دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از حضور ۳۳ فیلم در بخش مسابقه این جشنواره خبر داد و درباره مشکلات پیش آمده در بلیت فروشی هم گفت: متأسفانه سامانه فروش بلیت کند بود و با مشکل مواجه شدیم، اما علاقه‌مندان از امروز می‌توانند بلیت تهیه کنند.
کد خبر: ۹۹۳۹۸۵
حضور ۳۳ فیلم در بخش مسابقه / تقاضا از هنرمندان برای حضور با لباس رسمی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، نشست رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سینمای ایران صبح امروز (سه شنبه 4 بهمن) با حضور محمد حیدری دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر و اصحاب رسانه برگزار شد.

کاناپه جنجالی

در ابتدا محمد حیدری در پاسخ به اینکه آیا امکان نمایش تک سانس برای فیلم «کاناپه» در جشنواره‌ی فجر یا برای اهالی رسانه وجود دارد؟ گفت: نمایش «کاناپه» به کارگردانی کارگردان خوب سینمای ایران در توان تصمیم‌گیری ما نبود و قرار است در شورای عالی نظارت و پروانه نمایش درباره‌ی آن تصمیم‌گیری شود. «کاناپه» فیلم خوبی است و ما نمی‌خواهیم برای آن مشکلی پیش آید. ان شاءالله در اکران عمومی شاهد نمایش آن باشیم. من چند فیلم را خیلی دوست داشتم که در جشنواره نیستند ولی به هیات انتخاب احترام می‌گذارم.

امپراطوری که خبرساز شد

او همچنین درباره دیگر فیلم خبرساز جشنواره یعنی امپراطور جهنم هم توضیح داد: تهیه کننده نپذیرفت در بخش چشم‌انداز باشد و همچنین هیات انتخاب هم این فیلم را برای بخش مسابقه نپذیرفت. من از اختیارات دبیری خود استفاده کردم که فیلم در بخش چشم انداز باشد ولی با وجود تلاشی که خواستیم فیلم دیده شود، صاحبان فیلم قبول نکردند، در حالیکه اگر هدف دیدن فیلم است باید اجازه می‌دادند فیلم دیده می‌شد و شما و مردم قضاوت می‌کردند.

حیدری خاطرنشان کرد: در زمان انتخاب فیلم «امپراطور جهنم» کامل نبود و برای بخش مسابقه انتخاب نشد. قاطعانه می‌گویم که هیات انتخاب جشنواره، آثار را به طور مستقل انتخاب کرده است.

حرف های وزیر را از طریق مطبوعات شنیدم

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش دیگری از این نشست درباره اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر جلوگیری از ورود فیلم‌های فمنیستی و مشکل‌دار به جشنواره‌ی فجر هم توضیح داد:فکر می‌کنم نکته لازم را آقای ایوبی گفتند ولی آنچه قاطع است و می‌توانم اعلام بکنم، این است که هیات انتخاب جشنواره این آثار را به طور مستقل براساس کیفیت، محتوا و موضوع انتخاب کردند.

او در عین حال مطرح کرد: صحبت‌های وزیر را از طریق مطبوعات شنیدم و چنین چیزی نبوده و هیج ارگان و دستگاهی دخالت نداشته است. همه انتخاب‌ها توسط هیات انتخاب و دبیر انجام شده است بنابراین هیات انتخاب پاسخگو است.

فرش قرمز در پردیس ملت

حیدری درباره‌ی وضعیت برپایی فرش قرمز یادآور شد: کاخ رسانه مکان تخصصی برای دیدن فیلم برای اهالی رسانه و فیلمسازان است. امسال تلاش کردیم بار زیاد را از برج میلاد برداریم بنابراین فرش قرمز در پردیس ملت (کاخ مردمی) خواهد بود و عکاسان با کارت‌های خود می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند.

