوم روند صعودی حجم صادراتی و در نظر گرفتن رشد 10درصدی نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال 96 انتظار می‌رود درآمد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش یابد.

همچنین، با توجه به این که شرکت‌های این حوزه به‌عنوان شرکت‌های پیشرو سهم قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارند، انتظار تقویت قیمت سهام این شرکت‌ها، موجب رونق بازار سرمایه نیز در سال آینده می‌شود.

تاثیر رو به رشد بودجه سالانه

با ذکر این نکته که بودجه سالانه تأثیر بسزایی در ایجاد روند بازار سهام برای آینده دارد، بررسی کلی باید روی ساختار لایحه بودجه سال 96 در مقایسه آن با قانون بودجه سال 95 باشد. از همین رو نمی‌توان آن را بودجه انبساطی برشمرد، چراکه منابع و مخارج پیش‌بینی شده دولت برای سال 96 با رشد 9/10 درصدی همراه شده که نسبت به رشد 8/16 درصدی، قانون بودجه سال‌ 95 و نرخ تورم تقریبا 10 درصدی نمای نهایی بودجه را غیرانبساطی نمایش داده است.

بنابراین باید فارغ از تحلیل‌های فاندامنتال که روی مسائل بنیادی شرکت‌ها تمرکز دارد، مسائل غیراقتصادی را نیز مورد بررسی قرار داد، چراکه در دوره آغاز به کار ریاست جمهوری ترامپ تا انتخابات چند ماه دیگر ریاست جمهوری در ایران چه رویدادهای مهمی رخ خواهد داد که بر مبنای آن جو هیجانی و غیربنیادی کوتاه مدت برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت روزانه و هفتگی شکل بگیرد.

در نهایت این که سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی با توجه به احتمال رخدادهای مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی به صورت مستقیم در شرکت‌های بورسی نیازمند نگاه‌ بلند مدت و عدم ورود تازه‌‌واردهاست؛ چراکه در صورت وجود نوسانات شدید، کنترل بازار بسیار سخت و برای غیرحرفه‌ای‌ها زیانبارتر خواهد بود.

از این رو پیشنهاد و راهکار مناسب برای عمده افراد تازه وارد، ورود به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و همچنین ورود جریان نقدینگی در اوراق با درآمد ثابت کم‌ریسک‌تر است تا زیان جدی متوجه سهامداران غیرحرفه‌ای نشود.

تکرار تراژدی بیم و امید از بودجه سالانه

با آغاز فصل بررسی بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی، باز هم تراژدی نگرانی سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تکرار می‌شود، چراکه میزان اعتبارات عمرانی، میزان اعتبارات دریافتی دولت از محل بودجه با توجه به توان کم‌ نظام بانکی در ارائه تسهیلات و نرخ نفت خام تأثیرات مستقیمی بر روند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی دارد.

در این باره پیشنهادهای بسیاری از سوی کارشناسان بازار برای دائمی کردن برخی قوانین در نشست‌های متعدد با رئیس مجلس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد، اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

محمد صادق‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
۰
۰
حالا تازه اولشه.....دونالد تازه گیجه و خودش هم واقعا نمیدونه چه جوری وعده هاشو عملی كنه....خودش هم به حرفهای قبلیش مشكوكه!!
Hosin
United States
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۰
ردپای ترامپ در پرونده شهرام جزایری و بابك زنجانی دیده شد

نیازمندی ها