حیدری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به حاشیه‌های پیش آمده و تجربه دوره قبل چقدر برنامه‌ریزی‌هایش برای این جشنواره عملی شده است، گفت: در سال گذشته نواقص و اتفاقاتی در جشنواره بود که با برنامه ریزی تلاش کردیم برطرف شوند ولی کار سختی است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های مدیر روابط عمومی جشنواره و همکارانش افزود: من نمی‌دانم در برج میلاد چه خبر است که همه تقاضا دارند آنجا باشند! آقای نجفی خیلی ناسزا شنیده و ما همه فشارها را به جان خریدیم تا کسانی که در برج میلاد می آیند با شرایط خوبی فیلم ببینند. این در حالی است که ما ظرفیت را حذف نکردیم و فقط در «چهارسو» و «ملت» جایگزین کردیم و در همه آن‌ها فیلم‌ها نمایش داده می‌شود، ما به دنبال یک فضای احترام آمیز بودیم و در این راستا همه باید نظم را رعایت کنیم.

مسوولیت با من است اما من انتخاب نکردم

وی همچنین در بخشی دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد مسئولیت انتخاب فیلم‌ها را نمی‌پذیرد در صورتی که در این جشنواره مقام او حتی از رئیس سازمان سینمایی هم بالاتر است، گفت: من مسئولیت همه فیلم‌هایی را که پذیرفته شده یا نشده‌اند را می‌پذیرم، البته مشکلات همه فیلم‌ها را نمی‌توان برطرف کنم و فیلم‌هایی بوده‌اند که من پسندیده‌ام و اگر جزو هیأت انتخاب بودم آن‌ها را انتخاب می‌کردم اما به هر حال آنچه در جشنواره است، برگزیده هیأت انتخاب است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که معتقدم این شیوه انتخاب غلط است و باید از صنوف مختلف در هیأت انتخاب حضور داشته باشند اما براساس قوانین مجبور به انتخاب 7 نفر هستیم.

حیدری همچنین درباره اظهارات عماد افروغ یکی از اعضای هیأت انتخاب که دو فیلم مهدی رحمانی و آناهید آباد انتخاب شده بودند اما معرفی نشدند، اظهار کرد: ما فیلم این بخش از صحبت‌های آقای افروغ را در کانال جشنواره گذاشته‌ایم و با خودشان هم صحبت کرده‌ایم. اصلا در صحبت‌های ایشان اشاره‌ای به بخش مسابقه نشده است چرا که در مرحله اول هیأت انتخاب 28 فیلم و بعد پنج فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب کرد و دو اثر ذکر شده در بخش چشم‌انداز بودند که با صاحبان فیلم هم تماس گرفته شد اما خودشان انصراف دادند.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت:‌ما می‌خواستیم 22 فیلم در بخش «سودای سیمرغ» باشد اما بسیاری از فیلم‌های خوب بیرون می‌ماند. تولیدات سینمای ایران افزایش پیدا کرده و این نکته مهمی است که شورای سیاست‌گذاری جشنواره باید درباره آن تصمیم‌گیری کند چون این شکل از برگزاری دیگر پاسخگو نیست.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر تأکید کرد: می‌دانم این تعداد فیلم به دلیل زیاد بودن در جشنواره غلط است اما هر سال تعداد فیلم‌ها در حال افزایش است.

در خوhست از هنرمندان برای پوشش رسمی

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر همچنین درباره استفاده از طراحان لباس برای هنرمندان حاضر در جشنواره گفت: ساختار این مسئله هنوز فراهم نشده است و ما هر سال از هنرمندان می‌خواهیم در مراسم‌های مربوط با لباس رسمی حضور داشته باشند. در همه آیین‌ها و مراسم‌های این چنینی هنرمندان برای احترام با لباس رسمی می‌آیند و هر وقت این مسئله در اینجا جا بیفتد می‌توان به سراغ طراحی لباس رفت. با این حال از همه هنرمندان خواهش می‌کنم برای حضور در آیین‌های مختلف جشنواره فیلم فجر امسال با لباس رسمی شرکت کنند.

عذرخواهی بابت وضعیت بد بلیت‌فروشی

اما بیشترین بخش نشست دبیر جشنواره فیلم فجر به سامانه بلیت‌فروشی و مشکلات پیش آمده درباره آن اختصاص داشت که حیدری در این باره توضیح داد: در این کشور اتفاقات زیادی می‌افتد ولی کسی عذرخواهی نمی‌کند ولی من بر خود لازم می‌دانم که از همه مردم و همچنین شهروندان تهرانی به خاطر مشکلات پیش آمده عذرخواهی کنم و همچنین عذرخواهی می‌کنم که با معذوریت مکانی روبرو هستیم.

او ادامه داد: برای این سامانه قصد داشتیم یک آورده جدید برای سینما بیاوریم و طی جلسات زیادی که در شش ماه اخیر داشتیم یکی از شرکت‌های معتبر به ما پیشنهاد داد و این مسئله توسط کارشناسان سینما، مدیرعامل خانه سینما و نیز شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما با تمام مشکلاتش در جلساتی بررسی شد اما متأسفانه در روز اول رونمایی با مشکل روبرو شدیم و دیدیم سرعت سامانه کُند است. با این حال ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند که از امروز می‌توانند بلیت‌هایشان را تهیه کنند و در شهرستان‌ها هم از پنج‌شنبه امکان تهیه بلیت وجود دارد.

حیدری درباره سهمیه دانشجویی و نبود تخفیف برای بلیت‌ها اظهار کرد: با توجه به قیمت‌هایی که در کشور وجود دارد آنچه برای بلیت تعیین کرده‌ایم رقم معقولی است اما ظرفیت صندلی‌هایمان بیش از ۹ هزار نفر نیست و این تعداد برای علاقه‌مندان به جشنواره پاسخگو نیست. همچنین امسال سه میلیارد تومان کمک نقدی برای نمایش فیلم‌ها به استان‌ها داده‌ایم که امیدواریم دیگر مردم هم در شهرهای مختلف از این امکان استفاده کنند.

شرکت بلیت‌فروشی به ما خسارت می‌دهد

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره پرداخت خسارت بابت مشکلات پیش آمده در سایت هم توضیح داد: تفاهم‌نامه‌ای میان سامانه با جشنواره منعقد شده و قرار بر این بود که برای صرفه‌جویی بسیاری از هزینه‌هایی که در سال‌های قبل پرداخت می‌شد امسال اتفاق نیفتد. در واقع تصمیم داشتیم این سامانه یک آورده جدید باشد اما با توجه به مسائل پیش آمده طبق تفاهم‌نامه میان دبیرخانه جشنواره و این شرکت آن‌ها باید خسارتی را پرداخت کنند.

او تأکید کرد: با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری این رویداد سینمایی داشتیم برای جایگزینی سامانه فرصتی نبود مخصوصا اینکه بلیت‌ها سری فروش می‌روند و باید شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

او اضافه کرد:‌ ۱۵ هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با ارائه کارت ملی امروز و فردا بلیت‌های خود را بگیرند.

بازار سیاه نداریم

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تعداد زیادی از بلیت‌ها به صورت فله‌ای و با قیمت‌های میلیونی در حال فروش در بازار سیاه هستند با تکذیب این موضوع گفت: در ساعات اولیه شروع به کار بلیت‌فروشی تعداد کمی بلیت فروخته شد که آن هم به صورت سری است و فقط هر نفر، دو سری می‌تواند دریافت کند. بنابراین کسی نمی‌تواند ۱۰ سری بلیت بخرد. اما برای اینکه مردم بدانند بازار سیاهی در کار نیست مسئولیت آن را از صفر تا ۱۰۰ می‌پذیرم و پس از پایان دریافت بلیت‌ها توسط مردم هم تعداد بلیت های فروخته شده را اعلام خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها